Hirdetés
Túl a városon 2019. szeptember 11. 10:30

Egy évvel tolódik a bankkártyás ügyfélazonosítás erősebb ellenőrzése

Damoklész kardjaként lebegett a magyar bankszektor és a hazai bankkártya használók feje fölött a szeptember 14-ei dátum. Ekkortól bizonyos esetekben csak erős ügyfélazonosítás mellett lettek volna használhatóak a bankkártyák. A feltételes mód nem véletlen. A Magyar Nemzeti Bank a határidőt egy évvel kitolta. Az új eljárás a webáruházas vásárlásokat érinti elsősorban, a boltban történő kártyás vásárlást nem vagy alig.
Repülőnap

Fellélegezhetnek a magyar bankkártya-tulajdonosok, mert a Magyar Nemzeti Bank egy évvel elhalasztotta a közbeszédben csak erős ügyfélazonosításként emlegetett eljárás bevezetését. Mint az ügyben megszólaló Patai Mihály, a jegybank alelnöke elmondta: „a fejlesztési folyamatok időigényessége” miatt döntöttek a határidő kitolásáról. A teljesség kedvéért hozzá kell tennünk, hogy a halasztás alapvetően a webáruházban történő vásárlásokat érintette volna.

Mindez azt jelenti, hogy az eddig megszokott módon használhatjuk legalább még egy évig a bankkártyánkat. Az erős, vagy más néven többlépcsőn ügyfélazonosítás a bankkártya-tulajdonosok adatainak fokozottabb védelmét szolgálja. Könnyű megérteni, miért elsősorban a webáruházban történő vásárlásokat érinti elsődlegesen a szigorítás. A kártya elveszhet, és ebben az esetben illetéktelen személy kezdeményezhet vele vásárlást. Ezt eddig azért tehette meg viszonylag egyszerűen, mert a vásárláshoz használt azonosítók megtalálhatóak a plasztikkártyán.

Ha bevezetik a többlépcsős azonosítás, a webes vásárláshoz mindenképpen szüksége lesz egy okos telefonra, amelyre a számlavezető pénzintézet hitelesítési kódot küld. Az új rendszerben hiába szeretne valaki egy eltulajdonított bankkártyával online vásárolni, ezt nem fogja tudni megtenni, mert a bank a hitelesítési kódot a kártyatulajdonos mobiltelefonjára küldi.

A szigorítás egyértelműen a bankkártya tulajdonosának védelmét erősíti meg.

Egy ügyfél azonosítása alapvetően három módon lehetséges: egy csak általa ismert jelszóval, egy csak általa birtokolt eszközzel (például mobiltelefonnal), valamint az ügyfél biológiai tulajdonságával (például ujjlenyomattal, hangmintával). Ebből kell majd a jövőben legalább kettőt választani.

A többlépcsős ügyfélazonosítást az uniós pénzforgalmi irányelvének megfelelően kell bevezetnie a tagállamoknak, köztük Magyarországnak.

Alapvetően a hazai bankok egy részének készületlensége áll a halasztás hátterében – írja a témáról beszámolva a Népszava, hozzátéve: hasonló gondokkal küzd Hollandia, Nagy-Britannia, Írország és Olaszország.

bp.

 

 

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: bankkártya ügyfélazonosítás