Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Nagy Sándor: Bartók Csaba soha nem egyeztetett a város vezetőivel a szegedi modern város programról
Szegeden 2020. március 19. 09:23

Nagy Sándor: Bartók Csaba soha nem egyeztetett a város vezetőivel a szegedi modern város programról

A Fidesz szegedi elnökének Bartók Csabának a közbenjárására Szeged városa helyett az állami vállalat, a Volán fejlesztheti a saját járműflottáját. Hiába állapodott meg az elektromos közlekedésfejlesztésről Orbán Viktor és Botka László, most se 7, se 10 milliárd forintot nem kap a város.

Hirdetés

Idén január 31-éig 7 milliárd 100 millió forint kellett volna utalnia a kormánynak a szegedi közösségi közlekedés fejlesztésére. Pénz nem jött, és nem is jön, de legalább van, aki még büszke is erre.

Szegedi villamosok és trolik vásárlása, valamint a villamosvonal évek óta időszerű fejlesztése helyett az állami tulajdonban lévő Volán elektromos buszokat vásárolhat. Egyszer majd, talán. Ugyanis – mint arra Nagy Sándor – rámutatott: a Szegednek szánt pénzt nem egyszerűen odaadták a Volánnak buszvásárlása, hanem elvonták a pénzt, amiről csupán megígérték, hogy a Volánnál köt majd ki. Konkrétumokat nem tudnak felmutatni: határozatot nem adott ki a kormány.

A teljes fejlesztésből ráadásul 2 és fél milliárd forintból vásároltak volna önjáró trolikat, ezek Szeged belvárosa és a lézeres kutatóközpont között közlekedtek volna. Ezt is lefújták.

„Bartók Csabával érdemben soha nem egyeztettünk a Modern Városok Programról, a várost kifejezetten nem kereste, az ő pozíciója az, hogy a kormányoldal kommunikátora a Modern Városok Programban” – mondta Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester a Szeged Televízió Fókuszban című műsorában szerdán.

Érdekesség, hogy a televíziós beszélgetésre meghívták Bartók Csabát, a Fidesz helyi elnökét, kommunikátort is, akit Nemesi Pál a Modern Városok Program szegedi helytartójának nevezett néhány hónapja, de Bartók nem kívánt kommunikálni a szegedieket kifejezetten érdeklő programról.

Nagy Sándor elmondta: Bartókkal nem, a szakminisztériummal viszont rendszeresen tárgyaltak, ők jóvá is hagyták a szegedi terveket a közösségi közlekedés fejlesztéséről. A szakminisztérium végig támogatta a 4-es villamosvonal-fejlesztés terveit, az ő álláspontjuk is az volt, hogy a meglévő hálózatot kell felhozni 21. századi színvonalra – tette hozzá Nagy Sándor. Magyarul: a minisztérium is egyetértett abban, hogy a 4-es villamosvonal hullámvasútját meg kell szüntetni. A pénzelvonás miatt Szeged városa nem tudja:

  • felújítani a 4-es villamosvonalat
  • bővíteni a kapacitást
  • kétvágányúra bővíteni a pályát
  • megépíteni a Rákóczi utcai csomópontot
  • megépíteni a buszmegállót a Vám térnél az átszálláshoz
  • nem tud önjáró trolikat venni a lézerközpont felé tervezett útvonalra.

De teljesen el kell-e köszönni a rekonstrukcióról? Nagy Sándor kiemelte: a Szegedi Közlekedési Kft. szakemberei egy több éven át tartó rekonstrukciós programot készítenek elő, ami a helyzetet 10-15 évre normalizáló, kisebb felújítást jelenthet.

„A Volánt ugyanúgy meglepte ez a döntés, mint minket.

A Volánnal jó a város kapcsolata, azt látjuk, hogy városi szolgáltatóként igyekeznek megfelelni a feladatnak” – mondta a városfejlesztési polgármester, akit nem lep meg, hogy Volán nem hajlandó nyilatkozni az ügyben.

Ugyanis a Volánnak jelenleg egyáltalán nincsenek elektromos buszai, ami azt jelenti, hogy a szakmai felkészültségük és az eszközeik is hiányoznak egy ilyen buszflotta üzemeltetéséhez.

„Ez egy teljesen más szakma a dízelbuszhoz képest, egy csomó dolgot meg kellene tanulniuk” – magyarázta Nagy Sándor, majd azt mondta: négy-öt buszból álló tesztüzemet be lehetne vezetni, így a Volán is szerezhetne tapasztalatot.

Szegeden egyébként összesen 86 dízelüzemű busz szolgálja ki a menetrendet, ezeket kellene lecserélni, de ekkora buszflottát egyik pillanatról a másikra átállítani elektromosra egyszerűen lehetetlen. Ráadásul egy elektromos busz minimum 150-160 millió forintba kerül, ami a szegedi flottára vetítve közel 13 milliárd forintot jelent. És akkor még nem számoltunk az elektromos töltőállomásokkal, a karbantartók szakmai képzésével és a szükséges egyéb eszközökkel.

Nagy Sándor politikai nagyotmondásnak nevezte a Volán-féle elektromos buszflottát. Szegedtől elvettek 9 milliárd 700 millió forintot állami költségvetési forráshiány miatt, és ezt így gondolták megmagyarázni

– tette hozzá az alpolgármester.

A Modern Városok Programban 2020-ban 85 milliárd forint lesz fejlesztésre, amit 23 megyei jogú város között osztanak el. Ebből is látszik, hogy átlagosan mindössze 3 milliárd 700 millió forint jut, ami – ehhez sem kell matekzseninek lenni – messze van a Szegednek eredetileg beígért fejlesztési forrásoktól.

Így talán Bartók Csaba is megérti, hogy miért csalódottak olyan sokan, ha azt hallják: Modern Városok Program.

Az ügy azért is pikáns, mert Bartók Csaba, a Fidesz szegedi elnökeként büszkén jelentette be, hogy elveszik a fejlesztési pénzt Szegedtől, és egy olyan állami vállalatnak adják, mint a Volán, amely – révén hogy állami – bármikor kaphatna egyéb forrást elektromos buszok vásárlására. Ehhez nem kellett volna a Szegednek megígért fejlesztési kasszába nyúlni. Mégis megtették.

Z

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: 4-es villamos Bartók Csaba ELI fejlesztés felújítás Fidesz Fókuszban KDNP közösségi közlekedés lézeres kutatóközpont Modern Városok Program Nagy Sándor Orbán Viktor rekonstrukció Szeged Televízió trolibusz
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés