Makónak is betett az autóipar hanyatlása – lyuk tátong a költségvetésben


„A büdzsé annak ellenére fenntartható marad, hogy számolnunk kell várhatóan a 2020-ban befolyó iparűzési adó 200 millió forintos csökkenésével. Ez a helyzet váratlanul, önhibánkon kívül, az egyik nagyadózó okán állhat elő, de képesek vagyunk kezelni”
– olvasható a február 26-án, Farkas Éva Erzsébet polgármester által jegyzett makói költségvetési tervezet szövegében.
Makón a ContiTech a legnagyobb iparűzésiadó-befizető. A mintegy 2000 embert foglalkoztató gumigyártó cég azonban 200 millió forinttal kevesebb adót fizethet be a vártnál, mert őket is elérte a németországi autógyártás lassulása miatti visszaesés.
Magyarul: jelenleg nem kell annyi gumitermék, mint korábban.
Az ügy érdekessége, hogy a makói gumigyár termelési visszaeséséről már tavaly tavasszal is voltak hírek. Akkor a megyei napilapot azzal kereste meg egy dolgozó, hogy többeknek azt mondták a gyárban, keressenek munkát még időben, mert csökken a megrendelés. A ContiTech ugyanakkor gyorsan cáfolta a csoportos létszámleépítésről szóló híreket.
A hódmezővásárhelyi közgyűlésekről a makóira átszokó Lázár János azt javasolta a képviselőknek: a költségvetés nehéz helyzete miatt az önkormányzat ne vállaljon annyi önkéntes szociális feladatot
– írja az Átlátszó. Az oknyomozó portál szerint ez az idősek szemészállítási díjkedvezményét, a gyerekek után járó beiskolázási támogatást, különböző nyugdíjasutalványokat és a járdaépítési programot is érintené.
Az Átlátszó Mucsi Tamás, makói ellenzéki képviselőtől úgy tudja, hogy a önkormányzati cégek egy holdingba olvasztásával 100 millió forintot spórolnának. Ez olvasható ki a költségvetésből is, amiben a „bürokráciacsökkentéssel” 60 millió, a közüzemi szolgáltatási szerződések újrakötésével 25 millió, míg a beszerzések központosításával 15 millió forintot spórolna a város.
A hírek szerint, például a 41 millió forintba kerülő helyi tévétől két embernek mondanának fel. A városházán a 46 államilag finanszírozott helyett összesen 81-en dolgoznak, tehát 35 fő fizetését az adóbevételekből fedezi a város. Gyors számolással itt is megfogható hozzávetőleg 120-150 millió forint, igaz, nem tudni, hogy a 35 főből mennyi a város működéséhez nélkülözhetetlen munkaerő.
A Délmagyarország tudósítása arról tanúskodik, hogy Lázár János arra is felhívta a nagy többségben lévő fideszes képviselők figyelmét: a makói költségvetés működési oldala 2 milliárd 300 millió forintos hiányt mutat, az ingatlaneladásokból tervezett bevételek pedig bizonytalanok.
Lázár egyébként egyenesen úgy fogalmazott a megyei lap szerint, hogy a ContiTech anyacége, a Continental „pofátlanul becsapta a várost és a magyar államot”.
Lázár János nyilván arra a 10 milliárd 600 millió forintra gondol, amiért cserébe országos viszonylatban 450 munkahely létrehozását vállalt a német gumigyártó. Vagy esetleg, a ContiTech 1 milliárd 50 milliós támogatásásra, amiből többek között a makói gyárat is bővítették.
Figyelemreméltó a város működési bevétele és kiadása közötti 2 milliárd 300 milliós különbség, amit Lázár említett. Makó költségvetése mintegy 5 milliárd 497 millió forint, ami 1 milliárd 619 millió forint bevételből és 3 milliárd 921 millió forint kiadásból áll. Ezt csak a felhalmozási bevételek 1 milliárd 996 millió forintos összege menti meg valamelyest, mert a felhalmozási kiadás csak 1 milliárd 576 millió forint, itt tehát 420 milliós többlet mutatkozik.
A többségében fideszes képviselők közötti ellentét egyik jele, hogy a február 26-i ülésen végül nem szavazták meg a költségvetést.
A makó közgyűlés március 4-én ismét megpróbálja elfogadni a város büdzséjét egy rendkívüli ülésen.
Z
* * *
Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!