Hirdetés
Hirdetés
Szegeden 2020. február 23. 18:26

Mihálik Edvin: Megszüntettük a VIP-parkolókat!

A fenntartott helyek megszűnnek, a hivatalok öt helyet megvehetnek maguknak, helyenként egymillió forintért. A rakpart a sárga zóna része lesz, napijeggyel is lehet majd ott parkolni. Augusztus 1-jétől változik a parkolási rendszer Szegeden. Interjú a rendeletet benyújtó tanácsnokkal.

Hirdetés
Hirdetés

– Van jogosítványa?

– 2011. óta.

– Autója?

– Az nincs. Közösségi közlekedési eszközökkel járok.

– Többek között ezekkel próbálta sarokba szorítani pénteken a Fidesz–KDNP, meg azzal, hogy valójában nem is ön írta az előterjesztést, amelyet benyújtott, és amelyet végül elfogadott a közgyűlési többség.

– A szegedi Fidesz még mindig nem heverte ki a 2019. október 13-i választási vereséget. És még mindig olyan dolgokkal próbál foglalkozni, ami a szegedieket nem érdekli, a polgármester személyével és a képviselőkkel. Mi ezzel szemben azon dolgozunk, hogy Szeged még élhetőbb hely legyen, erről szólt az előterjesztésem is.

– Hogyan lesz élhetőbb a város, és elsősorban a belváros attól, hogy változik a parkolási rendszer?

– Amikor megnézzük a szegedi közlekedést akkor azt látjuk, hogy a magyar átlaghoz képest sokan járnak kerékpárral, sokan használják a közösségi közlekedést, viszont ezzel szemben egyre többen használnak autót is.

Iványi Aurél képei a 2020. február 21-i közgyűlésen készültek

– A növekvő autószám több problémát is jelent, egyrészt egyre nehezebben találnak parkolóhelyet – akár a belvárosban, akár a lakótelepeinken. Másrészt egyre nagyobb környezeti terhelést is jelent Szegednek.

– A város megpróbál ezzel szemben védekezni. Az előző közgyűlésen a műszakival és forgalmi engedéllyel nem rendelkező autók közterületről való elszállításához teremtettünk jogi lehetőséget. Most pedig négyszáz parkolóhelyet hozunk a fizetős parkolórendszerbe. Ez a négyszáz parkolóhely eddig is ott volt a belvárosban, csak egy részükért nem kellett fizetni, más részükért meg a használók nem fizettek, sőt, csak ők állhattak oda.

– A fenntartott helyek „közparkolóvá” alakításáért felállva tapsol a városlakó, de rögtön el is szomorodik, mert a rakparton is fizetni kell ezután.

– Igen, eddig Szegeden háromszáz parkolóhelyet használt a kormányhivatal, a rendőrség, a bíróság, az ügyészség, a városi és a megyei önkormányzat úgy, hogy ezek a parkolók nem voltak a fizetős parkolóövezet részei. Egyrészt nem fizették meg a környezetei terhelést, amit azzal okoztak, hogy a belvárosba hajtottak. Másrészről, a rendszer arra sem ösztönözte őket, hogy csak bizonyos ideig használják ezeket a parkolókat, hiszen ingyenes volt. A rakpart kapcsán ugyanez a helyzet, a rakpart általában reggel hétre, negyed nyolcra megtelt a környéken dolgozók autóival, majd ők a munkaidejük végéig ott álltak, semmi mozgás nem volt. Ha valaki autóval akart a belvárosba hajtani, akkor a rakparton hiába keresett parkolót biztosan nem talált, így a belvárosban körözött, ezzel terhelve az egyébként is problémás szegedi levegőt.

– Annak idején Haág Zalán előterjesztését megszavazva dőlt el, hogy nem kell fizetni a rakparton. Ismerek én is olyanokat, akik képesek voltak csak azért hamarabb elindulni, hogy ott meg tudjanak állni. Ez hogyan változhat meg? Túl azon, hogy ezek a sofőrök egy kicsit tovább alhatnak.

– A Huszár Mátyás rakpart a fizetős parkolóövezet része lesz, a sárga zóna árai alapján kell fizetni, ha valaki szeretne ott megállni: egy óra 220 forint lesz, ebben a zónában napijegy vásárlásra is van lehetőség, ami 1320 forint. A mostani négyszáz új fizetős parkolóhelyből, 250 millió extra bevételt vár a város, amit egészében a közösségi közlekedésre fogunk fordítani. A közösségi közlekedés Szegednek évente 3 milliárd 700 millió forintjába kerül, emellé jön az utasok által befizetett 2 milliárd 500 millió és az állam által megküldött 1 milliárd 200 millió forint – ezt azért küldi az állam, hogy a nyugdíjasok és diákok utazási kedvezményét kompenzálja. A teljes összeg több mint 7 milliárd, ez Szegednek évről évre egyre nagyobb összeget jelent. Viszont a rendszert mindenképpen fent kell tartanunk. A kormányra nem várhatunk.

– Maradva még egy kérdésig képviselőtársánál: Haág Zalán azt mondja, az ingyenes rapkart előtt alig tíz százalékos volt a kihasználtsága az ottani parkolóknak. Ha ez így lesz most is – bár sárga zónás tarifával ezt kétlem – az azt jelenti kezdésből, hogy tíz százalék plusz bevétele biztosan lesz Szegednek, és legalább kilencven százaléknyi autó nem megy át a rakparton, hiszen úgysem ott áll meg.

– A politikában a legegyszerűbb és a legnépszerűbb dolog, ha valamit ingyenessé teszünk, de ettől még a rendszer nem fog jobban működni. A sárga zóna fele annyiba kerül mint a belváros nagy részében található zöld zóna. Azt gondolom, a rakpart továbbra is népszerű marad a szegediek körében. De ezentúl bevételt is termel majd.

– Menjünk föl a rakpartról a belvárosba! Könnyebb lesz parkolni a városháza, vagy a bíróságok, a kormányhivatal környékén?

– Várhatóan igen: minden intézmény megvásárolhat maximum öt parkolóhelyet, darabját 1 millió forintért, a többi felszabadul. Azok akik eddig ott parkoltak vagy parkolójegyet, bérletet vesznek, vagy más eszközzel járnak ezek után a munkahelyükre, ingyen nem használhatják ezután.

– Említette már, hogy a bevételt kizárólag a közösségi közlekedés fejlesztésére akarják fordítani. A fönt említett számokat látva hogyan jut, juthat valóban járműparkfejlesztésre miközben a kormány egyre kevesebb pénzzel akarja nemcsak Szeged, hanem minden nagyváros közösségi közlekedését támogatni?

– Mi azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy Szeged legyen a legzöldebb magyar nagyváros. Ez elképzelhetetlen a közösségi közlekedés fejlesztése nélkül. Szeged ma is első az országban az elektromos közlekedési eszközök használóinak listáján, hiszen kiterjedt villamos- és trolihálózatunk van. Azonban itt is van még hova fejlődni: az a célunk, hogy teljesen elektromos alapra helyezzük a szegedi közösségi közlekedést, ami nem olcsó mulatság, hiszen egy elektromos busz körülbelül kétszer annyiba kerül, mint egy dízel, a kormány támogatása pedig szinte elhanyagolható az elektromos eszközök beszerzéséhez is.

– Még egy fontos kérdést nem említettünk eddig: az előterjesztés a VIP-parkolóbérletekről is szól.

– Azok július 31-éig érvényesek. Szegeden eddig az önkormányzati képviselők, az országgyűlési képviselők és a díszpolgárok is ingyen parkolhattak, ingyenes parkolóbérletet kaptak, hatvanöt parkolóhelyet biztosított nekik a város – ahogy egyébként az ország más nagyvárosaira is jellemző volt ez. Azt javasoltam, ezt is szüntessük meg, ne tegyünk különbséget a szegedi autótulajdonosok között.

Külön érdekesség, hogy a Fidesz az elmúlt években végig a VIP-parkolóbérletekkel hergelt Botka Lászlóval szemben, miközben a pénteki közgyűlésen Tápai Péter, a Fidesz frakcióvezetője is elismerte, hogy a mostani október 13-i választások után, miután listás képviselőként mandátumot szerzett, ő maga is elfogadta az ingyenes parkolóbérletet az önkormányzattól. Megértem a támadását, hiszen ezután nem parkolhat már ingyen a frakcióvezető sem.

A javaslatom hatására egységessé és igazságossá válik a szegedi parkolási rendszer, eltöröljük a kiváltságokat, mobilisabbá tesszük a rendszert, és megfizettetjük mindenkivel a környezeti terhelést amit a szegedi levegőnek okoz azzal, ha a belvárosba hajt.

– Hogyan lesz mobilis a rendszer?

– Azért lesz mobilisabb, mert az eddig elzárt parkolók felszabadulhatnak, és oda olyanok is beállhatnak, akik eddig nem. Másrészt a rakpart fizetős övezetbe vonásával várhatóan sokan inkább a tömegközlekedést választják, hiszen az havonta csak 7000 forintba kerül. A felszabadult parkolóhelyekre pedig mások is beállhatnak. A parkolási rendszer lényege az, hogy mobilitást teremt, az ember csak addig akar fizetni, amíg ténylegesen használja az adott parkolóhelyet. Ha ingyen van, akkor a rendszer nem ösztönzi a helyszínváltoztatásra, ott tárolja a gépkocsiját egész nap.

– Elindul az új rendszer, mikorra lehet vajon kézzelfogható eredményekről beszélni a változás kapcsán?

– Mindenképpen várni kell, mire beáll az új rendszer, ennek mindig van átfutási ideje. Beszéljünk meg egy interjút egy év múlva ilyenkor, és megnézzük, hogy addig milyen tapasztalatokat szereztünk!

– Míg el nem feledjük: változnak a bérletkonstrukciók is?

– A havi bérlethez hasonlóan lesz negyed- és féléves bérlet is, amelyeket tetszőleges három és hat hónapra is meg lehet váltani. A minden zónára vonatkozó féléves bérlet ára 140 ezer, a negyedéves bérleté 75 ezer forint lenne, a havi bérlet pedig 28 ezer 200 forint – magánszemélyek ötven százalékos kedvezményt kapnak. A megszavazott rendelet augusztus 1-jétől hatályos.

Garai Szakács László

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Huszár Mátyás rakpart Mihálik Edvin Momentum parkolás parkoló