Művház 2019. augusztus 21. 14:01

Öt bestia nyitja a Kisszínház új évadát: Horgas Ádám a női lelket vizsgálja

Sok bonyodalmat okoz, ha egy királynő nem képes időben megborotválkozni: például azt, hogy nőket is felengednek a világot jelentő deszkákra, és azt, hogy háromszázötven évvel később színdarabot írnak belőle. Ma elkezdődött az új színházi évad: Horgas Ádám a Színházi bestiákat próbálja.

A legenda szerint egy emberöltővel Shakespeare halála után egyszer II. Károly angol királynak várakoznia kellett, hogy a színházban elkezdődjön az előadás.

– Mi tart ilyen sokáig? – türelmetlenkedett a király.

– A királyné borotválkozik – hangzott a válasz.

– Akkor mostantól játssza nő! – rendelkezett a király.

Ettől a naptól kezdve engedélyezték, hogy a nők színpadra léphessenek Angliában.

Ez a színházi anekdota őrzi a restauráció korában lejátszódó nagy színházi forradalom kezdetét és okát.

April De Angelis, kortárs angol feminista írónő Színházi bestiák című művében az első hivatásos színésznők portréját rajzolja meg rendkívül érzékletesen és nagy történelmi hűséggel.

Minden szereplője, mind az öt színésznő történelmi személy, akik a londoni Királyi Társulat tagjai voltak 1669-től egészen a színház leégéséig.

Az első színésznők élete nem volt könnyű. A közönség tehetséges prostituáltaknak tekintette őket, és ha nem kívántak ennek megfelelően viselkedni, vagy bizonyos szolgáltatásokat nyújtani, kitették magukat otromba tréfáiknak esetleg kegyetlen bosszújának. Többségük tragikus véget ért, de egyvalakinek sikerült felemelkednie, feljutni a legmagasabb körökig, egészen a király ágyáig...

– A feminista mozgalmakat előfutárának is tekinthetjük ezt a történetet – mondta Horgas Ádám rendező, aki mától próbálja a Kisszínházban az új évad nyitódarabját, a Színházi bestiákat.

A történetet színpadra állító főrendező elmondta, a darab a nők szabadságvágyát és a színházhoz való viszonyukat tükrözi, érdekességként azonban haláluk után, a pokolban játszódik.

A nézők Horgas Ádámtól megszokott módon ismét egy összművészeti alkotásra számíthatnak, amelyben erős jelentéssel bír a zene, a képzőművészet pedig látványos vetítések formájában jelenik meg: többek között barokk festményekből animált vetített képek teszik majd élményszerűbbé az előadást.

A Horgas Péter által megálmodott díszlet három különböző teret elevenít meg egyszerre: magát a színpadot a színpadon, az öltözők világát és a londoni utcaképet, ezzel több síkban ábrázolja az eseményeket, a vetítés pedig plusz mozgalmasságot, intenzitást kölcsönöz a színpadképnek.

A zenét szintén a rendező szerezte, a barokk lágysága és virtuozitása keveredik az ősi motívumokkal, amely remekül érzékelteti a mitikus világképet. A hattagú kórus élőben énekel hatszólamú dallamokat, és egy handpan nevű modern, alig húszéves múltra visszatekintő hangszer kíséri őket.

Annak érdekében, hogy a darab könnyebben értelmezhetővé és befogadhatóbbá váljon, Horgas Ádám az eredeti dramaturgián és az Enyedi Ildikó által fordított szövegen is változtatott.

– Úgy gondolom, egyenlő mértékben lesz hangsúlyos mind a női, mind a színházi jellege a darabnak, hiszen egy színházi környezetben vizsgálja a női lelket. A darab két rétege ilyen értelemben is elválaszthatatlan egymástól. A színház világa képes szélsőségesen drámai helyzeteket produkálni, ezért is alkalmas arra, hogy öt nő életén keresztül fontos kérdésekre keressük a válaszokat. Engem egyébként is nagyon vonzanak a női témák, mert úgy érzem, létezik egy sajátos minőség, amit csak a nők képesek nyújtani – mondta el az olvasópróbát megelőzően portálunknak a rendező, Horgas Ádám.

A darab öt női szereplőjét Fekete Gizi, Molnár Erika, Szilágyi Annamária, Borsos Beáta és Csorba Kata kelti életre.

April De Angelis színművét októbertől láthatja a közönség.

rag

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: 2019/2020-as évad Horgas Ádám olvasópróba Szegedi Nemzeti Színház