Hirdetés
Művház 2019. július 21. 18:55 Forrás: Szegedi Tükör

Bohémek és miniszterek is kerültek Ihász Kati kezei közé

Ötven esztendeje végzett kozmetikusként a szegedi Ihász Kati. A versenyek után csakhamar a színpad világa csábította el. Dolgozott a színházban, sminkel a szabadtérin és a tévében. Mégis leginkább menyasszonyokkal foglalkozik szívesen, mert olyankor a saját fantáziáját ötvözheti az ifjú ara stílusával egyetlen alkalomra. A Szegedi Tükör portréja.

– Két év kihagyással 1981 óta dolgozom nyaranta a szegedi szabadtérin. Annak idején Vastagh Attila műszaki vezetőnél jelentkeztem, és Dobos Feri bácsi vett fel, aki a szolnoki színház maszkmestere volt – emlékezik vissza a kezdetekre Ihász Kati szegedi kozmetikus, sminkes. – Az ország több színházából jöttek akkoriban a fodrászok, kozmetikusok Szegedre arra a pár hétre, mert a produkciók még nem hozták magukkal a saját háttérembereiket. És mert sminkes állás nem is létezett hivatalosan, kilenc éven keresztül az szerepelt a munkakönyvemben, hogy fodrász vagyok. Az öregektől megtanultam a parókafésülést is úgy, hogy rám bízhatták a táncosok, énekesek sminkjét, haját. A jelmeztervező elmondta, mit szeretne látni, mi illik a ruhához, és én igyekeztem a kedvében járni.

A szabadtéri fodrászai. A hátsó sorból a szegedi színház hajszobrásza, Bodnár Gyurika fogja Kati kezét. Gyurika mellett Dobos Ferenc

Őrültek háza, de élvezi

Kati első darabja az Ivan Szuszanyin című opera volt, rengeteg parókával, szakállal, bajusszal. Legelőször egy barakkban dolgoztak a régi SZOTE Klubnál, utána a fodrásztár átkerült a régi Apáthy-kollégium tornatermébe, utána a SZOTE épületében, majd a színpad alatt. Ahogy a szegedi sminkes fejlődött, idővel nagy neveket is „kapott a kezei közé”. Így Udvaros Dorottyát az István, a királyban, később ebben a darabban Éder Enikőt, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon pedig Miklósa Erikát. Úgy emlékszik, a legtöbb ember akkor ült a székébe egy produkcióból, amikor négy éve Katarina Witt tizennégy jégtáncosát sminkelte.

Kereken ötven esztendeje végeztek a lányok. A középső sor közepén Ihász Kati

Az én Szegedem

Megmutatná féltve őrzött, régi családi fotóját a Szegedi Tükörben? Fényképezte fiatalkorában az utcát, ahová beköltözött, és elmesélné a felvétel történetét? Nosztalgiázzunk együtt! Dombai Tünde újságírót eléri e-mailben vagy a Szegedi Tükör, Polgármesteri hivatal, 6720 Szeged, Széchenyi tér 10. címen vagy a 06-30/830-6459-es telefonszámon.

– Idén nyáron a Queen-musicalbe hívtak dolgozni, a kész produkció hétfős háttércsapatából kiesett egy ember, és segítséget kértek. Elvállaltam, mert nagyon szeretem csinálni. Megkapod előre a sminktervet, azt kell megvalósítani pillanatok alatt – mutatta telefonján az átküldött fotókat. – Így nekem jutottak a bohém fiúk meg a miniszterek. Idén sem idilli helyen, a színpadon, a takarásban segédkeztek a fodrászok, sminkesek. A jelenetek között ugyanis konkrétan három perc maradt egy-egy gyors átöltözésre, haj- és sminkcserére. Manapság speciális fújásos technikával dolgoznak, én viszont a régi, klasszikus iskola szerint. Az újjal gyorsan, sablon alapján viszik fel a begyakorolt sminket. Nekem hagyták a későbbi átöltözéseknél a monoklit, fekete szemet, piros szájat. Az első sminket, hajat a begyakorolt fodrásszal, sminkessel teszik fel a szereplőknek, utána a váltásoknál futószalagon dolgoztunk, kinél hol ürült a szék, mindig azt festette, aki éppen odaugrott. Őrültek háza, de élvezem. Az az érdekes benne, hogy egyik pillanatról a másikra változtatsz át karaktereket.

Tévés arcok

Azt a precíz, aprólékos alkotómunkát színpadon nem lehet kivitelezni, amelyre Ihász Katinak a Szeged Televízióban harminc-negyven perce is jut egy-egy műsorvezetőnél.

Más az alapanyag is, hiszen a színpadon arra is figyelnie kell, hogy mozgás közben kimelegedve ne folyjon le a táncos vagy az énekes arcáról a festék. Bár erre szintén adottak már technikák, hiszen nem csak hajra, arcra is gyártanak már fixálót.

Más a smink kinézete is a színpadra, a tévéképernyőre, versenyre és magától értetődően az utcára, hiszen az utóbbi közelít leginkább a természeteshez. Éppen ezért Katinak nincs is kedvence.

– Mindenem a smink, akármi jön. Ha mégis választanom kell, akkor a menyasszonyi, mert az annyira alkalmi, hiszen az első és egyetlen. Ott a tudásodat, fantáziádat ötvözöd a vendéged stílusával, a ruhája hangulatával, a csokra színvilágával. Általában próbasminket teszek fel a menyasszony arcának egyik felére úgy, ahogy ő gondolja, a másikra úgy, ahogy én, és eldönti, melyik legyen, vagy keverjünk belőle egy harmadikat. Hiszen az a fontos, hogy ő jól érezze magát. A kreativitásban kicsit hasonló a szilveszteri és a báli smink. Mivel a színházit más találja ki, ettől az sokkal kötöttebb – teszi hozzá.

Szerepelt a Háry Jánosban

Statisztaként a színpadon a Háry Jánosban

– Statisztaként még a színpadon is szerepeltem. Egy barátnőmmel együtt a Háry Jánosban léptünk fel, és a Cigánybáróban is dolgoztam. Arra emlékszem, hogy fel és alá kellett lejteni a hosszú ruhában – erről is őriz a sminkes fekete-fehér képeket a gyűjteményében.

Statisztaként a színpadon a Cigánybáróban

– Dolgoztam persze én is üzletben az elején, mégpedig a Mars téren.

Ki emlékszik már rá, hogy a halasbolt helyén fodrász ktsz. működött? Hátul én voltam az egyetlen kozmetikus. Akkor hobbiként kezdtem a sminkelést, versenyekre is beneveztem, egészen addig, amikor a vágyott megyei és országos eredményekkel a zsebemben illett mást is hagyni érvényesülni.

Akkor váltottam, és a szabadtérin, a színházban és a tévében teljesedtem ki. Szeretem visszanézni a színpadon és a képernyőn a munkáimat, jól viselem a kritikát is, mert tanulok belőle. Megyek továbbképzésekre, kiállításokra – mutat újabb és újabb fotókat.

Dombai Tünde

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: helytörténet Szegedi Szabadtéri Játékok Szegedi Tükör színház kozmetikus smink sminkes