Hirdetés
Túl a városon 2019. július 18. 09:43 Forrás: hvg

Az ország számára rossz üzlet, a kérdés, ki keres majd rajta milliókat

Óriási hírként tálalta a kormánypárti médiagépezet, hogy a kormány megvásárolt egy partszakaszt Triesztben, és így „újra van kikötője Magyarországnak”. Azonban, mint a HVG cikkéből kiderült, korántsem olyan jó üzlet ez.

Hirdetés

Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező, 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében 31 millió euróért, 60 éves koncessziós szerződés keretében, hogy a magyar vállalkozások innen bonyolíthassák le tengeri exporttevékenységüket – jelentette be Szijjártó Péter külügyminiszter.

Az ingatlan jelenleg kihasználatlanul áll, olajfinomító működött rajta. Lesz hova tenni azt a 100 millió eurót, amit a kormány a fejlesztésére szán, most ugyanis se kikötő, se logisztikai központ nincs ott.

Az ügyletről részleteket nem közöltek, például nem árulták el, pontosan kitől és milyen területet vettek. A kelet-adriai kikötőfelügyelet szerencsére bőbeszédűbb volt, onnan a HVG megtudta, a terület nagy része két olasz cég, a Teseco és a Seastock, kisebb része pedig az olasz állam tulajdonában volt.

A HVG forrásai szerint a magyar szállítmányozási szakma értetlenül áll a projekt előtt.

A tengeri export ugyanis szinte teljes egészében konténerizált: magyarországi telephelyükön a cégek konténerekbe rakják az árujukat, majd elszállíttatják abba a kikötőbe, ahol a célországba tartó konténerhajó horgonyoz – bárhol is legyen az. A Triesztben létesítendő terminál fizikailag nem alkalmas nagy konténerhajók fogadására: partszakasza 300 méter hosszú, vize 13 méter mély. De még ha fogadhatna is méretesebb hajókat a magyar terminál, ahhoz le kellene szerződni hajótársaságokkal is, amelyek kegyeiért a kikötők kemény harcot vívnak, a magyar export pedig alig számít valamit e cégek forgalma felől nézve.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: kikötő Szijjártó Péter