• Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Ha így haladunk, nem lesz, aki az unokáinkat megtanítsa írni, olvasni: tovább csökkent a pedagógus szakok népszerűsége
Szegeden 2020. április 20. 12:00

Ha így haladunk, nem lesz, aki az unokáinkat megtanítsa írni, olvasni: tovább csökkent a pedagógus szakok népszerűsége

Drasztikusan csökkent a felsőoktatásba jelentkezők száma idén: húszezerrel kevesebben szeretnének felvételezni, mint tavaly. Az érdeklődés leginkább a tanári pálya iránt csökkent, pedig máris komoly pedagógushiány van.

Hirdetés
Hirdetés

Az elmúlt évek során a kormánypropaganda folyamatosan azt hangoztatta, hogy nőtt a pedagóguspálya presztízse, ezért egyre szívesebben választják a tanári pályát élethivatásul a fiatalok. Ezzel csak az a baj, hogy a felvételi statisztikák ezt egyáltalán nem támasztják alá: már tavaly sem nőtt az egyes tanárszakok népszerűsége, az idén pedig egyenesen beszakadt.

A számok egyértelműen azt mutatják, hogy évről évre egyre kevesebben szeretnének a nemzet napszámosai lenni. A Felvi statisztikáit böngészve kiderül, hogy az idén szeptemberben sem töltik majd fel az elsőéves hallgatók a tanárokat, tanítókat és óvodapedagógusokat képző intézmények padsorait, hiszen minden egyes területen jelentősen csökkent a jelentkezők száma.

A tavalyi tanév végén közel 2400 tanító és tanár hiányzott az oktatási rendszerből az országban.

A 24.hu szerint a pedagógushiányban már egyre többször nem csak a vidéki kistelepülések iskolái érintettek, tavaly nyáron a budapesti iskolákban több mint ötszáz helyet kellene betölteni a szeptemberi évkezdésig.

A statisztikák azt mutatják, egyre jobban elöregszik a pedagógustársadalom: jelenleg a tanárok 45 százaléka 50 évnél idősebb, ami azt jelenti, hogy a 150 ezer fős pedagóguslétszámból több mint 67 ezren a következő 15 évben nyugdíjba mennek. Pótlásukhoz évente legalább 4500 pályakezdő pedagógusra lenne szükség, ehhez képest az idén mindössze 3192-en adták be jelentkezésüket valamelyik tanári szakra.

A felvételi ponthatárok kihirdetése után derülhet majd csak ki, hányan nyertek felvételt, és mennyien kezdik meg tanulmányaikat. Ezeknek az egyetemi szakoknak azonban közös jellemzője azon túl, hogy mennyire kevés a jelentkező az is, hogy a képzési idő végére még a felvett hallgatók jelentős része is lemorzsolódik. Így tíz félév tanulás után szinte biztosan csak a 3192 fiatal töredéke áll majd valóban a katedrára.

A végzettek sem maradnak azonban tartósan az iskolákban, egy statisztika szerint néhány év alatt a pályakezdő pedagógusok kétharmada eltűnik a pályáról.

A felvi.hu-n elérhető statisztikákban megnéztük a Szegedi Tudományegyetemen, mely tanárszakok voltak a legnépszerűbbek az idei felvételi jelentkezés során.

Az idén az osztatlan tanári szakok közül a SZTE-n az angol nyelv és történelemtanár szak bizonyult a legnépszerűbbnek, ide 37-en adták be a jelentkezésüket, a képzeletbeli dobogóra felfért még 32 jelentkezővel a magyar–történelem tanári szak és 24 jelentkezővel a biológia–kémia szak is.

Az összesen meghirdetett 315 különféle szakpárosításból 176-ra egyáltalán nem adtak be jelentkezést a fiatalok. Többek között senki nem szeretne matematika–technika, kémia–matematika, vagy informatika–német nyelvszakos tanár lenni.

rag

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: felvételi közoktatás oktatás pedagógus Szegedi Tudományegyetem SZTE tanár tanárhiány tanító