Hirdetés
Hirdetés
Szegeden 2019. október 5. 12:45

Tápéi hangárokban készül a Tisza legnagyobb úszó kikötője

Képriport
November közepén vízre tehetik annak a hatalmas úszóműves kikötő elemeit, melyeket az összeszerelés után a Partfürdőig úsztatnak le a Tiszán. Igazi különlegesség lesz ez a hatalmas vízi építmény, hiszen az Újszegedi oldalon rögzítik, így a túlpartról jól lehet majd látni az impozáns kikötőt. 

Hirdetés

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program közel 300 millió forintos támogatásával épülő úszóműves kikötő annak a turisztikai fejlesztési koncepciónak a része, mely a Szeged főutcájának is nevezett Tisza mentén valósul meg. Miközben a Partfürdőn szintén uniós források felhasználásával komoly rekonstrukciós munkálatok folynak, a Mahart Tiszayacht Kft. tápéi üzemében folyik annak az úgynevezett felépítményes úszóműnek a megépítése, amely többfunkciós építményként szorosan kapcsolódik majd a parton lévő létesítményekhez.

A hatalmas vízi monstrum főbb elemeit itt gyártjuk le a tápéi üzemben – mondja Molnár János, projektmenedzser, aki hatalmas szakmai gyakorlattal rendelkezik ezen a téren, de ilyen nagy konstrukció építési munkálatait még soha nem irányította. A központi móló alapját egy 27,2 x 11,2 méteres acél úszómű alkotja, amihez egy acélszerkezetű bejáró híd csatlakozik majd. A központi egységhez csatlakoznak majd a kishajók számára épített kikötő mólók.

Összesen nyolc ilyen lesz, de az építmény idővel bővíthető annak érdekben, hogy az eredetileg tervezett 48 kishajós befogadó képességét felemeljék akár 72 férőhelyesre.

A központi móló pihenőhely lesz, amelyen egyszerre 80 fő tartózkodhat majd. Az itt működő büfé és a padok igazi úszóházi hangulatot varázsolnak majd ide.

Készül egy színpad is, mely koncertek, előadások, és más szórakoztató rendezvények megtartására is alkalmas lesz. Fontos szempont volt, hogy a mozgáskorlátozottak is gond nélkül feljussanak a mólóra. Mivel az egész építmény faborítású lesz, az erősen tűző nap és a nagy meleg sem teszi elviselhetetlenné a fedélzeten való időtöltést, sőt a Tiszán mindig élénkebb a szél, mint a szárazföldön, így a természetes hűtés is garantált.

Igazi turisztikai látványosság lesz tehát az építmény, ugyanakkor a hajótulajdonosok is kulturált helyen, biztonságban tudhatják majd a járműveiket. A vízi pihenőhely alapterülete 300 négyzetméter lesz, a hozzá tartozó büféé pedig 40 négyzetméter.

Az egész úszómű acélszerkezete 45tonnát nyom, a faszerkezettel és egyéb felépítményekkel együtt pedig az összsúlya 75 tonna.

Két hatalmas támasztórúd tartja majd stabilan a parton az építményt - mutatta a már majdnem teljesen elkészült óriáscsöveket Csúri László, a Mahart Tiszayacht Kft. ügyvezető igazgatója. Molnár László pedig azt a recés felületű vörösfenyőmintát is elővette, amely az építmény padlóját borítja majd. A festés még hátravan, de azt már lehet tudni, hogy fekete, szürke és zöld színekben pompázik majd az úszó óriás. Ha az időjárás kegyes lesz az építőkhöz, februárra összeszerelik a most még külön hangárokban lévő elemeket, és ezt követően leúsztatják a folyón Tápétól a Belvárosi híd pillérének közeléig. Ezután kezdődhet az engedélyeztetési eljárás. Ha ez a folyamat is a tervek szerint alakul, akkor áprilisban nyithat Szeged új kikötője.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: fejlesztés kikötő partfürdő
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés