Hirdetés
Túl a városon 2019. július 23. 20:05

Magyar városokat is magával ránthat az európai és a német autópari visszaesés

Legalább 8–10 százalékkal csökkent a kereslet az új autók iránt az Európai Unióban, ez egymillió autót jelent évente, ezért jelentősen visszaesett a hazánkban is jelenlévő, német autógyártók termelése – írja az atv.hu. A szakértők egymillió autóval kevesebb eladással számolnak, ami bajba sodorhatja a magyar gazdaságot és a kizárólag az autógyárakra épülő magyar nagyvárosokat is.

Már a világgazdaságot jól ismerők is arra figyelmeztetnek: hosszabb távon visszaesés várható az autóiparban, ennek oka pedig kettős. Egyrészt a kínai piac a korábbinál kevesebb autót szív fel, másrészt átalakulóban van az iparág, és a szereplők egyre inkább az elektromos autók felé terelik a fejlesztéseiket.

Az Audi 41 milliárd forintból bővíti Győrben a járműgyártási infrastruktúráját, motorfejlesztési központját és elektromos meghajtásokat gyártó egységét. A kormány 6 milliárd 400 millió forinttal támogatja a 250 munkahelyet teremtő beruházást, ami azt jelenti, hogy a dolgozókra fejenként 25 millió 600 ezer forintot költenek. Ez még nagyon magas bérköltséggel számolva is a bérek legalább 5-6 évi finanszírozását jelenti. 

Közben pedig már az Index is arról ír, hogy a hagyományos autógyártásnak leáldozóban van, sok gyári munkást kirúghatnak – írja a lap. Kerecsen Tamás, az NNG műszaki vezetője azt mondta az Indexnek, hogy „a gyártás teljesen átalakul, a kézi összeszerelés értéke jelentősen csökken, mert az elektromos autókat sokkal könnyebb összerakni”. Ez pedig szerinte

a gyári munkák 20 százalékos leépítésével és a szoftverfejlesztés és összetett rendszerek építésének 10-12 százalékos növekedésével jár majd. Így alakul át a klasszikus autógyártás a jövőben. 

Ez pedig az autógyáraknál és a beszállítók több szintjén is átalakulásokat eredményez. Ha pedig nem lesz gördülékeny az átmenet – például egy válságperiódus miatt – akkor az a hagyományos autógyárak, a beszállítóik és a rájuk épülő települések számára is hozhat nehéz éveket. Ha egyáltalán itt maradnak a gyártósorok.

Az atv.hu összefoglalójában olvasható, hogy Magyarországon mintegy 700 vállalkozás kapcsolódik a járműgyártáshoz, ezek összesen nagyjából 100-120 ezer embert foglalkoztatnak.

Az autóipar ráadásul a magyar GDP 4-5 százalékát adja, ezért egy jelentősebb iparági visszaeséssel gyakorlatilag a 4-5 százalékos éves növekedés tűnhet el. 

(A növekedés másik 5 százalékát az Európai Uniós források jelentik, tehát Unió és autóipar nélkül a növekedés -5 százalék, azaz hatalmas visszaesés.)

Az autóipar európai válságának előjele lehet, hogy az elmúlt egy évben Németországban több tízezer embert küldtek el agyárakból. Igaz, Magyarországon még nem jellemző a létszámleépítés, de a Mercedes kecskeméti gyárbővítése ezért késik a szakértők szerint. A cikkben az is olvasható, hogy intő jel ugyanakkor, hogy a Mercedesnél a kölcsönzött munkavállalókkal nem újítottak szerződést.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: autó Debrecen Győr Kecskemét autógyár autógyártás autóipar ipar