Szegeden 2019. augusztus 6. 19:20

Megint áll a bál a Lázár felügyelete alatt épülő tramtrain körül

Valaki füllent: a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nem tudott a tramtrain Lázár-féle használtsíncseréjéről – írja az Átlátszó. Az oknyomozó portál szerint vagy a NIF nem tud a síncseréről vagy az meg sem történt, amiről Lázár János beszél.

Egyre kuszábbak a vásárhelyi-szegedi villamosvasút avagy a tramtrain síncsere-gate szálai. Azt még értjük, hogy kezdetben használt sínekből akarták megépíteni a Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasúti pályát, mondván, nem jár majd 60 kilométer/óránál többel a villamosvonat, jó lesz ide az is, spórolás gyanánt.

Májusban viszont Lázár János tramtrainügyi kormánybiztos bejelentette: mégsem jók a használt sínek, cserélni kellett őket. Akkor persze egy szakértői véleményt sem láttunk. A gond, hogy azóta sem közölte sem ő, sem a stábja, sem a kivitelező, hogy ez a malőr mennyivel drágítja meg a beruházást, hiszen a használt síneket fel kellett szedni. Pedig a tramtrain mintegy 80 milliárd forint közpénzből készül, ezért a tájékoztatás nemhogy illendő, hanem kötelező. 

Az Átlátszó azt írja: Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő közadatigénylést adott be a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek, ahonnan a törvényben előírt határidőre nem érkezett válasz. Hadházynak végül a NIF megismételte, amit már 2017-ben tudni lehetett, vagyis hogy “törekedni kell a költséghatékony műszaki tartalom kialakítására. A NIF Zrt. ennek megfelelően a leendő üzemeltető MÁV Zrt.-vel együttműködésben és annak jóváhagyásával készítette el a projekt kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárás pályázati dokumentációját, ennek részeként a projekt műszaki leírásának tervezetét, amely kifejezetten tartalmazta, hogy használt sínek kerülnek beépítésre, majd ezt követően kötötte meg a kivitelezésre vonatkozó vállalkozási szerződést.”

Majd jött a váratlan fordulat, a NIF szerint ugyanis „az ITM Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkára 2019. július 3-án kelt levelében arról tájékoztatta a NIF Zrt.-t, hogy a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train vonalon a használt sínek alkalmazhatósága vizsgálat alatt áll és a vizsgálat eredményéről – annak befejezése után – a NIF Zrt.-t tájékoztatni fogja.”

Az oknyomozó portál szerint ez azt jelenti, hogy a beruházó NIF csak Lázár síncserés bejelentése után két hónappal tudta meg, hogy vizsgálat indult a sínekről. A vizsgálat ráadásul július 24-ig, az adatigénylés időpontjáig még le sem zárult.

A NIF azt is írta, hogy ők nem folytatnak „ínek cseréjével kapcsolatos tevékenységet” és "sem a lefektetett használt sínek alkalmazhatóságával, sem a projekt esetleges költségnövekedésével kapcsolatban nem áll a NIF Zrt. rendelkezésére közérdekű adatnak minősülő adat”.

Ez nagyjából azt jelenti, hogy a NIF szerint nem történt síncsere, így nincs szó költségnövekedésről, legalábbis emiatt.

Az Átlátszó újságírója zárásként megjegyzi, nem látott lefektetett használt síneket a tramtrain vonalán, csak a szeged-rókusi pályaudvaron egymásra pakolva. Tehát valaki valahonnan odavitte és beépítette az új síneket a régiek helyett, csak egyelőre nem tudni, hogy ki és mennyiért.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Lázár János sín tramtrain vasút villamos