Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Színes
  • Az immunrendszer szerepe a koronavírus elleni védekezésben – Hogyan növelhetjük ellenálló képességünket?
Színes 2020. március 21. 12:51

Az immunrendszer szerepe a koronavírus elleni védekezésben – Hogyan növelhetjük ellenálló képességünket?

Az új típusú koronavírus ellen eddig sajnos még nem sikerült védőoltást kifejleszteni. Ennek hiányában a megelőzés érdekében jelenleg annyit tehetünk, hogy nagyon odafigyelünk a kézhigiéniára, kerüljük a tömeget, és ügyelünk rá, hogy immunrendszerünk erős maradjon – írja a WEBBeteg. A cikket Ujj Zsófia Ágnes belgyógyász, hematológus lektorálta.
Hirdetés
Hirdetés

Fontos, hogy az immunrendszer erős legyen, ugyanis jól működő ellenálló képesség mellett a legtöbb kórokozó kevesebb eséllyel képes megbetegíteni a szervezetet. Az új típusú koronavírusról még nem tudunk mindent, de bizonyára ez a helyzet e kórokozó esetében is. Bár nem garantál biztos védettséget egyetlen betegség esetében sem, az erős immunrendszer könnyebben és eredményesebben veszi fel a harcot a kórokozók legtöbbjével szemben, érdemes tehát kellő figyelmet fordítanunk arra, hogy biztosítva legyen a megfelelő működése. Mit tehetünk ennek érdekében?

Sok zöldség és gyümölcs

Az egészséges, változatos étrend fontos tápanyagokat szolgáltat az immunrendszer számára, és ezzel növeli az ellenálló képességet. A zöldségek és gyümölcsök sok antioxidánst tartalmaznak, amelyek harcolnak a szabad gyökökkel, és így vesznek részt a sejtkárosodásokkal szembeni védekezésben. Az A-, a C- és az E-vitamin bizonyos immunsejtek képződését és aktivitását támogatja; ezek a vitaminok megtalálhatóak például a répában (A), a paprikában (C) és a növényi olajokban (E). Az ásványi anyagok közül elsősorban a vas, a cink és a szelén játszik fontos szerepet az immunrendszer működésében.

Napozás az erkélyen

D-vitamin-szükségletünk jelentős részét szervezetünk saját maga állítja elő napfény hatására. Erre a korlátozások mellett is fordítson figyelmet, és aki teheti, vegyen napfürdőt az erkélyén, a kertjében.

Kezelje a stresszt!

A tartós stressz gyengíti az ellenálló képességet, ezért figyeljen oda rá, hogy a stresszhatásokat pihenéssel, lazítással, relaxálással, légzésgyakorlatokkal ellensúlyozza!
Aludjon eleget!

Aludjon eleget, az alváshiány ugyanis gyengíti az immunrendszert. Számos tanulmány igazolta, hogy az alváshiány drasztikusan csökkenti az immunsejtek számát. Az, hogy kinek mennyi alvásra van szüksége, egyénenként változó, átlagosan azonban egy egészséges felnőtt éjszakánként 7–9 óra pihentető alvást igényel.

Kerülje a káros szenvedélyeket!

Kerülje az alkoholt! A túl sok alkohol fogyasztása is gyengíti az ellenálló képességet. Daganatkeltő hatása mellett a dohányzás, még az alkalmankénti is, gyengíti az immunrendszert. Azáltal, hogy kiszárítja a légutak nyálkahártyáit, kedvez a gyulladásos folyamatoknak, és akadályozza a légutak természetes tisztulási mechanizmusát.

Testmozgás a nappaliban

A rendszeres testmozgás nemcsak a fizikai erőnlétet javítja, de az immunrendszernek is javára válik. A Szegedi Sport és Fürdők csapata a korlátozások mellett is figyelmet fordít a szegediek fittségének és egészségének megőrzésére. Home Sport című videósorozatuk minden délelőtt jelentkezik a SzegedSport YouTube-csatornán és SzegedSport Facebook-oldalon. Vass Éva fitneszedző segítségével 15-20 perc alatt mozgathatják át magukat a nappalijukban. A kültéri sportolás is engedélyezett, de csak egymástól biztonságos távolságban! Annak kicsi a kockázata, hogy valaki megfertőződjön, ha egyedül sétál a ligetben vagy biciklizik a töltésen, de a járvány jelenlegi szakaszában az a kívánatos, hogy lehetőleg ne lépjünk ki a lakásból.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: edzés immunrendszer járvány koronavírus tavasz egészség immunerősítés vitaminhiány