Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Három a tánc: Juronics Tamás, Enrico Morelli és Roberto Galvan a vágyról a Kisszínházban
Művház 2020. február 28. 12:45

Három a tánc: Juronics Tamás, Enrico Morelli és Roberto Galvan a vágyról a Kisszínházban

Képriport
A vágy három arcát mutatja be a szegedi, az olasz és az argentin koreográfus egy-egy alkotása ma este a Kisszínházban. A Szegedi Kortárs Balett háromrészes estjét ezt követően a Budapest Táncfesztiválon is előadja a társulat.
Hirdetés

Az idei évad első bemutatóját, a Hamupipőkét követően a szegedi társulat most három egyfelvonásos koreográfiából állította össze új táncestjét, aminek összekötő kapocsát a legtermészetesebb emberi érzés, a vágy alkotja.

„Olyan ez az este, mintha egy vegyesboltba térnénk be, van benne minden, régi és új”

– mondta a bemutatót megelőzően tréfálkozva Juronics Tamás, az együttes művészeti vezetője.

„A táncművészet olyan kifejezési forma, ahol a vágy megjelenítése talán a legfontosabb terület. Minden olyan érzésnek, amely zsigeri, tudatalatti, elemi erővel bíró szavak nélküli kifejezésére a tánc a legalkalmasabb eszköz. Új táncestünkön a vágy megnyilvánulásának különböző fajtáival foglalkozunk. A szerelem és a testiség motívuma összeköti a három egyfelvonásos darabot”

– mondta Juronics.

Az új táncest első darabjával, Juronics Tamás koreográfiájával, a Bernarda Alba házával két évvel ezelőtt már találkozhatott a szegedi közönség, de technikai okok miatt akkor nem játszották túl sokszor, ezért most visszahozták a repertoárba.

Jelenet a Bernarda Alba háza című táncműből

Federico García Lorca jól ismert, fülledt, andalúz történetében Juronics a bezártságból, az elfojtásokból adódó feszültséget, a vágyakozás erejéből táplálkozó egymás ellen fordulás természetét igyekszik bemutatni a tánc nyelvén.

A Bernarda Alba háza fő mondanivalója az egyéni boldogságot eltipró társadalmi kötöttségek bírálata. Lorca remekül érzékelteti a visszafogott szenvedélyek fülledt légkörét. Aki meghajlik a kemény hagyományok előtt, magára vállalja az örök boldogtalanságot. Aki lázad ellene, az pedig belepusztul.

A koreográfiához a zenei alapot az andalúz zeneszerző, Manuel de Falla A bűvös szerelem című balettjének 1916-ban született hangversenyváltozata adja.

A táncest második része egy felnőtt mese, a Coppélia. Az új, háromnegyed órás darabot Enrico Morelli koreografálta a szegediek felkérésre. Az olasz táncművésznek ez már a negyedik közös munkája a társulattal, a korábbiakkal szép sikereket értek el fesztiválokon.

Enrico Morelli, olasz táncművész és koreográfus (fotók: Szabó Luca)

„Kiélezett korban élünk, amikor szembe kell néznünk a félelmeinkkel. Különös tekintettel a gyermekkori érzéseinkre”

– mondta Enrico Morelli, aki szerint az egyedüllét félelme szinte horrorisztikus érzést kelt bennünk.

Morelli kiindulópontként, de szabadon kezeli a témát, nem a klasszikus balett verziót szeretné megmutatni, azaz nem a cselekményre helyezi a fő hangsúlyt, hanem a furcsa, vágyakozó szerelem sajátos értelmezésére.

Emberek és bábok a Coppélia című táncjátékban

A Coppélia-mese az ő olvasatában egy utazás története, aminek célja megtalálni a szerelmet, ami feloldja a főhős magányát és így értelmet ad létezésének.

Az est harmadik része, Roberto Galvan koreográfiája is felújítás: a Koncert tangóharmonikára és zenekarra című táncjátékot 1992-ben mutatta be az akkor még Imre Zoltán vezetésével működő Szegedi Balett. Az Astor Piazzola zenéjére készült, felújított darab a tangó-életérzés varázsát, az argentinok életfilozófiáját mutatja be.

„Most, amikor újra végiggondoltam a darabot, úgy találtam, nem igazán kell változtatni az eredeti koreográfián. Nagyon kevés az olyan táncmű, amelyik kiállja az idők próbáját. Mi, alkotók folyamatosan dolgozunk, de csak néha sikerül egy igazán jó darabot elkészítenünk. Úgy érzem, ez a táncjáték ilyen lett, ma is érvényes üzenete van”

– mondta a darabról portálunknak a januárban Szegeden próbáló argentin koreográfus.

Az előadás első része bemutatja, mi történik a férfiakkal, akik egymás között csiszolgatják technikájukat, hogy mire a nők elé állnak, már megcsillogtathassák tánctudásukat. A második jelenet azt tárja a közönség elé, ahogyan a nők várják a férfiakat. A záró szakaszban pedig egymásra találnak a párok.

A három koreográfiát a kisszínházi bemutatót követően március 3-án, Budapesten, a Nemzeti Táncszínházban is előadják a szegediek.

Enrico Morelli, Juronics Tamás és Pataki András

A társulat ezt követően a Baltikumba készül, a Carmina Buranával és a Don Juannal három előadást is tartanak, Vilniusban és Rigában is fellépnek.

A balti turné után harmadik alkalommal lépnek fel Brüsszelben. A belga bemutatót követően pedig hosszabb, tizennégy város érintő oroszországi turnéra indulnak: Habarovszkban és Vlagyivosztokban kezdenek, majd onnan jönnek visszafelé egészen Volgográdig.

rag

További fotókat a nyitóképre kattintva talál.

Videónk is van! Nézze meg a Szeged Televízió híradójának riportját is!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: bemutató Enrico Morelli Juronics Tamás Kisszínház Roberto Galvan Szegedi Kortárs Balett