Hirdetés
Túl a városon 2020. január 2. 19:48

Tudja, mit jelent öt százalék bioetanoltöbblet?

Ha pechje van, motorcserét az autóban. Vagy akkor már az is lehet, hogy autócserét.

Hirdetés

Idén a normál 95-ös benzin és a normál dízel mindenhol E10-es.

Micsoda? Mi? Tessék?

Nem baj, hogy nem érti, gyakorlatilag mindenki körülbelül ennyit és így tudott erről az egészről, és ez igazából így is van jól. Ezzel nem azt akarjuk mondani, persze, hogy kevés jobb dolog van az örök tudatlanságnál, hanem azt, hogy ezzel az információval igazából nem kellene törődnünk, elég lenne tudomásul venni, és „inkább azon sopánkodni tovább”, hogy nemcsak azzal kezdte a kormány az évet, hogy jól bekeverte a benzin, hanem bekavarta, fölemelte az árát is: negyven liternyi benzin helyett ugyanannyi pénzből most már csak harminckilenc litert tudunk tankolni.

De most mégis nézzük meg ezt az E10-et, ami lehet, csak E7, de akár E13 is lehet, utóbbit biztos nem tudjuk meg sosem, előbbinek meg akár örülni is lehet(ne), viszont nem szokott nálunk mobil benzinlabor lenni, hogy ellenőrizzük az összetételt, így elhisszük, hogy az E10, az E10.

Az E10 a bioetanolt és annak részarányát jelzi a normál, 95-ös benzinben. Azaz (a neve alapján) tíz százalékot tartalmaz kötelezően január elsejétől az üzemanyag, kicsit másképp

tíz liternyi benzin valójában csak kilenc liternyi „tiszta benzin”, mert egy liter benne a bioetanol.

Csak hogy legyen viszonyítás alap tavalyra:

2019-ben húsz liternyi benzinben volt egy liternyi bioetanol.

A dízelmotoroknál ugyanez a helyzet, ott a minimális biodízel-részarány 8,2 százalék.

Most akkor jól át vagyunk verve megint?

Szó sincs erről, ez is egy uniós előírás, amit be kell tartanunk. Csak vannak, olyan autósok, akik lehet, hogy

  • le kell cseréljék a rég(ebb)i autójukat,
  • vagy eztán prémium üzemanyagot kell tankoljanak, azoknál elvileg nem kötelező az E10...

A környezetvédelem ezzel (is) jár.

A gondokat a totalcar szedte össze:

  • „szakértők szerint három hónap után olyan módon változik meg az üzemanyagok kémiai szerkezete, amely nehézkes indítást, vagy teljes indításképtelenséget eredményezhet, és eközben gyantás lerakódások képződhetnek az üzemanyagrendszer egyes pontjain, bár ez más összetevők miatt is lehetséges.
  • Az alkohol vízmegkötő (higroszkópos) tulajdonsága miatt azok az üzemanyagok, melyekhez valamilyen arányban bioetanolt kevernek, felgyorsítják a velük érintkező fémalkatrészek korrózióját. Ez lehet akár a fémtankkal szerelt járművek tartályának belső fala is, ami motorkerékpárok és régebbi autók esetében elég sok baj forrása.
  • A harmadik probléma abból adódik, hogy az alkohol jobb oldószer mint a benzin, ezért ha egy olyan autó üzemanyagrendszerébe kerül, melynek tartályában, az üzemanyagpumpában, a csőrendszerben, a befecskendezőkben, vagy karburátorban, illetve a csatlakozókon lerakódások keletkeztek az évek során, ezeket leoldja és dugulást okoz. Nem indul be a motor, esetleg menet közben leáll és nem lehet újraindítani. A jelenség előfordulása függ a konstrukciótól, a karbantartottságától, a lerakódások mennyiségétől és persze használat módjától.
  • A másik lehetőség, amely miatt lerobbanhat az E10-es 95-össel tankolt, de erre nem felkészített benzines autó, az alkohol kölcsönhatása a műanyag- és gumialkatrészekkel. Ha ezeket nem alkoholtűrő anyagból gyártották, az újfajta üzemanyagtól néhány hónap alatt megnyúlnak és elveszítik tömítőképességüket, más esetekben megkeményednek, rideggé válnak és eltörnek. Mindkét esetben szivárgás keletkezik az üzemanyagrendszerben, ami szintén a fenti műszaki hibákat okozhatja. Járulékos hátrány az alkohol benzinétől eltérő párolgási tulajdonsága, amely miatt téli hidegben nehezebben indul az autó, amely nem alkalmas az E10-es 95-ös oktánszámú üzemanyagra.”

És akkor a lényeget csak ezután közli a TC, de annál nagyobbat szól:

„2,8 millió tízéves vagy annál idősebb autó van Magyarországon. Ebből kétmillió benzinmotoros és nagyságrendileg egymillió, jellemzően az ezredforduló előtt, vagy kevéssel utána gyártott autó fejlesztésekor nem volt szempont, hogy az üzemanyagrendszer hozzáadott etanolt is elviseljen.
Az érintett autók rég nem garanciálisak, és bár a leggyakoribb típusok, tehát az első esztergomi Suzuki Swift, vagy a szentgotthárdi Opel Astrák nem veszélyeztetettek, számos márka rengetegféle régebbi és újabb motorkonstrukciója nem etethető E10-es benzinnel.”

Az Autógyártók Európai Szövetsége, vagyis az ACEA összeszedte, mely autók lehetnek veszélyben, ezt a vezess.hu le is fordította, de a lényeggel az ACEA nem foglalkozott, és ezt a TC is csak egy fél mondatban „rejtette el”:

„az ezredforduló előtt, vagy kevéssel utána gyártott autó fejlesztésekor nem volt szempont, hogy az üzemanyagrendszer hozzáadott etanolt is elviseljen.” Nálunk ilyen autókból még rengeteg van...

Oké, akkor mit csináljon mondjuk egy 1996-os VW Polo tulajdonosa?

  • Rendszeresen ellenőrizni kell az üzemanyagrendszert,
  • prémium benzint kell tankolni, amíg „nem vizezik fel”,
  • félretenni egy fiatalabb használt autóra, vagy beleugrani egy teljesen újba,
  • közösségi közlekedésre váltani,
  • esetleg irány Szabadka, megnézni az ottani kutakat...

Garai Szakács László

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: benzin üzemanyag bioetanol dízel környezetvédelem