Hirdetés
Szegeden 2020. január 24. 13:09

Már kint a vízből a Szőke Tisza, de még nincs vége az izgalmaknak

Képriport
A munkálatok felével végeztek a szakemberek a több mint 100 éves gőzhajó kimentésének folyamatában, ami azt jelenti, hogy a hajótest már egyetlen ponton sem érintkezik a vízzel. Az eddigi műszaki mentéssel Hajdú János, a TEK főigazgatója is elégedett volt.

Partra vetett halként várja a legendás gőzös maradványa, hogy mit történik vele a következő napokban. A terveknek megfelelően csütörtökön még sötétedés előtt sikerült a korábban a tápéi öböl végébe vájt rámpára húzni a mintegy 300 tonnát nyomó hajótestet. A két hatalmas csörlő munkája azonban még messze nem fejeződött be, hiszen előbb még a rámpa végéig kell biztonságosan eljuttatni a rossz állapotban lévő hajót, majd át kell billenteni, hogy vízszintesbe kerüljön – mondta a helyszínen Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora.

Az előző napi eseményekről Heizler úgy nyilatkozott, hogy

voltak előre nem látható problémák, de ezeket sikerült orvosolni, úgyhogy az ütemezésnek megfelelő állapotban vannak a munkálatok.

A legnagyobb gondot az okozta, hogy a hajótest alatt lévő ballonok egyike megsérült, úgyhogy ezt gyorsan pótolni kellett, nehogy megbillenjen a hajótest.

Péntek délelőtt a helyszínre látogatott Hajdú János, a Terrorelhárítási központ főigazgatója is, aki alaposan megszemlélte a partra vontatott hajóroncsot. Dicsérte a mentést végző szakemberek munkáját, hiszen igazán bravúros teljesítmény volt épségben a partra vontatni a Szőke Tiszát. Hajdú elmondta, hogy bő fél évvel ezelőtt hasonló módszerekkel sikerült kiemelni a tragikus körülmények között elsüllyedt Hableányt a Dunából, és akkor is a MA-HARD Vízépítő Kft. szakembereinek volt köszönhető a zökkenőmentes mentés.

Most még néhány méter kell a rámpán felfelé húzni a hajótestet, mire eléri a végét. Ekkor a Szőke Tisza orra kissé a levegőbe emelkedik majd, amíg át nem billentik a vízszintes részre, ahol majd megkezdhetik az állapotfelmérést. Ez a művelet nagy óvatosságot igényel, hiszen ekkor a legsebezhetőbb a hajótest, és adott esetben ketté is törhet. Az eddigi precíz munka azonban jól mutatja, hogy kiváló szakemberek felügyelik a folyamatokat, így remélhetőleg az utolsó nehéz fázison is túljutnak péntek estig.

A hajó jövőjéről egyelőre csak annyit árultak el, hogy olyan megoldásban gondolkodnak, ami a szegediek számára valamilyen különleges élményt nyújt majd.

Nézze meg a Szeged Televízió híradós anyagát!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: hajó MA-HARD Vízépítő Kft. Szőke Tisza