Szegeden 2019. november 14. 08:33

Nem jó, ha könnyen megy: ma már sokkal jobban értjük a tanulás folyamatát

A maradandó tudásért meg kell dolgozni. Racsmány Mihály pszichológus előadásával kezdődött az AudMax Esték idei szezonja.

Az emlékezet működéséről létezik egy elfogadott koncepció, de úgy tűnik, ez hibás – mondta előadása legelején Racsmány Mihály pszichológus a negyedik évét kezdő AudMax Esték új szemeszterét nyitó szerda esti rendezvényen.

A SZTE bölcsészkarán az idén megkésve indult ez az előadássorozat, aminek alapvető oka az előadóterem nemrégiben zárult felújítása volt – mondta el az este elején Sándor Klára, a kar dékánhelyettese. A megszokott hat előadással szemben ebben a szemeszterben így csak négy lesz – derült ki.

Gondosan ügyelt Racsmány Mihály, hogy kellően provokatív címet adjon előadásának:

Jó-e, ha könnyen tanulunk? A kívánatos nehézség és a teszt szerepe a hosszú távú tudás megszerzésében

– ez volt olvasható a meghívóban. 

A válasz könnyen kikövetkeztethető: nem jó, ha könnyen tanulunk. Az elhangzottak nem cáfoltak rá a címre. Racsmány Mihály néhány éve még az SZTE Pszichológia Intézetének oktatója volt, jelenleg a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Kognitív Tudományi Tanszékének egyetemi tanára, mellette a MTA-BME Nemzeti Agykutatási Program Kutatócsoport vezetője, akinek elsőszámú kutatási területe az emlékezeti és tanulási folyamatok vizsgálata.

Mondandójának középpontjában annak a kérdés megválaszolása állt, hogyan tanulunk, és milyen tényezők befolyásolják, hogy hosszútávon is megmaradjanak az emlékezetben a megtanultak. Racsmány szerint ezek az oktatás, a tanítás alapkérdései. Mint elmondta, csak az elmúlt egy évtizedben ért el a kutatás arra a pontra, ahonnan a korábbiaknál sokkal jobban megválaszolhatóvá váltak az ezzel kapcsolatos dilemmák.

Racsmány Mihály az egyszeri tanulás utáni azonnali tesztben hisz.

Az alapvető kérdés szerinte az, hogy milyen viszony áll fenn az emlék rögzítését követően mérhető átmeneti tudás és a hosszú távú emlékezés között. Ha másként tesszük fel a kérdés:

mitől van az, hogy egy-egy vizsgára elsajátított tananyag, néhány hét vagy hónap múlva szinte teljesen kihullik az emlékezetünkből?

És itt tért át arra, hogy miért nem jó az, ha könnyen tanulunk. Mindenekelőtt azért, mert ennek egyenes következménye lesz a megtanultak gyors felejtése.

Számtalan vizsgálat igazolta, hogy a leghatékonyabb tanulás, ha az egyszeri tanulás után azonnal teszten kell számot adni a tudásról. A pszichológus elmondta, hogy a tesztek megoldása közben az agyi idegpályák „megtanulják” azt az utat, ami elvezet az elraktározott információhoz.

A legújabb tudományos felfogás szerint a hatékony tanulásnak ez a lényege, amit az is bizonyít, hogy a korábban elsajátított ismeretek 80 százaléka hónapok múltán is viszonylag könnyen felidézhetővé válik. Amennyiben a tanulás az ismétléses módon (a tananyag újabb és újabb átrágásával valósul meg), tesztek megoldása nélkül történik, akkor ugyanez a mutató nagyjából 20 százalékos. Döbbenetes különbség.

A fentiekből egyenesen következik, hogy

minél küzdelmesebb, minél nehezebb maga a tanulás folyamata, annál inkább biztosak lehetünk abban, hogy a tudás megszerzését követően azok – szinte az eltelt időtől függetlenül – előhívhatókká válnak.

Érdekes ellentmondás – hívta fel a figyelmet a kutató –, hogy amikor arról kérdezték előzetesen a kísérletekben résztvevőket, hogy melyik tanulási módszert tartják a leghatékonyabbnak, akkor majdnem egybehangzóan az ismétléses, teszt nélküli módszert nevezték meg.

Racsmány Mihály szerint szakítanunk kell azzal az elképzeléssel, hogy az agyunkban eltárolt információk úgy helyezkednek el, mint a raktárakban elhelyezett áruk. Ezt bizonyítja az is, hogy hiába tudtunk valaha valamit, emlékezetünk nem képes visszatalálni példának okáért a valamikori lexikális tudásunk jelentős részéhez. Vagyis nem tudjuk, amit valamikor tudtunk.

Az AudMax Esték jövő héten a mesterséges intelligenciáról szóló előadással folytatódik. 

B. P.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: AudMax esték előadás emlékezet kutatás Szegedi Tudományegyetem SZTE SZTE Bölcsészettudományi Kar tanulás