Szegeden 2019. december 10. 16:20

Új vasúti menetrend: kísérletezik az utazókkal a MÁV és a minisztérium

Kecskemét fideszes polgármesterével szóba állt az innovációs és technológiai miniszter. Kiderült: fél éves kísérletezés kezdődik december 15-én a Budapest–Szeged-vonalon.

Legalább másfél hete borzolja a kedélyeket a vonattal közlekedők körében, hogy a MÁV bejelentette: december 15-én módosul a menetrend Budapest és Szeged között, aminek lényege, hogy a hosszú évek óta megszokott, ütemes menetrend (amiben minden órában azonos időben indultak a vonatok Budapestről Szegedre és fordítva) megváltozik, és úgynevezett ütemtelen menetrendet vezetnek be. Ennek lényege, hogy a nap bizonyos szakaszaiban más időpontokban, időnként másfél-kétórás szünetekkel járnak csak a vonatok majd a szegedi nagyállomás és a Nyugati pályaudvar között, viszont lesz két olyan közvetlen járat a nap során, ami az említett két megállón kívül sehol nem áll majd meg.

A módosítás sokezer ember napi rutinját, életét borítja fel, nemcsak Szegeden, hanem lényegében az összes olyan városban és vonzáskörzetében, amit érint ez a vonal, és ahonnan rengetegen közlekednek vonattal dolgozni, iskolába, orvoshoz stb. 

A menetrend módosításával kapcsolatos aggályok miatt Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét fideszes polgármestere levelet írt Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek, a levelet aláírták az érintett városok polgármesterei is. Ezt követően a polgármester a múlt hét végén egy közleményben újságolta el a kecskemétieknek, hogy az ügyben december 4-én személyesen egyeztetett a miniszterrel.

A közleményből az derül ki, hogy a polgármester a megbeszélés során megtudta: a menetrend-módosítás kísérleti jellegű lesz és június végéig tart, a végső döntést a menetrendről pedig a próbaidőszak alatt keletkező utasszámlálási és egyéb adatok kiértékelése alapján hozzák majd meg.

A Fideszes polgármester közleményében „napi két IC vonatot érintő módosítás”-ként utal a menetrend-változtatásra, ami ez esetben erős tévedés, esetleg nevezhetjük – még mindig jóhiszeműen – baráti eufemizmusnak, hiszen a módosítások valójában szinte az összes vonat indulását érintik Szeged és Budapest között.

Szemereyné közleménye végén azt is írja, hogy „a kísérleti időszak alatt (az IC indulásához képest néhány perc eltéréssel) két új vonatpár közlekedik majd Kecskemét és Budapest között” – ez az a két közvetlen intercity, amit fentebb már említettünk.

Mindebből világosan látszik tehát, hogy az előreláthatóan sokezer embernek fejtörést okozó új menetrend valójában „csak” egy kísérlet a MÁV és a minisztérium részéről, amiből könnyen lehet, hogy végül hosszú távon semmi sem lesz, arra viszont biztosan alkalmas lesz, hogy jó időre megnehezítse a közlekedők életét, és ráadásul, ha nem válik be, jövő nyáron mindenki rendezkedhet vissza a korábbi menetrendre. 

A kecskeméti polgármester közleményének további pikantériája, hogy a menetrend-módosítás kapcsán felmerülő aggályok miatt az elmúlt időszakban Botka László szegedi polgármester is levelet írt a MÁV elnök-vezérigazgatójának, és az ügyben Szabó Sándor, Szeged szocialista országgyűlési képviselője is felszólalt a múlt héten az Országgyűlésben. Botka a levelére választ sem kapott, Szabó kérdéseire pedig csak egy meglehetősen cinikus reakció érkezett a Palkovics miniszter helyett válaszoló Schanda Tamás államtitkártól, aki lényegében a szegedi képviselő egyetlen kérdésére sem válaszolt a parlamentben. 

Kész szerencse, hogy a fideszes polgármesterrel szóba állt Palkovics László miniszter, így legalább lehet némi fogalmunk arról, miért változik a Szegedet is jelentősen érintő vasúti menetrend.

kmn

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Botka László Innovációs és Technológiai Minisztérium Kecskemét közlekedés MÁV MÁV-Start menetrend Palkovics László polgármester Szabó Sándor vasút vonat