Magyar városokat is magával ránthat az európai és a német autópari visszaesés



Már a világgazdaságot jól ismerők is arra figyelmeztetnek: hosszabb távon visszaesés várható az autóiparban, ennek oka pedig kettős. Egyrészt a kínai piac a korábbinál kevesebb autót szív fel, másrészt átalakulóban van az iparág, és a szereplők egyre inkább az elektromos autók felé terelik a fejlesztéseiket.
Az Audi 41 milliárd forintból bővíti Győrben a járműgyártási infrastruktúráját, motorfejlesztési központját és elektromos meghajtásokat gyártó egységét. A kormány 6 milliárd 400 millió forinttal támogatja a 250 munkahelyet teremtő beruházást, ami azt jelenti, hogy a dolgozókra fejenként 25 millió 600 ezer forintot költenek. Ez még nagyon magas bérköltséggel számolva is a bérek legalább 5-6 évi finanszírozását jelenti.
Közben pedig már az Index is arról ír, hogy a hagyományos autógyártásnak leáldozóban van, sok gyári munkást kirúghatnak – írja a lap. Kerecsen Tamás, az NNG műszaki vezetője azt mondta az Indexnek, hogy „a gyártás teljesen átalakul, a kézi összeszerelés értéke jelentősen csökken, mert az elektromos autókat sokkal könnyebb összerakni”. Ez pedig szerinte
a gyári munkák 20 százalékos leépítésével és a szoftverfejlesztés és összetett rendszerek építésének 10-12 százalékos növekedésével jár majd. Így alakul át a klasszikus autógyártás a jövőben.
Ez pedig az autógyáraknál és a beszállítók több szintjén is átalakulásokat eredményez. Ha pedig nem lesz gördülékeny az átmenet – például egy válságperiódus miatt – akkor az a hagyományos autógyárak, a beszállítóik és a rájuk épülő települések számára is hozhat nehéz éveket. Ha egyáltalán itt maradnak a gyártósorok.
Az atv.hu összefoglalójában olvasható, hogy Magyarországon mintegy 700 vállalkozás kapcsolódik a járműgyártáshoz, ezek összesen nagyjából 100-120 ezer embert foglalkoztatnak.
Az autóipar ráadásul a magyar GDP 4-5 százalékát adja, ezért egy jelentősebb iparági visszaeséssel gyakorlatilag a 4-5 százalékos éves növekedés tűnhet el.
Az autóipar európai válságának előjele lehet, hogy az elmúlt egy évben Németországban több tízezer embert küldtek el agyárakból. Igaz, Magyarországon még nem jellemző a létszámleépítés, de a Mercedes kecskeméti gyárbővítése ezért késik a szakértők szerint. A cikkben az is olvasható, hogy intő jel ugyanakkor, hogy a Mercedesnél a kölcsönzött munkavállalókkal nem újítottak szerződést.
* * *
Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!