Szegeden 2019. augusztus 29. 10:03

Szegeden is pörög a fesztiválbiznisz: dupla vagy semmi, ez itt a kérdés

Egy kutatás szerint a fesztiválok ma már nagyobb gazdasági hatással bírnak, mint a kisebb iparágak. A fesztiválszervezésre költött minden egyes forint 2 forint 20 fillér GDP-bővülést generál. Szeged gazdaságának is fontos motorja a sok rendezvény és a dinamikusan bővülő idegenforgalom.

A Budapesti Gazdasági Egyetem kutatási eredményei szerint a fesztiválok ma már nagyobb gazdasági hatással bírnak, mint egyes, kisebb iparágak.

A hazai piac teljes forgalma évente átlagosan tizenhat százalékkal nőtt az elmúlt fél évtizedben, miközben a felnőtt magyar lakosság hatvan százaléka részt vett már a hatezer magyarországi fesztivál valamelyikén.

Egyre többen ismerik fel a fesztiválokban rejlő lehetőségeket

A két éven keresztül zajló gazdasági hatásvizsgálat során többek között azt vették górcső alá, hogy országos és helyi szinten mekkora jövedelmet, hozzáadott értéket és adóbevételt generál, valamint mekkora foglalkoztatást eredményez egy-egy fesztivál.

A kutatást vezető Solt Katalin rámutatott, a társadalmi hatást, az életminőség változását, az élményszerűséget csak leírni tudják, számszerűsíteni nem, noha ez is mércéje a sikeres rendezvényeknek.

A kutatás révén a teljes hazai fesztiválágazat hatáselemzésére alkalmas modellbe táplált számokból kiderült, hogy a fesztiváltámogatásra költött minden forint 2,2 forintnyi GDP-bővülést generál.

Mára már egyre több önkormányzat ismeri fel, hogy a fesztiválok hatása összetett és pozitív mind a helyiek életminőségének javítása, mind a hagyományőrzés és a turizmus fellendítése szempontjából.

Sokaknak ad biztos munkát és megélhetést a vendégváró város

Szeged igazi fesztiválváros: kora tavasztól késő őszig szinte minden hétvégén akad valamilyen gasztro- vagy kulturális fesztivál.

Az ország legrégebbi zenei fesztiválja, a Szegedi Ifjúsági Napok éppen tegnap nyitotta meg kapuit az ország fiataljai előtt, immár 51. alkalommal.

A legnagyobb múltú hazai zenei fesztivál, a SZIN 1968-as indulásával egy évvel még a világ legismertebb rockfesztiválját, a Woodstockot is megelőzte. 2003 óta – mióta a szegedi önkormányzat mellé állt – beírta magát az országos rendezvények sorába.

Mára a legzöldebb és a legbiztonságosabb hazai fesztivál lett, amelyen az elmúlt, jubileumi évben először lépte át a látogatók száma a bűvös százezret. Idén pedig egy 500 millió forintos fejlesztés nyomán egyharmaddal több vendéget tud majd fogadni és nagy valószínűséggel látogatócsúcsot felállítani.

Jávorszky Iván: A rendezvény bevételének többszöröse csapódik le a város vállalkozóinál

– A SZIN tavaly önmagában is nyereséges volt, de valójában ennél sokkal fontosabb az, hogy a jóval nagyobb haszon a város vállalkozóinál – a szegedi üzletekben, vendéglátóhelyeken, cukrászdákban, taxisoknál és szálláshelyeken – csapódott le. Ez többszöröse a rendezvény bevételének – mondta a fesztivált is szervező Szegedi Rendezvény és Médiacentrum ügyvezető igazgatója, Jávorszky Iván.

A fesztiválozás az 50 év alattiakra jellemző:

a 18–29 évesek 53 százaléka,
a 30–39 évesek 48 százaléka,
a 40–49 évesek 48 százaléka látogat fesztiválokat.

Elsősorban a nagyszámú városi rendezvényeknek, fesztiváloknak köszönhető, hogy ma már Szegeden több ezren élnek a turizmusból és a vendéglátásból.

Évek óta sokaknak ad biztos munkát és megélhetést a vendégváró város. Szegeden közvetlenül az idegenforgalomból, a fesztiválok szervezéséből és kiszolgálásából ma már közel háromezer család él, ha ehhez a beszállítókat is hozzászámítjuk ez a szám akár hat-hétezerre is tehető.

A térségben ez a harmadik legjövedelmezőbb iparág, amelyet csak a tudományos tevékenység és a kommunikáció előz meg – ezt állítja a Csongrád megyei Kereskedelmi és Iparkamara által összeállított, a megye gazdaságát bemutató Top 100 kiadvány.

A fesztiválok hoznak egyre több vendéget és bevételt

A rendezvény- és fesztiválszervezéssel is foglalkozó Szegedi Vásár és Piac Kft. tavalyi közgyűlési beszámolójából az derül ki, hogy a cég ebből a tevékenységéből származó bevétele évről-évre dinamikus nő: míg 2017-ben 253 millió forint, addig tavaly már 290 millió folyt be a társaság kaszájába területbérbeadásból, reklám- és fesztiválszervezésből, ami egyetlen év alatt 14 és fél százalékos növekedést mutatott.

A Borfesztivált és a Szeged Napja Ünnepségsorozatot háromszázezren látogatták

– A gazdaságilag legsikeresebb fesztiválunk idén is a májusi Borfesztivál és Szeged Napja Ünnepségsorozat volt. A tíz nap alatt háromszázezer látogatója volt a fesztiválnak, jelentős részük turista, akik a szegedi vállalkozók bevételét gyarapították – mondta el Németh István, a Szegedi Vásár és Piac Kft. ügyvezető igazgatója.

És tegyük hozzá: a város bevételeit is növelték, hiszen a vendégek többsége idegenforgalmi adót is fizetett az itt eltöltött napok után.

Az ideérkező turisták által befizetett adó évek óta dinamikusan nő Szegeden: míg 2017-ben 181 milliót addig 2018-ban már 217 millió forintot fizettek be a hozzánk érkező fesztiválozók és vendégek a város költségvetésébe.

Az egyre sikeresebb és ma már országszerte jegyzett fesztiválok is jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy jelenleg Budapest és fürdővárosok után Szeged a turisták legkedveltebb célpontja. A Szegedre látogatók már évek óta többen vannak, mint a városban élők.

A szegedi fesztiválnyár zászlóshajójának, a 89 éves szabadtéri játékoknak tavalyi előadásaira közel 72 ezer néző váltott jegyet, így sikerült rekordot döntenie a nagy tradícióval bíró kulturális rendezvénynek: összesen 485 millió forintos jegyárbevétellel zárhatta a szezont.

Herczeg Tamás szerint a szabadtéri játékok több mint félmilliárd forintnyi bevételt generál a városban

– A Dóm téri játékok nem csupán egy kulturális misszió, hanem sokkal több annál. Komoly szerepet tölt be Szeged gazdasági életében is és jelentős marketing értéket képvisel. Ez a hazánkban páratlan színházi birodalom az idén nyáron több mint félmilliárd forintnyi bevételt generál a város kereskedőinek, szállásadóinak és vendéglátósainak – hívta fel a figyelmet a játékok júniusi kezdetekor tartott sajtóbejáráson Herczeg Tamás igazgató.

A sikeres rendezvények gazdasági hatását a helyi szállodaipar is megérzi. Szegeden az elmúlt években folyamatosan nőtt a vendég- és a vendégéjszakaszám:

  • míg 2017-ben 207 ezer vendég 415 ezer 92 éjszakát töltött Szegeden,
  • addig 2018-ban már 223 ezer 231 vendég, 444 ezer 166 vendégéjszakát.

A helyi kereskedelmi szálláshelyeken lecsapó bevétel pedig ma már eléri a 3 és fél milliárd forintot és évről évre egyre bővül.

Rafai Gábor

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: fesztivál gazdaság Szegedi Szabadtéri Játékok SZIN turizmus Borfesztivál