Hirdetés
Hirdetés
Túl a városon 2020. március 3. 19:34

Takaró Mihály keveset tud a modern pedagógiáról

A Nemzeti alaptanterv egyik legfőbb megalkotójával, Takaró Mihállyal jelent meg interjú a kormány napilapjaiban. Ebből kiderül, hogy az ismeretlen munkássággal rendelkező irodalomtörténész szinte semmit nem tud a modern pedagógiáról.

Hirdetés

A porosz oktatási szellem továbbélését kevésbé lehetne látványosan demonstrálni, mint ahogyan azt Takaró Mihály tette a Magyar Nemzetnek adott interjújában, amelyet aztán minden kormánypárti média átvett. Szerinte „az iskola nem a gyerekek igényeit kielégítő intézmény”.

A kijelentéssel több gond is akad. Egyrészt ennek az ellenkezőjét senki nem állította. Legalábbis olyasmi az elmúlt évtizedek egyetlen, az oktatás egészét, annak reformját érintő szakmai anyagban vagy vitába sem hangzott el, hogy gyerekeknek szóló kívánságműsort kellene csinálni az iskolákból. Legyen az általános vagy középiskola.

Arról azonban igen volt szó az elmúlt ötven–hetven évben, hogy az oktatásnak figyelembe kell vennie (legalábbis nem volna szabad figyelmen kívül hagynia) a diákok életkori sajátosságait. És itt jutunk el a Takaró-interjú lényegéhez.

„Az iskola nem a gyerekek igényeit kielégítő intézmény” szellemében ragaszkodik ahhoz, hogy az általános iskolákban továbbra is az Egri csillagok legyen a kötelező olvasmány. Ha megkérdeznénk, mindezt miért, bizonyára az volna a felelet: mert régen is így volt.

Ha valakinek ilyen megcsontosodottak a nézetei, azt valószínűleg egy osztályterembe se volna szabad beengedni. Nálunk azonban ilyen ódivatú, a kor szellemiségével még érintőleges kapcsolatban sem lévő emberekre bízzák a Nemzeti alaptanterv kidolgozását. (A Takaró Mihály felesége egyike annak a negyvenöt tanárnak, aki kidolgozója volt az új NAT-nak.)

A NAT nem foglalkozik olyan alapvető kérdésekkel, hogy az általános és középiskolákban az irodalom oktatás egyik legfontosabb feladata az olvasóvá nevelés volna. Éppen ellenkezőleg: olyan kötelező olvasmánylistákkal látják el az iskolákat, amelyek az olvasásra egyébként fogékony gyerekeknek is nagy valószínűséggel elveszi a kedvét attól, hogy valaha is könyvet vegyenek a kezükbe.

Ez nem légből kapott, és csupán jól hangzó („ellenzéki”) kritika. A napokban a helyi egyetem bölcsészkarának egyik legnagyobb tekintélyű professzora, Szajbély Mihály fogalmazott úgy a Szeged Televíziónak, hogy jelenleg az a feladat, hogy a mobiltelefonok kijelzőinek szövegmennyiségét felfogni képes embereknek találjuk ki, hogyan lehetne irodalmat és olvasásszeretetet tanítani.

Hogy ennek nem az Egri csillagok olvastatása az útja, abban egészen biztosak vagyunk.

B. P.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: közoktatás nemzeti alaptanterv oktatás Takaró Mihály
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés