Hirdetés
Szegeden 2019. szeptember 24. 16:01

Harmadik híd a Fidesz ígéretfolyamában

Több mint húsz éve, hogy az akkor még éppen miniszterelnök Orbán Viktor a kampányában hidat ígért Szegednek. Azóta is csak az ígéreteknél és az időpontok kitolásánál, források módosításánál tartunk, jellemzően a kampányidőszakban. Az ígéretekben egyvalami közös.

Ha Szegeden kampányolni kell, akkor a jobboldalnak eszébe jut, hogy milyen jó lenne, ha végre megépülne a déli Tisza-híd. Íme azok a dátumok és személyek, amikor bedobták a hidat.

  • 1998-ban Orbán Viktor a miniszterelnöki kampányában megígérte Szegednek a harmadik Tisza-hidat.
  • 2001 októberében Bartha László fideszes polgármester hangsúlyozta: az új híd jelentős mértékben elősegítené a térség gazdaságának fejlődését. A fideszes polgármester akkor 2006 és 2010 közé tette a projekt megvalósulását.
  • 2002-ben Orbán Viktor megígérte a déli Tisza-hidat.
  • 2006 februárjában Gyurcsány Ferenc miniszterelnök kampánybeszédében Tisza-hidat ígért Szegednek. Botka László polgármester hangsúlyozta, ez az északi, az M43-as gyorsforgalmi út hídja lesz.
  • 2010 szeptemberében Szegeden bejelentette Orbán Viktor miniszterelnök, hogy még a 2014-ig tartó ciklusban megkezdik a harmadik szegedi Tisza-híd építését. Orbán Viktor abban állapodott meg B. Nagy László fideszes polgármesterjelölttel, hogy még ebben a ciklusban megkezdődik az új Tisza-híd felépítése.
  • 2015 júliusában Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár egy zártkörű rendezvényen azt mondta Szegeden a Délmagyarország cikke szerint, hogy biztosan megépül 2020-ig a harmadik Tisza-híd Szegeden. A hírt pár nap múlva megerősítette a Délmagyarországnak a Miniszterelnökség fejlesztési sajtóosztálya is.
  • A 2016 januárjában megjelent, Orbán Viktor által saját kezűleg aláírt kormányhatározatban az állt, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter feladata a vegyesforgalmú – közúti–vasúti – Tisza-híd megépítésének előkészítése és megvalósítása 2020-ig.
  • 2017. január 30-án Orbán Viktor miniszterelnök a kormány nevében a Modern Városok Program keretében együttműködési megállapodást kötött Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatával a város további fejlődése és megújulása érdekében. A kormány és az önkormányzat közötti megállapodásnak sarkalatos pontja volt a vegyesforgalmú, közúti-vasúti Tisza-híd megépítése. Orbán Viktor saját kezűleg írta alá az együttműködési megállapodást, majd ígérte meg az ünnepélyes aláírást követő sajtótájékoztatón a déli Tisza-híd megépítését.
  • 2017 márciusában a kormány határozatban rendelkezett a Magyarország kormánya és Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata közötti együttműködési megállapodás végrehajtásával összefüggő feladatokról. Az Orbán Viktor által saját kezűleg aláírt kormányhatározatban a nemzeti fejlesztési miniszter kapta feladatul projektfelelősként, hogy – részben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében rendelkezésre álló forrás, részben hazai forrás bevonásával – gondoskodjon a „Szeged–Makó elővárosi közlekedés fejlesztése, vegyesforgalmú Tisza-híd építésével” megnevezésű, az új Tisza-hídhoz kapcsolódó, vasúti és buszközlekedést kiszolgáló forgalmi csomópontot és P+R parkolót is magában foglaló beruházás előkészítéséről és megvalósításáról. A 2017. márciusi kormányhatározat határidőket is szabott. A projekt előkészítésére: 2019. március 31. A projekt megvalósítására: 2022. augusztus 31.
Részlet a Magyar Közlönyből

 

  • 2018. januárban az állami beruházó NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő) Zrt. a déli Tisza-híd megépítése kapcsán azt válaszolta a Szegedi Tükör érdeklődésére, hogy „jelenleg folyamatban van a tervező kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás, sikeres eljárás esetén szerződéskötés 2018 tavaszán várható. A tervezés átfutási ideje tervezetten 24 hónap. További feladatok elvégzése elrendelés és forrás rendelkezésre állása esetén lehetséges.”
  • 2018 augusztusában Gyopáros Alpár, a Modern Városok Program kormánybiztosa egyebek mellett arról tájékoztatta a szegedi önkormányzatot, hogy noha „támogatható” értékelést kapott a déli Tisza-híd, az „IKOP-3.2.0.15 konstrukció 122,43 százalékos túlvállalással terhelt szabad kerete nem nyújtott fedezetet”, ezért elutasították a projektjavaslatot, azaz a híd megépítésének előkészítését.
  • 2019. július 8-án Szabó Sándor, Szeged szocialista országgyűlési képviselője a 2020-as költségvetéshez benyújtott módosító indítványában azt javasolta, hogy a kormány biztosítson 2 milliárd forintot a hídépítés előkészületi munkálataira, mert forrás hiányában nem halad a Szeged–Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése, vegyesforgalmú Tisza-híd építése projekt. A Fidesz–KDNP képviselői nemmel szavaztak a parlamentben a javaslatra, vagyis leszavazták a harmadik Tisza-híd megépítését.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Bartha László déli Tisza-híd Fidesz harmadik híd híd Orbán Viktor Tisza