Hirdetés
Hirdetés
Túl a városon 2020. március 9. 19:53 Forrás: G7

A magyar gazdaság két-három hét múlva kerülhet mélypontra a koronavírus miatt

Nehéz megjósolni, milyen gazdasági hatásai lesznek a koronavírus járványnak hazánkban, a G7.hu elemzése mégis vállalkozik erre.

Hirdetés

A koronavírus-járvány kitörése óta próbálják megbecsülni elemzők a gazdasági hatásokat, de ez nemcsak amiatt nehéz, mert naponta újabb és újabb országokban jelenik meg a betegség. Különböző ágazatokban ugyanis teljesen más jellegű hatások jelentkezhetnek, ugyanakkor a válság begyűrűzése is máskor várható például a turizmusban, mint az autóiparban. Az iparban ugyanis ilyen szempontból sokkal lassabbak a folyamatok, ugyanakkor középtávon itt is a kereslet alakulása a fő kérdés.

Bár az utóbbi napokban már az is szóba került, hogy az észak-olaszországi helyzet gondot okozhat az onnan alkatrészeket vásárló magyar cégeknek, a kínai kapcsolat ennél sokkal kritikusabb. Egész egyszerűen azért, mert Kína számos feldolgozóipari ágazatban szinte teljesen megkerülhetetlen beszerzési forrás, különösen pár hetes-hónapos időtávon

írja az elemzés.

Ez alapján könnyű megérteni, miért lettek nagyon idegesek az amerikai és európai iparvállalatok beszerzői és vezetői abban a pillanatban, amikor világossá vált, hogy milyen hatalmas léptékben hoztak intézkedéseket a járvány megfékezésére Kínában. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy ez a kínai holdújévet követően – ami idén lényegében január utolsó hetét fedte le – történt, ilyenkor pedig a szokásos kínai leállások miatt egyébként is felhalmoznak némi készletet a vevők.

Az nem kérdés, hogy a kínai gazdaság hétről hétre közelebb kerül a normális működéshez, az viszont nagyon is kérdéses, vajon kibírják-e az amerikai, európai és azon belül a magyar gyárak addig, amíg az ismét a szokásos mennyiségben készülő alkatrészek ideérnek.

Ha nagyon sürgős, pár ezer vagy tízezer integrált áramkört bőröndökben, repülőkön is el lehet hozni Kínából, ez máskor is előfordul, például próbagyártáskor, vagy ha minőségi hiba miatt kiesik egy széria, csak most sokkal gyakrabban kell ilyen vészmegoldásokhoz folyamodni, mint máskor.

A G7.hu cikke egy iparvállalati vetőt idéz, milyen következményei lehetnek az alkatrészhiánynak:

„A jelenlegi tudás szerint két-három hét múlva lesz a mélypont. Az összekaparható készletek addigra jórészt elfogynak, az újrainduló kínai gyárakból a készletek viszont még nem érnek ide. De azt senki nem tudja, hogy akkor mi lesz. Ha tíz helyett 18 részegység fog hiányozni, az még kezelhető, ha száz, az már nem. Ha eljutunk ide, annak hatása szétspriccel a rendszerben, és mindenki leáll. Nem tudjuk, hol van az inflexiós pont, és ha nem jutunk el odáig, akkor nem is fogjuk megtudni, hogy milyen messze voltunk tőle. Drukkolok azért, hogy ne tudjuk meg.”

(fotó: illusztráció, forrás: portfolio.hu)

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: gazdaság ipar járvány Kína koronavírus
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés