Hirdetés
Művház 2020. január 18. 17:37

A vágy három arcát mutatja be a Szegedi Kortárs Balett készülő táncestje

Képriport
Három egyfelvonásos táncjátékot mutat be február végén a Szegedi Kortárs Balett. Az együttes művészeti vezetője, Juronics Tamás koreográfiája mellett egy olasz és egy argentin vendégkoreográfus alkotását is láthatják majd a nézők. A három táncjáték központi témája: a vágy.
Hirdetés

A három egyfelvonásos táncmű a latin életérzést igyekszik megragadni. A Coppélia-történet pszichológiai mélységeibe az olasz Enrico Morelli invitálja a nézőket, míg a második részben Juronics Tamás Bernarda Alba háza című felújított műve viszi tovább a szerelem és vágyakozás motívumát.

Az utolsó darab huszonnyolc év után kerül ismét a szegedi társulat repertoárjára: Koncert tangóharmonikára és zenekarra címen Piazzola zenéjére az argentin Roberto Galvan készít remake-et.

– A táncművészet olyan kifejezési forma, ahol a vágy megjelenítése talán a legfontosabb terület. Minden olyan érzésnek, amely zsigeri, tudatalatti, elemi erővel bíró szavak nélküli kifejezésére a tánc a legalkalmasabb eszköz. A vágy megnyilvánulásának különböző fajtáival foglalkozunk. A szerelem és a testiség motívuma összeköti a három egyfelvonásos darabot – mondta el a társulat Kossuth-díjas művészeti vezetője a produkció szombati sajtónyilvános próbáján.

A készülő táncest első darabjában, A Coppéliában előretörő vágyakozás elhomályosítja szemünket, torzítja érzékszerveinket.

A szerelem vakká tesz – tartja a mondás. Így lesz képes valaki beleszeretni egy élettelen babába, mert azt látja, amit az érzelmei diktálnak – a túlfűtött érzelem pedig eltorzítja a valóságot. Az ismert történetre az együttessel rendszeresen dolgozó olasz alkotó, Enrico Morelli készít koreográfiát.

2018-ban mutatták be Juronics Tamás Bernarda Alba háza című koreográfiáját. Az előadásnak nagy sikere volt, ám akkor – elsősorban technikai okok miatt – csak hat alkalommal láthatta a közönség.
Most az est részeként újra színpadra állítja a szegedi társulat:

– A Bernarda Alba háza a vágy elfojtásáról és tiltásáról szól. Az emiatt kialakuló őrületes feszültség és frusztráció drámához vezet. Ezeknek a belső konfliktusáról szól Lorca fülledt, andalúz története a mi üvegfalú celláink között – mondta Juronics Tamás.

Az est harmadik darabja 28 év után kerül ismét a szegedi társulat repertoárjára: Koncert tangóharmonikára és zenekarra címen Piazzola zenéjére az argentin Roberto Galvan újítja fel 1992-es koreográfiáját.

Juronics Tamás és Roberto Galvan: kiállják az idők próbáját. (fotók: Szabó Luca)

– A kilencvenes évek eleje mindannyiuk számára nagyon fontos időszak volt, nemcsak a táncosok pályájára, de az én életemet is meghatározta ez a darab, amely első vendégkoreográfusi felkérésem volt – mondta az argentin koreográfus, aki szerint nagyon kevés az olyan táncmű, amely kiállja az idők próbáját. Az Astor Piazzola zenéjére készült felújított darab a tangó életérzés varázsát, az argentinok életfilozófiáját mutatja be.

Roberto Galvan elmondta azt is, kíváncsi rá, hogyan fogadja majd a közönség a darabot, hiszen az 1990-es években a tangó a magyar nézők számára kevéssé ismert, egzotikus táncnak számított, három évtized alatt azonban Magyarországon is ismertté és népszerűvé vált.

A Vágy címet viselő új táncestet február 28-án mutatja be a társulat Szegeden, a Kisszínházban. Ezt követően pedig a Budapest Táncfesztivál premierjei között szerepel az előadás.

(Roberto Galvan argentin koreográfussal készült interjúnkat hamarosan olvashatják portálunkon.)

rag

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Juronics Tamás Szegedi Kortárs Balett Enrico Morelli Roberto Galvan Vágy