Hirdetés
Hirdetés
Művház 2020. február 5. 16:22

Závada Pál: A magyar irodalomtanítás jövője rémes és rettenetes

Bűzlik a Takaró Mihály-féle nézetrendszertől – röviden így válaszolt a Kossuth-díjas író arra a kérdésre: mi a véleménye a Nemzeti alaptanterv irodalomtanításra vonatkozó részéről.

Hirdetés

Felháborító, hogy a kortárs magyar irodalom kimarad a jövőben a középiskolai irodalom oktatásából, de ez csak az egyik baja az új tervezetnek – mondta el a szeged.hu-nak az író. Avítt, korszerűtlen a középiskolai irodalomtanítás egész szemlélete és módszere. Nagyon beleillik a jelenlegi kormány eddigi oktatás- és kultúrpolitikájába. Ilyen értelemben nem meglepetés a Nemzeti alaptanterv nyilvánosságra hozott szövege, de nagyon szomorú – vont mérleget az író.

Závada Pál jelezte: teljes mértékben egyetért a Magyar Tanárok Egyesülete ebben a témában január 31-én nyilvánosságra hozott állásfoglalásával. Szerinte semmivel nem magyarázható, hogy lényegében mindaz, ami 1945 után a magyar irodalomban történt, kívül fog maradni a középiskolai magyar órákon. A diákok a Nyugat klasszikus nemzedéke utáni alkotókról lényegében alig kapnak valami kézzelfoghatót az iskolában, mondta az író.

Óriási hiány, hatalmas lyuk keletkezik így – fogalmazott Závada, aki szerint az irodalomoktatás így halott lesz, és múzeumi kultúrszörnyként fog megjelenni a diákok előtt. Az irodalomtanítás szerinte az egyik legfontosabb értelmét fogja elveszteni hamarosan, mert nem kínál fogódzót a diákoknak, akiknek a kortárs irodalom könnyebben befogadható, mint a régi korok irodalma. Ez azért is különösen nagy gond, mert a tanítás nem csinál kedvet az olvasásához, és ezáltal nem nevel olvasót a fiatalokból.

– A leghaladóbb, legmodernebb irodalomtanítás éppen a kortárs művekkel foglalkozik, mert ezen keresztül képes bemutatni a stílus, a szövegmegformálás sajátosságait, és az irodalmi művek poétikáját, azaz annak alkotói módszereit. A kortárs irodalom kikapcsolása azért is káros, mert így képtelenség lesz összekapcsolni a múltat a jelennel – fogalmazott Závada Pál. Nem tudunk majd rámutatni arra, hogy milyen múltbeli irodalmi törekvések és elképzelések élnek tovább a kortárs irodalomban.

Szerinte nem kizárólag az idejét múlt irodalomszemlélete miatt visszalépés a mostani tervezet. Az egész koncepciót átható ideológia viszolyogtató. Nemcsak szakmailag problémás, hanem politikailag és világnézetileg is avítt a középiskolai magyartanításról szóló dokumentum – tette hozzá.

A kormány szellemi holdudvarához tartozó Takaró Mihály, a Kárpát-medencei Magyartanárok Kulturális Egyesületének elnöke a köztévében arra a kérdésre: miért nem szerepelnek a kortárs írók a középiskolai irodalomoktatásban, úgy válaszolt, hogy ezeknek az életműveknek az értékelése még nem tisztázódott le.

Amikor Závada Pálnak idéztük mindezeket, úgy válaszolt: mondott Takaró ennél már sokkal durvábbakat is. Például azt, hogy Esterházy Péter egész életműve káros. Korábban Takaró Mihály, aki semmilyen valós tudományos teljesítménnyel nem rendelkezik, a legkiválóbb magyar irodalmi folyóiratról, a Nyugatról úgy vélekedett, hogy az „egy zsidó lapocska” volt. Wass Albert, Nyírő József és Tormay Cécile lelkes híve korábban kétségbe vonta a Nobel-díjas Kertész Imre magyarságát, Spiró Györgynek pedig az emberi mivoltát.

A tanárelit kritikus, szerveződik és tiltakozik, de ez kevés. Nagyon hiányzik, hogy a diákok szülei tömegesen tiltakozzanak ebben a helyzetben – osztotta meg véleményt az író. Vásárhelyi Mária szociológus legutóbbi Facebook-posztját idézte ennek kapcsán: „Számomra az elmúlt 10 év talán legnagyobb csalódását az okozza, hogy a szülők milyen elképesztő közönnyel nézik végig, ahogy az oktatási kormányzat – nyilvánvalóan feletteseik utasítására – megpróbál tudatlan, műveletlen, a modern kor kihívásaira felelni képtelen, versenyképes tudással nem rendelkező, nacionalista, soviniszta, önálló gondolkodásra képtelen zombikat nevelni a gyerekekből.”

(fotók: Szabó Luca)

A legelkötelezettebb tanárok meg fogják találni a módját, hogy osztályaikban valamennyi szükséges ismerethez hozzájussanak tanítványaik az irodalomórákon. Ám a legtöbb tanár erre képtelen lesz – mondta Závada. Így pedig az irodalomtanítás érdektelenségbe fog fulladni, és olyan gyerekek kerülnek ki az iskolapadokból, akik nem olvasnak, nem gondolkodnak. Ez a jövőkép rémes és rettenetes – tette hozzá.

Ez az irodalomtanítás visszacsúszás a Kádár-korszak első felének durva oktatáspolitikájába, sőt, a Rákosi korszakéba – vélekedett. Igaz, az óráról nem fogja elvinni az ÁVO a tanárt, de a módszerek abban az értelemben nagyon is ismerősek, hogy most is a politikai hergelés és gyűlöletkeltés folyik, és egész alkotói életműveket neveznek és minősítenek károsnak.

Tömeges szülői tiltakozásra van szükség ebben a helyzetben – fogalmazott Závada Pál.

Bod Péter

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: közoktatás NAT nemzeti alaptanterv oktatás Závada Pál