Szegeden 2019. október 23. 13:35

Több ezer gyógypedagógus hiányzik a rendszerből

A digitális eszközök használata a gyógypedagógiában címmel rendezte meg kedden a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán működő Gyógypedagógus-képző Intézet azt a konferenciát, melyen az új trendek mellett a szakma helyzetéről is szó esett.

Már az 1920-as években is használtak az olyan segédeszközöket a reformpedagógiában, melyekhez hasonlók ma is segítik a tanárok munkáját – mondta megnyitóbeszédében Prof. dr. Pukánszky Béla egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézetének vezetője. Hatalmas lehetőségek nyíltak meg a gyógypedagógiában is annak köszönhetően, hogy az infokommunikációs eszközök már szinte mindenki számára elérhetők. A tanárok és a diákok számára is adott a lehetőség tehát, hogy a táblagépek, laptopok, okostelefonok segítségével olyan készségeket fejlesszenek, melyekre eddig nem volt lehetőség.

Porkolábné Papp Zsuzsanna, a „Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira” című konferenciasorozat főszervezője ezeknek az eszközöknek a gyakorlati hasznosságát hangsúlyozta. Viszonylag egyszerű ezeket használni, így például az autista gyerekek mindennapjaiban fontos segítségül szolgálhatnak, hiszen folyamatos visszacsatolást biztosítanak a használóiknak. Ugyanakkor a fogyatékkal élőkből olyan kreativitást hoz elő néhány új, digitális eszköz, melyek a mentális gyógyulást is segítik.

A gyógypedagógiai oktatás alapvetően gyakorlati feladat, ezért mindezeket a lehetőségeket be is mutatták a konferenciára jelentkező mintegy 200 szakmabelinek.

Napjainkban fontos kérdés, hogy a méltányos oktatásra figyelő pedagógia érvényesnek gondolja-e a digitális kor kínálta lehetőségeket minden tanulóra, és a digitális technológia hogyan tud segíteni az egyenlő esélyek megteremtésében.

Szem előtt kell tartani, hogy a digitális kor változásai a tanítási, tanulási folyamatokban olyan elvárásokat is megfogalmazzanak, amelyek mérsékelni tudják a tanulók között megnyilvánuló különbözőségeket – hangsúlyozta Kapcsáné Németi Júlia pedagógiai szakértő előadásában.

A szakmának az új lehetőségek és kihívások mellett vannak nehézségei is. Tóthné, Dr. Aszalai Anett, főiskolai docens, a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar helyett lehetne röviden, de mégis pontosan ezt: Gyógypedagógus-képző Intézet logopédia szakcsoportjának vezetője szerint

a gyógypedagógiának szinte az összes szakterülete szakemberhiánnyal küszködik.

Ennek legfőbb oka, hogy a pályakezdők nagyon alacsony bérrel kezdhetnek, hiszen a gyakornoki kategóriába sorolt kollégák kezdő bére nettó 125-130 ezer forint. Mivel különösen a logopédusoknak igen nagy a keletje a munkaerőpiacon, sokan pályát módosítanak, és jobban fizető állsások után néznek.

Hiába veszi tehát fel egyre több felsőoktatási intézmény a képzései közé a gyógypedagógiát, a szakemberhiány nem csökken. Pedig a segítségre szoruló gyerekek száma is nő. A szakember szerint egyre pontosabb diagnosztikai módszerekkel állapítják meg az iskolákban pontosabban a szakértői bizottságokban ki szorul speciális oktatásra, így még időben kiszűrik a kevésbé látványos tüneteket, és problémákkal küszködő gyerekek bekerülhetnek a megfelelő ellátórendszerbe, ha van elegendő gyógypedagógus.

Fotók: Ocskó Ferenc

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!