Hirdetés
Túl a városon 2019. július 24. 15:19

Recesszióba rohan Európa és vele Magyarország?

A világgazdaság visszaesésének rémével már legalább két éve riogatnak az elemzők, akik közül sokan azt sem tartják kizártnak, hogy a 2008-as válságnál is nagyobbat élhetünk át. Bár az Egyesült Államok ide tartozó mutatószámai nem erre engednek következtetni, a baljós felhők mégis megjelentek Európa egén.
Hirdetés
Hirdetés

Magyarország legnagyobb gazdasági partnere évtizedek óta Németország. Egyfelől ebből az országból érkezett hazánkba a legtöbb működőtőke és vele beruházás. Másfelől a magyar gazdaság legnagyobb felvevőpiaca az Angela Merkel kancellár vezette ország.

A portfolio.hu frissen publikált cikke szerint a német feldolgozóipar visszaesése sokkal nagyobb, mint mekkorára az elemzők korábban számítottak. Most ez a mutató hét éves mélyponton áll, ami komoly aggodalomra adhat okot. A válság jele lehet, hogy ezzel a ténnyel alighanem szoros összefüggésben áll, hogy pocsék statisztikák jelentek meg francia feldolgozóipar első féléves teljesítményéről. Minthogy Német- és Franciaország esetében az EU két legnagyobb gazdaságáról van szó, nem alaptalan a félelem, hogy nem jók a magyar gazdaság kilátásai sem az elkövetkező években.

A feldolgozóipar esetében messze többről van szó, mint csupán az autógyárakról. A gazdaság egyik fontos indikátora az értékesített új autó száma, amely az unióban az elmúlt időszakban 8–10 százalékkal csökkent, és ezzel párhuzamosan egyre rosszabbul teljesít az eddig szinte korlátlan felvevőképességűnek tekintett kínai piac is.

A magyar gazdaság – legfőként az ipari termelők – ezer szállal kötődnek Németországhoz. Nem véletlenül járja közgazdász körökben az a mondás, hogy ha Németországnak rosszul megy, akkor Magyarországnak is. (És fordítva.) Kis és nyitott gazdaságként hazánkban képtelen függetleníteni magát a világgazdasági folyamatoktól, különösen akkor, ha legnagyobb gazdasági és kereskedelmi partnerünk gyengélkedik tartósan.

Gyengélkedik a cseh autógyártás

Nem kizárólag Magyarország kerülhet bajba. A gyengélkedés jeleit mutatja a csehországi autógyártás is, ahol a Škoda 1,5, míg a Hyundai 6,3 százalékos termelés-csökkenést volt kénytelen elkönyvelni. Valamennyire ellensúlyozza a csehországi híreket, hogy Peugeot, Citroën és Toyota kiskocsikat gyártó TPCA növelni tudta az általa Kolínban gyártott autók számát.

Semmi meglepő nincs abban, hogy a Csehországban gyártott autók 93 százalékát külföldi piacokon értékesítik. A magyar mutatószám nagyon közel esik ehhez, miközben folyamatosan csökken az Európában az autóvásárlók száma.

Tízezer embert küld el a Nissan

Japán második legnagobb autógyára, a Nissan, több mint tízezer embert kénytelen elküldeni – írja a Reuters. Májusban már bejelentettek egy közel ötezer fős leépítést a Japánon kívüli, gyengébben teljesítő leányvállalatoknál, most viszont az anyacég is karcsúsít. A Nissan nyeresége tavaly 45 százalékot zuhant, idén várhatóan 28 százalékot esik majd. 

B. P.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Németország válság recesszió