Hirdetés
Művház 2020. március 8. 14:18

Orwell, Miska és az internet, avagy melyik szemét törölgeti Barnák László?

Az elmúlt két évadban megfordult a trend a szegedi színházban. Míg korábban sok előadás fél vagy háromnegyed házzal ment, addig ma már alig lehet jegyet kapni egy-egy előadásra. Aki nem gondolkodik hónapokkal előre, lemarad. Barnák László főigazgató egyik szeme sír, a másik meg nevet. De vajon melyiket törölgeti?

Hirdetés
Hirdetés

– Inkább úgy fogalmaznék, bármelyik ujjamat harapom, a többi is fáj. Persze, hogy örülök annak, hogy teltházakkal mennek az előadásaink, ugyanakkor azt is szeretném, hogy minden szegedi, aki látni szeretné az előadásainkat, el tudjon jutni a színházba.

A tavalyi évadban 29 ezerrel többen nézték meg az előadásokat, összesen 124 ezer néző váltott jegyet az előadásokra. Egyetlen év alatt 13 százalékkal nőtt a látogatók száma, így a korábbi 67 százalékos nézettség után tavaly már 80 százalékos házzal mentek az előadások.

(fotó: Szabó Luca)

– A nézőink, akik jegyet szeretnének váltani sokszor azt látják, már nincs az általuk kinézett előadásra belépő. Ennek pedig számtalan oka lehet, de elsősorban az, hogy egy vidéki színház a bérletes előadásokra építi az évadot, és csak a fennmaradó helyekre tudunk jegyeket kiadni.

Ez nagyjából azt jelenti, hogy egy-egy előadásra átlagosan a férőhelyek valamivel több, mint a felét szokták „bebérletezni”, a maradék helyekre lehet csak szabadon jegyet váltani.

– Nagy változáson ment keresztül a jegyértékesítés is. Egy év alatt hetven százalékkal nőtt az interneten eladott jegyek száma. Ezért fel sem kell állni a fotelből, és elmenni a jegyirodába, így olyanok is élnek ezzel a lehetőséggel, akik korábban esetleg nem vették a fáradságot, hogy a jegyért külön eljöjjenek a belvárosba.

És még tovább sorolhatjuk az okokat, miért nem lehet egy-egy jó előadásra csak hónapokkal korábban jegyet váltani.

(a szerző felvételei)

Itt van mindjárt az, hogy meg kell felelni a „nemzeti” státusznak ahhoz, hogy a színház megfelelő támogatást kapjon az államtól. Ez pedig sok premiert jelent egy évadban, többek között gyerekdarabot, operát, kortárs művet is kell játszani, éppen úgy, mint klasszikusokat vagy balettet.

– Tizennégy bemutatónk van egy évben, ezekhez próbaidőszakot is kell biztosítani és persze színészeket, pedig ezzel nem állunk túl jól. Ilyen nagyszámú előadást egy 24 fős prózai társulattal végigjátszani nem egyszerű. Előfordul, hogy egy adott színész két előadást is teljesít egyetlen napon és mellette még próbál is. Nem tudjuk már tovább feszíteni a húrt és még szélesebb repertoárt játszani ennyi bemutató mellett.

Tegyük hozzá, legtöbb esetben már szabad színpad sem lenne ahhoz, hogy egy-egy darabot még többször játszanak.

– Nagy dilemma, hogy csökkentsük-e a bemutatók számát és tovább játsszuk a legsikeresebb darabjainkat, vagy sok bemutató mellett kisebb darabszámban kínáljunk előadásokat. Azt gondolom, a repertoár bővítése felé kell majd elmennünk a következő évadban.

Húsz éve nem fordult elő, hogy egy darabot több mint ötven alkalommal játszanak Szegeden, méghozzá végig teltház előtt. Most ez is megtörtént, a Valahol Európában című musical olyan sikeres, hogy már több mint félszázszor szerepelt a szegedi deszkákon.

– Most állítjuk össze a jövő évad műsorát és erősen gondolkodunk azon, hogy továbbvigyük a produkciót, mert ebben akár száz előadás is benne van. Azt gondolom, egy színház nemcsak a bemutatók számára lehet büszke, hanem arra is, hogy egy darabot hosszú évekig műsoron tud tartani, mert akkora az érdeklődés iránta.

A sikermusical gyermekszereplői viszont lassan kinőnek az előadásból, így – ha végül a továbbjátszás mellett döntenek – valószínű, hogy újabb gyerekszereplőket kell majd toborozni, és persze a sima felújító próba sem lesz elegendő az újabb előadásokhoz.

Fontos, hogy a színház a jövő közönségét, azaz a fiatalokat is be tudja csábítani az előadásokra, különösen igaz ez az operára. A műfaj rajongói ugyan kevesellték a Cosi fan tutte idei tíz előadását, a főigazgató így is sikeresnek ítéli a produkciót.

– Ez egy operábaavató darab volt, több mint ezer szegedi diák látta, reméljük ők megkedvelték a műfajt, mert ezzel az előadással ez volt a célunk. Akik kedvet kaptak, azokat várjuk a jövő évadban újabb operaelőadásainkra is.

A TOP 5 produkció

– Valahol Európában (musical): 55 előadás
– Szaffi (meseoperett): 35 előadás
– Világszép nádszálkisasszony (zenés mesejáték): 34 előadás
– Tóték (tragikomédia): 32 előadás
– Függöny fel (vígjáték): 29 előadás

Sikerre számíthat az Alföldi Róbert főszereplésével meghirdetett Orwell-darab, az 1984, amelynek próbái a napokban kezdődtek, de az idei évad legtöbb előadására már nem lehet jegyet kapni. Ezt a darabot szinte biztos, hogy a jövő évadban is láthatja majd a közönség, hiszen az április 17-i bemutatót követően május végéig csak néhányszor tudja játszani a társulat, aligha lenne jó ilyen nagy érdeklődés mellett, ilyen rövid idő után lemondani róla.

(fotó: Szabó Luca)

– Fontos vonzerő egy vidéki színházban, ha sikerül országosan is ismert művészeket szerződtetni egy-egy előadáshoz. Alföldi Róbert mellett ilyen az évadban Oszvald Marika is, akinek a neve mágnesként vonzza a nézőket a Mágnás Miska előadásaira.

Hogy pontosan kiket? A színház vezetése is szeretne pontos képet kapni arról, hogyan változott meg az elmúlt években az előadásokat látogatók kor, nem és lakhely szerinti összetétele. Ezért tervezik, hogy egy nézői felmérést készíttetnek, amely jó segítséget nyújt majd a következő évad előadásainak tervezésekor is.

– Azt tudom ajánlani a szegedi színházbarátoknak, ha biztosan látni szeretnék az előadásainkat, váltsanak bérletet. Az idén tavasszal is – amint véglegesítjük a jövő évad műsortervét – meghirdetjük az előbérletezést – mondta Barnák László.

Rafai Gábor

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Barnák László előadás jegy Szegedi Nemzeti Színház

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés