Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Nagy Sándor: Bartók Csaba soha nem egyeztetett a város vezetőivel a szegedi modern város programról
Szegeden 2020. március 19. 09:23

Nagy Sándor: Bartók Csaba soha nem egyeztetett a város vezetőivel a szegedi modern város programról

A Fidesz szegedi elnökének Bartók Csabának a közbenjárására Szeged városa helyett az állami vállalat, a Volán fejlesztheti a saját járműflottáját. Hiába állapodott meg az elektromos közlekedésfejlesztésről Orbán Viktor és Botka László, most se 7, se 10 milliárd forintot nem kap a város.

Hirdetés

Idén január 31-éig 7 milliárd 100 millió forint kellett volna utalnia a kormánynak a szegedi közösségi közlekedés fejlesztésére. Pénz nem jött, és nem is jön, de legalább van, aki még büszke is erre.

Szegedi villamosok és trolik vásárlása, valamint a villamosvonal évek óta időszerű fejlesztése helyett az állami tulajdonban lévő Volán elektromos buszokat vásárolhat. Egyszer majd, talán. Ugyanis – mint arra Nagy Sándor – rámutatott: a Szegednek szánt pénzt nem egyszerűen odaadták a Volánnak buszvásárlása, hanem elvonták a pénzt, amiről csupán megígérték, hogy a Volánnál köt majd ki. Konkrétumokat nem tudnak felmutatni: határozatot nem adott ki a kormány.

A teljes fejlesztésből ráadásul 2 és fél milliárd forintból vásároltak volna önjáró trolikat, ezek Szeged belvárosa és a lézeres kutatóközpont között közlekedtek volna. Ezt is lefújták.

„Bartók Csabával érdemben soha nem egyeztettünk a Modern Városok Programról, a várost kifejezetten nem kereste, az ő pozíciója az, hogy a kormányoldal kommunikátora a Modern Városok Programban” – mondta Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester a Szeged Televízió Fókuszban című műsorában szerdán.

Érdekesség, hogy a televíziós beszélgetésre meghívták Bartók Csabát, a Fidesz helyi elnökét, kommunikátort is, akit Nemesi Pál a Modern Városok Program szegedi helytartójának nevezett néhány hónapja, de Bartók nem kívánt kommunikálni a szegedieket kifejezetten érdeklő programról.

Nagy Sándor elmondta: Bartókkal nem, a szakminisztériummal viszont rendszeresen tárgyaltak, ők jóvá is hagyták a szegedi terveket a közösségi közlekedés fejlesztéséről. A szakminisztérium végig támogatta a 4-es villamosvonal-fejlesztés terveit, az ő álláspontjuk is az volt, hogy a meglévő hálózatot kell felhozni 21. századi színvonalra – tette hozzá Nagy Sándor. Magyarul: a minisztérium is egyetértett abban, hogy a 4-es villamosvonal hullámvasútját meg kell szüntetni. A pénzelvonás miatt Szeged városa nem tudja:

  • felújítani a 4-es villamosvonalat
  • bővíteni a kapacitást
  • kétvágányúra bővíteni a pályát
  • megépíteni a Rákóczi utcai csomópontot
  • megépíteni a buszmegállót a Vám térnél az átszálláshoz
  • nem tud önjáró trolikat venni a lézerközpont felé tervezett útvonalra.

De teljesen el kell-e köszönni a rekonstrukcióról? Nagy Sándor kiemelte: a Szegedi Közlekedési Kft. szakemberei egy több éven át tartó rekonstrukciós programot készítenek elő, ami a helyzetet 10-15 évre normalizáló, kisebb felújítást jelenthet.

„A Volánt ugyanúgy meglepte ez a döntés, mint minket.

A Volánnal jó a város kapcsolata, azt látjuk, hogy városi szolgáltatóként igyekeznek megfelelni a feladatnak” – mondta a városfejlesztési polgármester, akit nem lep meg, hogy Volán nem hajlandó nyilatkozni az ügyben.

Ugyanis a Volánnak jelenleg egyáltalán nincsenek elektromos buszai, ami azt jelenti, hogy a szakmai felkészültségük és az eszközeik is hiányoznak egy ilyen buszflotta üzemeltetéséhez.

„Ez egy teljesen más szakma a dízelbuszhoz képest, egy csomó dolgot meg kellene tanulniuk” – magyarázta Nagy Sándor, majd azt mondta: négy-öt buszból álló tesztüzemet be lehetne vezetni, így a Volán is szerezhetne tapasztalatot.

Szegeden egyébként összesen 86 dízelüzemű busz szolgálja ki a menetrendet, ezeket kellene lecserélni, de ekkora buszflottát egyik pillanatról a másikra átállítani elektromosra egyszerűen lehetetlen. Ráadásul egy elektromos busz minimum 150-160 millió forintba kerül, ami a szegedi flottára vetítve közel 13 milliárd forintot jelent. És akkor még nem számoltunk az elektromos töltőállomásokkal, a karbantartók szakmai képzésével és a szükséges egyéb eszközökkel.

Nagy Sándor politikai nagyotmondásnak nevezte a Volán-féle elektromos buszflottát. Szegedtől elvettek 9 milliárd 700 millió forintot állami költségvetési forráshiány miatt, és ezt így gondolták megmagyarázni

– tette hozzá az alpolgármester.

A Modern Városok Programban 2020-ban 85 milliárd forint lesz fejlesztésre, amit 23 megyei jogú város között osztanak el. Ebből is látszik, hogy átlagosan mindössze 3 milliárd 700 millió forint jut, ami – ehhez sem kell matekzseninek lenni – messze van a Szegednek eredetileg beígért fejlesztési forrásoktól.

Így talán Bartók Csaba is megérti, hogy miért csalódottak olyan sokan, ha azt hallják: Modern Városok Program.

Az ügy azért is pikáns, mert Bartók Csaba, a Fidesz szegedi elnökeként büszkén jelentette be, hogy elveszik a fejlesztési pénzt Szegedtől, és egy olyan állami vállalatnak adják, mint a Volán, amely – révén hogy állami – bármikor kaphatna egyéb forrást elektromos buszok vásárlására. Ehhez nem kellett volna a Szegednek megígért fejlesztési kasszába nyúlni. Mégis megtették.

Z

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: 4-es villamos Bartók Csaba ELI fejlesztés felújítás Fidesz Fókuszban KDNP közösségi közlekedés lézeres kutatóközpont Modern Városok Program Nagy Sándor Orbán Viktor rekonstrukció Szeged Televízió trolibusz