Hirdetés
Szegeden 2019. október 25. 12:59

Kiemelik és megmentenék a Szőke Tiszát Szeged-Tápénál

Megkezdte a legnagyobb magyar gőzhajó, a Szőke Tisza megmentését a Hajózásért Alapítvány. A mentésben részt vevők közös célja, hogy a hajót a lehetőségekhez képest egyben emeljék ki, és ne legyen szükség a hajótest szétvágására. 

A gőzös mentőakcióját október elején kezdte meg a KÉSZ Csoportba tartozó MA-HARD Vízépítő Kft., a roncsot felhozták a vízfelszínre, és a parthoz vontatták. A kiemelést még tél előtt elvégzik, azután kezdik meg a kárfelmérést. 

A magyar hajózás egykori éke a kétezres évek elején került a Szeged melletti tápéi öbölbe, ahol 2012-ben elsüllyedt. 

A hajó kiemelésére több szakértő is tett már javaslatot az elmúlt években, de senki sem tudta garantálni, hogy a gőzöst épségben kiemeli. Idén október 5-én a rendkívül alacsony vízállás lehetővé tette, így a MA-HARD Vízépítő szakemberei hozzákezdtek a hajó kimentéséhez – olvasható a MA-HARD közleményében. 

A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére. 

„Sokak álma, hogy a Szőke Tiszát újra régi fényében, felújítva kerüljön vissza a vízre. Ez egyelőre csak álom marad, hiszen nem tudjuk, hogy milyen állapotban sikerül, vagy egyáltalán sikerül-e egészben kiemelni a partra a 200-250 tonnás hajótörzset. A Szőke Tisza víz feletti részét még az Alapítvány tulajdonába kerülése előtt szinte teljesen szétdarabolták, ellopták. Az viszont, hogy a gőzös ennyi viszontagság után még mindig úszik, már most bizonyítja, hogy kivételes alkotásról van szó, megérdemli, hogy mindent megtegyünk azért, hogy megmentsük. A parton, a kárfelmérés után fog kiderülni, hogy mennyire súlyos a helyzet, a Szőke Tisza jövőjéről csak ezután érdemes komolyan gondolkodni”

– mondta el Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora. 

Az ügyvezető azt is hozzátette, hogy az elmúlt években nagyon sokan készítettek terveket a hajó kiemelésére, azonban a legtöbben arra jutottak, hogy egészben technikailag szinte lehetetlen kivenni a vízből a Szőke Tiszát. Ennek ellenére jelenleg a gőzös egyben úszik a Tisza vizén, a mentésben közreműködő szakemberek folyamatosan felügyelik, amíg a partra vontatáshoz szükséges engedélyek meg nem érkeznek. 

Nézze meg a Szeged Televízió híradós anyagát, a Szőke Tisza kiemeléséről!

1917-ben született, 2012-ben elsüllyedt. Feltámad-e valaha?

A Szőke Tiszát 1917-ben kezdték építeni a Ganz-hajógyárban, Újpesten. Első nevét IV. Károly királyról kapta. A korábban kifejlesztett Széchenyi István típus tervei alapján készült, a Széchenyi akkoriban a Ganz legnagyobb típusa volt, kétkéményes gőzösként.

A Szőke Tiszát a kornak megfelelően egyedi bronzból, rézből és kovácsoltvasból készült iparművészeti munkák díszítették, intarziás faburkolatok és minőségi kárpitok és üvegek tették luxushajóvá. A fő társalkodót két karos díszlépcső és a fafaragások elit környezetté varázsolták, a legkifinomultabb tengerjáró hajók belsejéhez hasonlóan.

A királyság végeztével a IV. Károly a Sas nevet kapta, majd a Horthy-korszakban Szent Imre névre keresztelték. 1938-ban a hajó fontos feladatot kapott: az utolsó békeévben a budapesti Eucharisztikus Világkongresszus rendezvényhajója volt párjával, az 1918-ban épült Zita Királynéből Vércsére, majd Szent Istvánra keresztelt gőzössel együtt. Ezután sem pihent a későbbi Szőke Tisza: még 1938-ban raja hordozták körbe az országban a Szent Jobbot, Szent István halálának 900. évfordulóján.

A Szőke Tisza még Felszabadulás néven, egy 1952-es képen (fotó: Fortepan/Szánthó Zoltán)

A későbbi Szőke Tisza, még mindig Szent Imreként 1944-ben Ausztriába került, ahonnan csak 1947-ben hozták vissza. 1950-ben a kommunizmus alatt újabb nevet kapott: Felszabadulás néven úszott tovább. A Felszabadulást 1975-ben Újpesten felújították, és átalakították sétahajóvá.

A Szőke Tisza fontosabb műszaki adatai

Épült: 1917, Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt., Budapest
Legnagyobb hossz: 77 méter 40 centiméter
Hossz a függélyek között: 75 méter
Legnagyobb szélesség: 15 méter 29 centiméter
Szélesség a főbordán: 7 méter 74 centiméter
Fixpont magasság: 8 méter 75 centiméter
Oldalmagasság: 2 méter 70 centiméter
Legnagyobb merülés: 1 méter 50 cenitméter
Főgép típus: Háromhengeres compound/triplex/ gép
Főgép teljesítmény: 800 LE/588 kW.

Érdekesség, hogy a most a Tiszából kiemelt Szőke Tisza nem az a Szőke Tisza, amely 1979-ig Szegeden szolgált. Az a hajó 1918-ban épült, és korábban Ottó Főherceg, Szent Gellért és Táncsics neveken úszott, majd 1960-ban került Szegedre. Ezt a hajót a Szegedi Fürdő és Hőforrás Vállalat üzemeltette szállodahajóként, de 1979-ben a magas vízállás miatt elsodródott a helyéről, és megfeneklett a Partfürdőnél. A megfeneklett hajót – tehát Szeged első Szőke Tiszáját – ekkor, 1979-ben szétbontották.

Szeged nem maradt azonban hasonló hajó nélkül, mert az Ottó Főhercegként készült hajót épp a születési nevén IV. Károllyal pótolták 1979-ben, és meg is kapta a Szőke Tisza nevet ez a hajó is. A sors furcsa fintora, hogy Ottó főherceg az a Habsburg Ottó, aki IV. Károly fia volt. Így lényegében a második Szőke Tisza 1980-tól ismét étteremhajó, majd diszkóhajó lett. Állapota azonban folyamatosan romlott, állagmegóvásokat nem végeztek rajta, fel sem újították.

A szegedi városi közgyűlés határozata értelmében 1999-ben a második Szőke Tiszát a belvárosból a téli kikötőbe vontatták, és magára hagyták. A Délmagyarország 2012-ben azt írta: 2000. január 5-én Mészáros Gábor – a tulajdonos Szegedi Fürdő és Hőforrás Vállalatból a rend-szerváltás után alakult Fürdő és Hőforrás Kft. igazgatója – a Magyar Nemzetben kijelentette: „a hajó felújítására nincs Szegednek 60–100 millió forintja, ennyibe kerülne, hogy továbbra is állóhajóként szolgáljon". Februárban azt is megírták, hogy a Szőke Tiszát Popovits József a Tiszayacht Kft. igazgatója 125 forintért, jelképes összegért vette meg önkormányzat képviselőjétől, a Szegedi Fürdő és Hőforrás Kft-től.

A hajó sorra váltotta a tulajdonosait, többen azt ígérték, hogy kezdenek vele valamit, megóvják, de végül 2012-ben elsüllyedt. Ebből az iszapsírból emelték most ki a szakemberek.

A Szők Tisza egykori bárja (fotó: Fortepan)

 

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: hajó hajózás műemlék Tisza Szőke Tisza