Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Színes
  • Tudja, mit veszünk valójában Karácsonyra? Élményt! Mégis szomorúan állunk hozzá az egészhez...
Színes 2019. december 21. 10:17 Forrás: MTI

Tudja, mit veszünk valójában Karácsonyra? Élményt! Mégis szomorúan állunk hozzá az egészhez...

Minden második ember élményt akar adni ajándékként az idén karácsonyra, a legtöbben 3-4 embernek terveznek élményt ajándékozni, összesen 25 ezer forint körüli értékben – derült ki a Bónusz Brigád és a GKI Digital karácsonyi felméréséből.

Az élményt ajándékozók aránya a 18–24 éves fiatalok körében a legnagyobb, eléri a nyolcvan százalékot. Bár a válaszadók túlnyomó többsége örül minden élményajándéknak, kevesen reménykednek abban, hogy meg is kapják az áhított élményt.

Az elemzés alapján a legelterjedtebb színház- vagy egyéb kulturális eseményre szóló jeggyel meglepni másokat: a felmérésben résztvevők és élményt ajándékozni kívánó válaszadók hatvanöt százaléka tesz így idén. A második legnépszerűbb élményajándék a belföldi wellness utazás (negyvenhat százalék), ami a férfiak körében még ennél is magasabb arányban (ötvenkilenc százalék) kedvelt ajándéktípus. Népszerű ajándéknak számít még az étterembe szóló ajándékutalvány (harmincöt százalék) és a wellness-programok (huszonkilenc százalék) is.

A kutatásban arra is rákérdeztek, ki milyen élményajándéknak örülne a legjobban: ugyanolyan arányban voltak a válaszadók (nyolcvannyolc százalék), akik a külföldi és/vagy belföldi utazásnak, városlátogatásnak, valamint belföldi wellnessajándéknak örülnének. Ezzel együtt csak a válaszadók kis része reménykedik abban, hogy a vágya teljesül – hat százalék a külföldi utazások, hét százalék a városlátogatások, kilenc százalék a belföldi wellness esetében az aránya azon válaszadóknak, aki vélhetően meg is kapja az áhított utazást.

Jellemző minden típusú élményajándékra, hogy a válaszadók többsége örülne a különféle típusú élményeknek, mégis kevesen gondolták azt, hogy kapnak is a vágyott típusú programból. Például annak ellenére, hogy a válaszadók hatvanöt százaléka tervez színházjegyet adni és hetvenöt százalékuk maga is örülne ennek az ajándéknak, mindössze tizenöt százalékuk gondolja úgy, hogy fog is kapni.

Élményajándékra átlagosan 25 ezer forintot terveznek költeni a kérdőív kitöltői, de minden negyedik válaszadó több mint 40 ezer forintot tervez elkölteni az élményre – a férfi ajándékozók közt az arány magasabb, huszonkilenc százalék.

A Bónusz Brigád és a GKI Digital nemcsak az ajándékozási, hanem más, az ünnepekkel kapcsolatos szokásokra is rákérdezett.

  • A válaszadók negyvenegy százaléka műfenyőt díszít, míg tíz százalék még bizonytalan abban, milyen lesz a karácsonyfa. Az élő fát választók közül legtöbben a nordmann fenyő mellett teszik le a voksukat (huszonhét százalék) – a többi fenyőtípust sokkal kevesebben választják, hagyományos lucfenyőt mindössze a válaszadók kilenc százalék állít. A legtöbb válaszadó (huszonnyolc százalék) a karácsony előtti héten szerzi be a fenyőfát – nagyon kevesen hagyják az utolsó napra, mindössze két százalék.
  • A válaszadók több mint fele kifejezetten várja az ünnepeket, negyvenöt százalékuk számára semmiféle stresszt nem okoznak az ünnepek. A legtöbben (hatvanegy százalék) szűk családjuk körében töltik a karácsonyt, mindössze nyolc százalékuk utazik el az ünnepek alatt (hét százalék a családjával, egy százalék a barátokkal), hogy otthonától távol töltse a karácsony napjait. A válaszadók tizennégy százaléka a családja helyett barátaival, munkatársaival, ismerőseivel tölti az ünnepeket, míg hat százalék egyedül ünnepel.
  • Sokan aggódnak a karácsony miatt: harmincnégy százalék számára stresszt okoz az ajándékok beszerzése, huszonnyolc százalékuk pedig azért érzi stresszesnek magát, mert úgy gondolja, mindennek tökéletesnek kell lennie, ha vendégül látják a családot, illetve ugyanennyien gondolják azt, hogy kevés az idő az ünnepek előtti készülődésre.
  • A válaszadók tizenhat százaléka aggódik a felszedett kilók, míg tizenegy százalékuk a családi konfliktusok, viták miatt. A válaszadók harmincöt százalékának kifejezetten feltöltődést, pihenést jelent a karácsonyi készülődés.

Arra is rákérdeztek, hogy beszerezték-e már az ajándékokat: negyvenegy százalékuk már végzett, illetve további harmincegy százalék volt azok aránya, akik már elkezdték ugyan a vásárlást, de nem értek a végére.

  • A válaszadók tizenhét százaléka december közepén még el sem kezdte a beszerzést, volt akinek még ötletei sem voltak arról, hogy mit vegyen. A válaszadók tizenegy százaléka idén nem tervezi, hogy ajándékot vásárol karácsonyra – a férfiak között ez az arány magasabb, tizenhat százalék.
  • Karácsonykor a megszokott házimunkák sokszorosára nőnek, az előkészületek napokig el eltarthatnak. A nők közel fele érzi úgy, hogy a bevásárlás kifejezetten csak az ő feladata. A férfiak negyvennégy százaléka kifejezetten férfi feladatként tartja számon a bevásárlást, mindössze tizenkét százalékuk gondolja úgy, hogy a bevásárlás női feladat.
  • Ami az ajándékok beszerzését illeti, ez úgy tűnik valóban a nőkre hárul a felmérés szerint. A válaszadó nők hatvannyolc százaléka érzi magáénak ezt a feladatot és ezzel a férfiak is egyetértenek: mindössze negyedük érzi ezt a férfi dolgának. Az ajándékok becsomagolása hasonló arányban a nők elfoglaltságai közé sorolódik.
  • A takarítás és a főzés is nagyobb arányban a nők feladata: a férfiak negyede, míg a nők több mint fele érzi magáénak ezeket a feladatokat is.

Az egyetlen karácsony körüli teendő, amit a férfiak feladatának tartanak, a karácsonyfa körüli teendők: a beszerzés, szállítás, befaragás, és részben a díszítés is. A nők harmada még ezt is saját feladatának tartja, míg a férfiak negyvenkét százaléka érzi kimondottan a saját dolgának a karácsonyfa intézését.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: ajándék ajándékozás karácsony közvélemény-kutatás