Hirdetés
Túl a városon 2020. március 17. 20:30

Koronavírus: ezért állítanak le több gyárat és üzemet

Hiába vezettek be óvintézkedéseket a gyárak, ha valahol találnak egy koronavírusos esetet, azonnal le kell állítani az üzemet, és jöhet a vizsgálat, a karantén valamint a fertőtlenítés. A fuvarozóknak is nehezebb a dolguk.

Hirdetés

Az sem könnyíti meg a gyárak helyzetét, hogy egyre nehezebb fuvarozókat találni a nyersanyag szállítására. Az Olaszországban járt sofőrök 90 százaléka karanténban van, nem véletlen, hogy egyes fuvarozók például arra panaszkodnak: alig találni sofőrt az Olaszországba irányuló fuvarokhoz.

De általában is igaz, hogy minden fuvarra nehezebb most sofőrt találni

– mondták a szeged.hu által megkérdezett szakértők. „Minden helyzet vis major. A szerződéses ár ellenére magasabb árat kérnek a szállítmányozók, ami drágítja a folyamatot. Közben azt várják a megbízók, hogy minél kisebb ráfizetéssel ússzuk meg a fuvarokat, ami nem egyszerű” – magyarázta az egyik logisztikus. A Budapesten dolgozó szakember szerint az érintett gyárak többségéről egyelőre csak annyit tudni, legfeljebb a hónap végéig függesztették fel a termelést.

Olyan esetről is beszámoltak nekünk, hogy előfordult: a Spanyolországból elindított árut raktározni kellett, mert a gyár leállt, mire odaért volna.

De nem csupán a fuvarozás nehézségei és a szükséges munkaerő-átszervezések miatt állnak le a gyárak, hanem amiatt is, hogy ha valamelyikben találnak egy koronavírusos beteget, akkor kénytelenek felfüggeszteni a termelést.

Működő határátkelőhelyek és tranzitútvonalak

Ráadásul Egész Európa és a világ is lelassult, a határok lezárása, valamint az átállás az otthoni munkavégzésre ugyancsak fennakadásokat okoz.

Egy külföldön dolgozó fuvarozási szakértő az ostorcsapás-effektusra hívta fel a figyelmet. Ennek lényege, hogy az ellátási lánc rendszere miatt a vevők tapasztalhatnak termékhiányt. A gyártás akár néhány kimaradó fuvar miatt is akadozhat, ami befolyásolja az ellátás ütemét.

Az ellátási lánc végén a vevő nemcsak termékhiányt, hanem később akár áremelkedést is tapasztalhat.

A szakértők állítása szerint egyelőre nagyjából 10-20 százalékos költségnövekedés tapasztalható a fuvarozóknál, ami az ellátási lánc tagjain  vagy a végén, a vevőn csapódik le.

Az általunk megkérdezett szakemberek azt mondták: a legnehezebb az, hogy minden munkafolyamat esetleges, óráról órára változik a helyzet az ellenőrzések és a határlezárások, illetve a fuvarok visszamondása miatt.

Az egészségügyi szakértők több alkalommal is felhívták a figyelmet arra, a jövőben 1-2 évente jöhet egy világméretű járvány. A gyártással és logisztikával ezért a gyárak építésénél már most érdemes elgondolkodni.

Ezt nézze meg! Koronavírus: leállnak az Audi és az Opel magyarországi gyárai, tízezrek kerülhetnek bajba

Z

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: járvány koronavírus üzem fuvarozás leállás logisztika szállítás szállítmányozás