Hirdetés
Szegeden 2020. február 20. 11:11

Városüzemeltetési bizottság: amikor az adót is megadóztatja az állam

Utolsóként a városi közgyűlés városüzemeltetési, fejlesztési és környezetvédelmi bizottság is megtárgyalta azokat az előterjesztéseket, amelyek pénteken kerülnek szegedi képviselő-testület elé. Ezúttal is az két téma váltotta ki a legnagyobb érdeklődést, melyekről a többi szakbizottságban is élénk viták folytak.
Hirdetés

Az idei költségvetés tervezete és az eddig ingyenesen biztosított, fenntartott parkolóhelyek engedélyeinek visszavonása és a parkolási rendelet módosítása kapcsán érkezett a legtöbb kérdés az illetékesekhez a bizottság tagjai és a jelenlévő képviselők részéről.

A költségvetés tervezetével kapcsolatban ugyanis rengeteg a bizonytalanság a kormányzati támogatások kiszámíthatatlansága miatt.

Az úgynevezett színháztörvény elfogadása óta például nehéz eldönteni, hogy milyen arányban járul hozzá a fenntartási költségekhez a kormányzat. Elképzelhető, hogy a bábszínház, a szabadtéri játékok és a nemzeti színház megkapja azokat a forrásokat, melyekkel korábban számoltak, ám ha nem, az egymilliárd forintos rést üt a költségvetésen.

Kisebb tétel ugyan az a 73 millió forint, amelyet adó formájában szed be az önkormányzattól a kormány, ugyanis Szeged elérte azt az értéket, amely az iparűzési adóbevételek után adóköteles. Így tehát a helyi adóbevételek után fizet adót az önkormányzat, amit szolidaritási alapon szed be a központi költségvetés. Ebből támogatják ugyanis azokat a településeket, melyeknek kevesebb a helyi adóbevétele.

A költségvetés lakossági adóbevétellel az idén sem számol, ugyanis helyben kivetett sarcot továbbra sem szed az önkormányzat, pedig erre a törvények lehetőséget biztosítanának.

A szolidaritás elvét azonban helyben is szem előtt kívánja tartani az önkormányzat, és ezen elképzelés szellemében terjesztette Mihálik Edvin tanácsnok a bizottságok és közgyűlés elé azt a javaslatot, amely az ingyenesen biztosított, fenntartott parkolóhelyek engedélyeinek visszavonása és a parkolási rendelet módosítása néven vált ismertté.

Ennek lényege, hogy 305 intézményi parkolóhely válik fizetőssé az év utolsó negyedében, ugyanakkor a Huszár Mátyás rakpart 100 parkolóhelye után is fizetni kell majd. Bár Mihálik Edvin a városüzemeltetési, fejlesztési és környezetvédelmi bizottságnak nem tagja, mégis, a képviselők közvetlenül kérdezhették a rendelet céljairól. Mihálik elmondta, hogy az önkormányzati és kormányzati intézményeknél található foglalt parkolóhelyek értékes tereket vesznek el, vagyis, ha nem állna ott egész nap egy autó, a belvárosban egy adott helyet több jármű is igénybe vehetne.

A cél ugyanis az, hogy a városközpontban minden autós csak addig maradjon, amíg feltétlenül szükséges. Megnőne így a parkolóhelyek mobilitása, vagyis könnyebben találnak majd parkolásra alkalmas területeket azok, akik mindenképpen le szeretnék tenni a járművüket néhány órára. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester ehhez azt is hozzátette, hogy a felmérések szerint a Tisza Lajos körútnál lévő megállókban átlagban napi negyvenezer ember száll le, ami azt jelenti, hogy a közösségi közlekedés igen népszerű a szegediek körében. Ez azt bizonyítja, hogy a belváros jól megközelíthető trolival, busszal és villamossal is.

Volt persze más téma is a bizottsági ülésen, melyekről a vita valószínűleg folytatódik majd a pénteki közgyűlésen. Abban viszont mindenki egyetértett, hogy a baktói kiskertekben, valamint a tápéi Pitypang utcában indokolt a 30-as sebességkorlátozó tábla kihelyezése. Ezekben a lakókörzetekben ugyanis az eddig megengedett 50 kilométer/órás sebesség már komoly veszélyt jelentett az ott élők biztonságára.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: bizottsági ülés költségvetés parkolás színház tömegközlekedés Városüzemeltetési, Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság