Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Menetrendváltás a vasúton: jó ötletnek tűnik, de mindent borít, a szegedi városi közlekedést is
Szegeden 2019. november 26. 13:41

Menetrendváltás a vasúton: jó ötletnek tűnik, de mindent borít, a szegedi városi közlekedést is

December közepén új vasúti menetrend lép életbe. És ezúttal számos újdonság van benne, a Szeged–Cegléd(–Budapest) vonalon is. Az ütemes menetrendnek vége, ezzel a fél Dél-Alföld és Szeged közösségi közlekedése is borul. Botka László polgármester épp ezért levélben kéri Homolya Róbertet, a MÁV elnök-vezérigazgatóját, gondolja át a vasúttársaság a menetrendet.

Hirdetés

Petíció a menetrendváltás ellen

A Szövetség a Hírös Városért Egyesület hétfőn indított el egy petíciót, amelyet a neten lehet aláírni, cikkünk frissítésekor több mint 1400-an megtették már. Az egyesület azt is szeretné elérni, hogy a vasúttársaság mérje fel az utasok igényeit, csak azután döntsön. Ahogy a petíció leírásában is olvasható:

„pont a nap legforgalmasabb időszakaiban maradnak az utasok IC-járat nélkül. A megmaradt járatokon garantált a túlzsúfoltság, valamint a várakozási idő és a késés növekedése.
A kecskeméti Szövetség a Hírös Városért Egyesület felszólítja a hátrányosan érintett városok polgármestereit, hogy haladéktalanul akadályozzák meg a tervezett rombolást, és képviseljék a városuk lakóinak érdekeit!”

 

Korábban írtuk:

December 15-én új menetrend lép életbe Magyarország vasútvonalain. Hosszú idő után a MÁV újra hozzányúlt a 140-es vasútvonal menetrendjéhez. Eddig volt egy jó bevált ütemes menetrend, ami a jelek szerint még két és fél hétig működik.

A MÁV cserébe „adott” két pár szerelvényt, amely sehol nem áll meg Szeged és Budapest Nyugati pályaudvar között, illetve adott egy televonatot is, amely vasárnaponként közlekedve Kecskeméten megáll, de sehol máshol. Mindezt úgy, hogy ahogy föntebb írtuk, az ütemes indulás megszűnt, és a menetidő növekedett is. Botka László, Szeged polgármestere ezért levelet írt Homolya Róbertnek a vasúttársaság elnök-vezérigazgatójának. A levelet teljes terjedelmében közöljük:

Tisztelt Elnök-vezérigazgató Úr!

Önkormányzatunk a sajtóból értesült a Társaságuk által a (Budapest–)Cegléd–Szeged vasútvonalon 2019. december 15-étől bevezetett új menetrendről.

Az önkormányzat üdvözli, hogy a Magyar Államvasutak Zrt. vizsgálja a városunk elérhetőségét javító intézkedéseket, de szerencsésnek tartanánk, ha a változtatások nem eredményeznének több nehézséget, mint amennyi hasznot hoznak. Tapasztalataink szerint a szegedi utasok pont azért kedvelték meg az ütemes menetrendet, mert az még az alkalmi, a menetrendet nem ismerő utasoknak is egyszerűen megjegyezhető, kiszámítható utazási lehetőséget biztosított nemcsak Budapestre, hanem az átszállásokkal az ország keleti és nyugati része felé egyaránt. Emlékeztetni szeretnék rá, hogy az ütemes menetrend bevezetése utasszám-növekedést hozott a Szeged–Budapest vonalon. Mivel az ütemes menetrend megszűnik, az eddigi fix, 45-ös szegedi indulás helyett ad hoc 58-as, 33-as, 34-es, 45-ös indulások lesznek és hasonlóan a 15-ös szegedi érkezések rendszere is megszűnik, 27-re, 23-ra, 02-re, 15-re, 26-ra érkeznek a vonatok. Tartok tőle, hogy ez utasszámvesztéshez fog vezetni.

Sajnos az ütemen kívül közlekedtetett InterCity hasznossága azért is megkérdőjelezhető, mert Budapesten belül sem áll meg, rontva a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér elérhetőségét, de a Keleti pályaudvarról induló belföldi és nemzetközi vonatokra történő átszállási kapcsolatokat is. A kiskunfélegyházi, kecskeméti és ceglédi átszállási lehetőségek megszűnésével nemcsak a szegedi, de más városok utasai is rosszul járnak. A fontos szegedi átszállási kapcsolatot jelentő – jelenleg a tram-train építése miatt részben autóbusszal pótolt – Hódmezővásárhely–Orosháza–Békéscsaba vonal utasai is elveszítik a közvetlen továbbutazási lehetőséget. További probléma, hogy egy-egy nem megálló InterCity három-négy másik vonat menetrendjét borítja fel, lassítva azokat.

A lassuló vonatok többlet menetideje Szeged felé együttesen ötvenegy, Budapest felé hetven percre adódik össze!

Szegeden a vasútállomást érintő helyi járatos autóbuszok menetrendje az IC vonatok megszokott órás üteméhez igazodtak úgy, hogy közben ezeknek a járatoknak egyéb városi funkcióik is vannak (20-as, 21-es, 77-es és 90-es járat). Különösen hétvégén a 30–60 perces követési időszakban okoz majd problémát, hogy az össze-vissza érkező és induló járatokhoz nem lehet ütemesen autóbusz-csatlakozást biztosítani ütemen felüli többletjárművek beállítása nélkül – amire nincs forrása jelenleg az önkormányzatnak.

Példaként a 21-es járat (Személypályaudvar–Mars tér–Újpetőfitelep) hétvégi menetrendjét említjük: ez a járat egész nap :28-kor és :58-kor indult az Indóház térről. Ezt a járatot mind a később érkező hibrid-IC utasai, mind a gyorsított IC utasai le fogják épp késni, számolva a körülbelül 10 perces átszállási idővel, és hiába toljuk el az indulási időket, valamelyik időszakban valaki biztosan rosszul fog járni. Ez a járat egyébként az, amelyik a közvetlen kapcsolatot biztosítja a vasútállomás és a Mars téri autóbuszállomás között, így az átszálló utasoknak kiemelt jelentőségű.

A következetlen menetrend-módosítás helyett a Szeged–Kiskunfélegyháza szakasz jelenlegi 80–100 kilométer/órás sebesség helyett folyamatos 120 kilométer/órás közlekedést lehetővé tevő felújítását, a menetközbeni keresztezéseket lehetővé tevő állomásközi kétvágányúsítást szorgalmazzuk. Hasonlóan fontosnak tartjuk a Kiskunfélegyháza–Budapest szakaszon megjelenő ideiglenes lassújelek megszüntetését, a Budapesten belüli rossz állapotú szakaszok felújítását.

Tisztelt Elnök-vezérigazgató Úr!

Szeged Megyei Jogú Város kiemelten fontosnak tartja a fenntartható közlekedési módok fejlesztését, a szolgáltatási színvonal emelését. A tervezett menetrend sajnos ezzel ellentétes hatású lesz, mind a Szeged–Budapest viszonylatban, mind a helyi közösségi közlekedésre gyakorolt hatásában, ezért kérem, hogy a tervezett menetrendi módosításokat vizsgálja felül, a jól bevált ütemes menetrendet a MÁV tartsa fenn a jövőre nézve is!

Köszönettel,

Botka László
polgármester

Videónk is van! Nézze meg, mit mondott Nagy Sándor alpolgármester a Szeged Televíziónak!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: MÁV MÁV-Start menetrend vasút vonat