Hirdetés
Művház 2020. február 25. 11:40

Új bemutató a REÖK Stúdiószínpadán: életre kelnek mindennapi übüségeink

Mi történik, ha a hatalom egyetlen kicsinyes, kapzsi ember kezében összpontosul? Hogyan válhat valaki elnyomottságában is elnyomóvá? Alfred Jarry leghíresebb művét, az Übü, a királyt szombaton mutatják be REÖK Stúdiószínpadán, Herczeg T. Tamás rendezésében.

Hirdetés

 

Újabb humorban gazdag abszurd drámát láthatnak a nézők a REÖK Stúdiószínpadon. Mrożek Rendőrség-, avagy a helyzet egyre hülyébb című darabjának tavalyi sikere után a közönség ezúttal az Übü, a királyt láthatja a játszóhelyen.

Az Übü király több mint 120 éves, mégis a mai napig aktuális kérdéseket boncolgat: képes-e az ember önmagát, a jellemét úgy változtatni, mint ahogyan a körülötte lévő világot?

A művet Shakespeare királydrámáinak paródiájaként is szokták említeni, hiszen azok is örök emberi jellemvonásokkal foglalkoznak, csak a hangvételét tekintve ez sokkal inkább a humoron, az irónián keresztül jelenik meg.

Az Übü, a király-t február 29-én, szombaton este fél 8-kor mutatják be a REÖK Stúdiószínpadán, majd ezen kívül még öt estén biztosan láthatja a közönség.

A diktátor hajlamú Übü Papa felesége biztatására megszerzi a trónt.

A gátlástalan hatalmi mámor megtestesült szimbólumaként, ostoba törvényeivel és önkényuralkodásával azonban nagyon gyorsan magára haragítja a népét.

A darab ironikus humorával szembesíti nézőit a minden korban érvényes jelenséggel: társadalmunk – mióta világ a világ – elnyomókból és elnyomottakból áll.

– Egyre jobban izgatnak az abszurdok, mert egyre jobban azt érzem, hogy a legtöbb köze a modern ember létezésének ezekhez a darabokhoz van. A társadalom is egy távoli optikából rápillantva, egy messze perspektívából nézve rettenetesen abszurd. Ezen felül nem áll messze a személyiségemtől a humor és az irónia, és fajsúlyos dolgokról vicces formában beszélni – ezzel pedig tükröt tartani mindarra, ami minket körülvesz –nagyon izgalmas feladat – mondta a darabválasztásról Herczeg T. Tamás.

A rendező már jól összeszokott szereplőgárdával dolgozik együtt. A hatalmaskodó, kapzsi Übü Papát Balog József alakítja, Sebők Mayát Übü Mamaként láthatjuk színpadon, Kosztolányi József pedig többek közt Főhugybári és Bunkoszláv bőrébe bújik.

Új művészek is bemutatkoznak a darabban, így Farkas László Róbert a Cár, a Király és több más szerepben, a szegedi kulturális életben jól ismert Bodnár György pedig Hírnökként látható majd.

A rendkívül vicces, abszurd átiratot Bodolay Géza készítette, aki Jarry két drámáját, az Übü királyt és A láncra vert Übüt dolgozta össze:

– Már harminc éve is az lehetett az ember történelmi-világhelyzeti benyomása, hogy szinte mindenhol Übü, a király. A fizikatanárból eredetileg tréfából főhőssé írott idiótafőnök, mint meghatározó főerő – valamilyen formában mindannyiunkkal szembejön azóta is. Talán éppen ez a legijesztőbb és legmulatságosabb, hogy az éppen deklarált és skandált jelszavaktól függetlenül: Übüéknek egyre megy: minden hatalmat az Übüség kezébe! Ennek variánsait több száz éve élvezhetjük.

Az előadás egyedi, meghökkentő jelmezeiért és a díszletekért ismét a JD Design felel.

rag

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Herczeg T. Tamás REÖK Színház bemutató Übü, a király