Hirdetés
Szegeden 2020. január 7. 11:53 Forrás: 444.hu

Piaci szereplők kiszorításáról szól a szegedi Kaáli Intézet államosítása is

Nehéz átlátni, hogy a piac befolyásolásán túl mi értelme volt államosítani a magyarországi meddőségi klinikákat. Államilag finanszírozni a meddőségi kezeléseket ugyanis államosítás nélkül is lehet.

Hirdetés

Mind a 6 meddőségi központot – köztük a szegedi Kaáli Intézetet is – államosítják. És bár Novák Katalin elrontotta a meddőségi kezelések „ingyenessé” tételének dátumát, január 1-je helyett ugyanis július 1-jétől finanszíroz mindent az állam, a lényeg, hogy a meddő pároknak ezután nem kell milliókat otthagyniuk a kezelésekre.

A kormány úgy számol, hogy 2020-ra az állami szerepvállalás 3 és fél milliárd forintba kerül majd, ami egy jövőre legalább 7 milliárd lesz a teljes évre. Igaz, az állami finanszírozás több olyan párt is arra sarkallhat, hogy problémájával a meddőségi központokhoz forduljon, akik eddig anyagi okokból nem tehették meg ezt, ezért az állami szerepvállalás jóval többe is kerülhet majd.

De ez a pénz biztosan jó helyre megy. Kérdés csak az, hogy miért kellett államosítani a rendszert? Miért nem volt elég csak államilag finanszírozni a kezeléseket? A választ a 444.hu cikkében Lantos Gabriella egészségügyi szakértő, a budapesti Károly Róbert Magánkórház volt igazgatója adta meg:

az állam célja az, hogy kiszorítsa a piaci szereplőket a meddőségellátásból.

Az államosítással ugyanis egyik piaci szereplő sem nagyon tud versenyezni majd, hiszen ezután csak akkor működhetnek, ha vállalják, hogy kimaradnak az állami támogatásból.

A szakértő szerint a magán meddőségi központok a jövőben csak a 45 évesnél idősebb nőkre és leszbikus párokra számíthatnak, mert őket nem támogatja az állami lombikprogram.

Megtörténhet persze az, hogy az állami kézbe kerülő meddőségi központok ellátási minősége erodálódik, és eljön az az időszak, amikor lesznek olyanok, akik inkább kifizetik a teljes árat egy kezelésért, csak jobb szolgáltatást kapjanak, de ez a helyzet az államosítás frissessége miatt még nem áll fenn.

Arra viszont továbbra sincs hivatalos magyarázat, tehát egyik érintett sem nyilatkozott arról, hogy az egyébként jól jövedelmező meddőségi központoktól miért váltak meg ilyen könnyen a tulajdonosaik. A szakértő azt mondja: egyrészt a központok idősebb vezetőinek jól jött, hogy viszonylag nagyobb pénzért szállhatnak ki az üzletből, másrészt az állami támogatás híján egy sokkal nehezebb terepre kényszerültek volna, és ha nem adják a központjukat. egy mozdulattal szembe kerültek volna az állampárttal. Jobb a békesség, a pénz pedig még jobb.

Joggal merült fel sokakban, hogy a megvásárolt központokat nem sokáig üzemelteti majd az állam, azt el-, ki-, odaadják majd a NER-lovagoknak vagy a fegyverhordozóik valamelyikének. Esetleg többnek. Így lényegében a meddőségi központokkal ugyanaz történik, mint a kaszinókkal vagy a trafikokkal.

A 444.hu által megkérdezett Lantos Gabriella arra hívta fel a figyelmet, hogy a Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint az intézményrendszer 2022. december 31-ig működne a most meghatározott formában. Utána bármi történhet.

Az eladásokról és az árakról nem tudunk semmit, ez igaz a szegedi Kaáli Intézetre is. Azt sem tudni egyelőre, hogy ki vezeti majd az újonnan indított, és igencsak bizarr nevű Nemzeti Humán Reprodukciós Programot.

A teljes cikket érdemes elolvasni, mert példákat is hoznak arra, hogy miért hagyták ott egyesek az állami meddőségkezelést, és miért választották a magánszektort.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: államosítás Emberi Erőforrások Minisztériuma Kaáli Intézet Kásler Miklós kormány meddőség Novák Katalin szegedi meddőségi központ