• Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Egykori szegedi hallgatók meséltek: bátorság, szakmai érdeklődés és középszintű angol kell a legnagyobb informatikai cégekhez
Szegeden 2019. november 20. 07:17

Egykori szegedi hallgatók meséltek: bátorság, szakmai érdeklődés és középszintű angol kell a legnagyobb informatikai cégekhez

A világ vezető informatikai cégeinél dolgozó, a Szegedi Tudományegyetemen végzett hallgatókkal beszélgettek az SZTE informatikai szakmai napján. Kiderült, hogy bármi történik, menni kell előre, csinálni kell, és az elvégzett munka szinte mindig meghozza a gyümölcsét.

Szeged az informatika magyarországi fellegvárai között van, mégis, ritkán hallhat az ember egyszerre négy olyan fiatalt, akik nemcsak álmodoznak, nem magyarázkodnak, hanem teszik a dolgukat, és megcsinálják, amire hivatottak.

A Szegedi Tudományegyetem informatikai szakmai napján a Facebooknál, a Google-nál és a Yahoonál/Verizonnál dolgozó, egykori szegedi hallgatók beszélgettek.

A szereplők:

Novák Gábor – Facebook
Ormándi Róbert – Google
Szörényi Balázs - Yahoo!/Verizon
Veress Krisztián - Google

Bemelegítésként a beszélgetés résztvevői együtt állapították meg, hogy New York és a kaliforniai Monterey más-más időzónába esik, ezért a kaliforniai Ormándi Róbert reggel 6-kor ült a Skype elé, hogy videóchaten beszélgethessen kollégáival.

Google

Ormándi Róbert, aki Monterey-ben dolgozik a Google-nél, elosztott rendszerek és gép tanulás területén (ez a mesterséges intelligencia egyik ága) tevékenykedik. Elmondta, hogy mindig szívesen indult programozói versenyen, az egyik sikere után sokan megkeresték, nem dolgozna-e náluk. Kiválasztott egy céget, ahol többkörös interjú következett, aminek a végén felvették. Egy év után azonban váltott, elment a Yahoo!-hoz, majd a Google-nél kötött ki, ahol három éve dolgozik. Családjával költözött Amerikába, így számára viszonylag elfogadható volt a távolság Magyarországtól.

Veress Krisztián a Zürich-i Google alkalmazottja, belső verifikációs (igazolás, ellenőrzés) és automatizálási rendszereket fejleszt. Másoddiplomája, a műszaki informatika kapcsán jutott Zürichbe, egy konferenciára, amit vezeték nélküli szenzorhálózatok témában tartottak. Doktori témavezetője mutatta be egy Svájcban élő ismerősének, aki beajánlotta a Google-hoz.

Yahoo!/Verizon

Szörényi Balázs a Yahoo!-nál kezdett dolgozni New Yorkban, de a céget felvásárolta a Verizon, így most már hivatalosan oda tartozik. Ormándi Róberthez hasonlóan ő is gép tanulással foglalkozik. Eredetileg akadémikusnak ment volna, doktori képzésben is részt vett, de Izraelből elcsábították New Yorkba, a Google-hoz.

Facebook

Novák Gábor a Facebook londoni központjában dolgozott. Azért csak dolgozott, mert családi okokból nemrég hazaköltözött Budapestre. Android-fejlesztőként a Messengerrel foglalkozott, saját csapata volt, de a honvágy és a szerelem győzött. Novák Gábor egy androidos konferencián vett részt, ahol felhívták a figyelmét a Facebooknál lévő álláshelyekre. Ő pedig összeszedte minden bátorságát és jelentkezett. „Soha nem gondoltam rá, hogy sikerülhet, de elmentem, megcsináltam és sikerült” – mondta.

Tényleg olyan nehéz bekerülni?

A beszélgetés résztvevői egyöntetűen azt mondták, hogy egyáltalán nem olyan nehéz bekerülni ezekhez a világcégekhez, mint az elsőre látszik. A többkörös interjúk lényege, hogy kiderüljön, mit tudnak és milyen személyiségek, miként illenének a csapatba, és hogyan állnak egy adott problémához.

Novák Gábor például azt mondta, a Facebooknál előre megadták, mit érdemes tudnia a felvételhez, amit átnézhetett, megtanulhatott az interjúk előtt. Hozzátette:

a felvételin nem arra kíváncsiak, az adott napon mit tud a jelölt, hanem arra, hogy a legjobb napján mire képes. A legjobb napokat pedig a cég biztosítja majd a munkakörnyezettel és a motiváló feladatokkal, bérezéssel.

Szinte megtöltötték a Szent-Györgyi Albert Agóra nagytermét a fiatal informatikusok (fotók: Szabó Luca)

Szörényi Balázs azt emelte ki: minden felvételin figyelnek arra, hogy jó legyen a hangulat.

Veress Krisztián a Facebooknál és az Amazonnál volt tesztinterjúkon, mielőtt elment volna a Google-hoz. Ma már maga is interjúztat a cégnél. Ők többnyire skálázható feladatokat adnak a jelentkezőknek. Ez azt jelenti, hogy egyszerűbb feladatoktól haladnak a bonyolultabbakig, így könnyen megállapíthatják, mire alkalmas a jelölt. „Ha kell, harapófogóval húzzuk ki belőlük, hogy mit tudnak”.

Segítik az óvodaválasztást is

A Google-nél külön osztály foglalkozik azzal, hogy a dolgozóknak segítsenek lakást keresni, bankszámlát nyitni, fizetik a telefont, az internetet, eszközöket adnak. A szakmai segítség pedig a legalapvetőbb: boot campeken (felkészítő tábor) vesz részt az új dolgozó: megismerkedik a céggel, a belső rendszerekkel, a munkavégzés minden részletével. A Yahoo!-nál is hasonló a helyzet, Szörényi Balázs első adóbevallásában is segített a cég.

A Facebooknál az újonc választ, min és kivel akar dolgozni

„Az első pár hét nehéz volt” – mondta Veress Krisztián, aki két német szót tudott, mielőtt Svájcba költözött: polizei és autobaan. Szerinte az első kéthetes tréning nem készít fel a munkára, „mondjuk ki, inkább felmelegíti a jeget” – tette hozzá. Nem véletlen, hogy a három hónapos próbaidőszakban melegszik bele az ember.

Novák Gábor azt mondta, hogy a Facebooknál hat héten keresztül szoktatják a munkába az újoncokat, ekkor szinte mindenbe bele kell kóstolniuk. Ezután maguk választhatnak a nekik megnyitott pozíciók közül, tehát a cég  konkrétan nem írja elő, hogy kikkel és min kell dolgozni.

New York befogadó város, ezt Szörényi Balázs is tapasztalta a Yahoo!-nál (ma már Verizon). A város hangulatát és kultúráját mindig a bevándorlók alakították, és alakítják ma is. Náluk negyedévente tartanak csapatépítő kirándulásokat és bulikat, ez sokat segít a közös munkában.

Ormándi Róbert Kaliforniáról beszélt. Kiemelte, hogy a kezdetekkor sem volt hátránya abból, hogy érződött az angolján: frissen került az Egyesült Államokba. Elmondása szerint ez nagyon jólesett neki, mert nem kellett stresszelnie emiatt.

Mennyire feszített a munka?

Az amerikai Google-nél nincs munkaidő, elvégzendő munka van – mondta Ormándi Róbert. Elmesélte, hogy, amikor kikerült az új munkahelyére, és megemlítette, hogy kiszaladna a cégtől és elhozná a gyerekét az óvodából, a vezetője azt kérdezte: „Miért mondod el ezt nekem? Menjek veled?” – mosolyogtatta meg az átlagos magyar munkaadót már most láthatóan jól ismerő fiatalokat a fejlesztő.

„Más kérdés, hogy fontos a hatékonyság, mert egymás munkájától függünk. Vannak célok, a legtöbbünket a belső motiváció hajt. Az ideális helyen dolgozó jelölt nagyon fókuszált, benne a belső iránytű és a céges elvárások ugyanazt mutatják. Ha ez megvan, az nagy hatékonyságot eredményez”

– foglalta össze a lényeget Ormándi Róbert.

Szörényi Balázs (Yahoo!/Verizon) azt emelte ki, hogy jól meghatározott célok mentén, rendre teljesíthető feladatokat kapnak, így a kudarcok is rendre elkerülik őket. Más kérdés, hogy mint kutató, sokszor eredménytelen a munkájuk, de ez egy ilyen műfaj. Részletesen be kell számolniuk a kudarcról, mellé kell tenni, hogyan oldanák meg a problémát, és minden mehet tovább.

Novák Gábor azt emelte ki, hogy a Facebooknál rendre elfogadták, ha valakinek az átlagosnál több idő kellett egy adott feladat elvégzéséhez, mint másnak.

„Mindenki a saját tempójában tud haladni. Azt mondták, hogy jól van, legközelebb úgyis gyorsabban csinálod meg. Amire nagy hangsúlyt fektetnek, az a kommunikáció. Mindent megbeszélnek.” – emlékezett az androidos fejlesztő.

Gyakran gugliztok, ha nem tudtok valamit?

A közönség is kérdezhetett. Az első kérdés úgy szólt, hogy milyen sűrűn keresik az adott probléma megoldását a Google-ben. A kacagtató kérdésre Ormándi Róbert viccesen rákontrázott: a YouTube-ot is használják, persze. Szörényi Balázs, aki kutatói pályán mozog a Yahoo!/Verizon kötelékeiben, viszont egyértelműen beismerte, hogy még ők is gugliznak, a YouTube-hoz viszont nincs türelmük. Érthető, mert minden egyes hibáról 6-8 perces videó készül, ezt szereti a YouTube ugyanis. És hogy mennyire nincs hiány önbizalomból ilyen szinten: Veress Krisztián (Google) annyit mondott csak, hogy, amit Balázs nem tud, arra ő megadja a választ.

Magyar fülnek kifejezetten szokatlan lehet ez a magabiztosság, de a sikerhez elengedhetetlen.

Az is kiderült, hogy minden komoly cégen belül levelezőlisták, fórumok és brainstormingok, azaz közös ötletelések állnak a rendelkezésükre, hogy megbeszéljék az adott problémákat, és segítsék egymást. Személyes kurzusokon is részt vehetnek, saját oktatót is kaphatnak, ha szeretnének tanulni.

Mi történik, ha nem jön össze egy fejlesztés?

Mind a négy fiatal szakember elmondta: elvárás, hogy a fejlesztők saját ötletekkel álljanak elő minden problémára, ugyanakkor fontos különbség a hazai mentalitáshoz képset, hogy a sikertelenséget nem büntetik, hanem várják az újabb ötleteket. Egészen más szemlélet jellemző odakint, mint itthon: a sikertelenségből tanulnak, és ez nem csak lózung. Az sem mellékes persze, hogy a sikeres fejlesztések bőven kitermelik a bedőlt projektek okozta veszteséget.

„Minden sikerhez vezető út sikertelenséggel van kikövezve” – emlékeztetett Veress Krisztián.

Cs. Z.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Facebook Google informatika Szegedi Tudományegyetem Novák Gábor Ormándi Róbert programozó Szörényi Balázs Veress Krisztián Verizon Yahoo!