Hirdetés
Szegeden 2019. június 25. 17:26

Orbán már kétszer megígérte a harmadik hidat Szegednek

Szabó Sándor 2 milliárd forintos átcsoportosítást javasol a 2020-as költségvetésben a hídépítésre, amit Rogán propagandaminisztériumától venne el. Reméli, hogy B. Nagy László és Lázár János mellé áll.

Hirdetés

„Kétségtelen, hogy a legjobb megoldás az lenne, ha megépíthetnénk az újszegedi vasúti hidat, de az elmúlt évtizedekben elmaradt hídépítések pótlására szigorú rangsort kellett felállítanunk, így először azokra a Duna-hidakra van szükség, amelyek a legégetőbbek, utána pedig a Tiszán építünk vasúti hidakat. De az újszegedi vasúti híd valóban később kerülhet csak sorra. Mindazonáltal a távlati terveinkben szerepel” – mondta 1999. október 19-én a parlamentben Manninger Jenő, az első Orbán-kormány fideszes közlekedési államtitkára.

Orbán: 2014-ig megkezdjük a hídépítést

A déli Tisza-híd ötlete már a kilencvenes években felmerült. 2000-ben a fideszes Bartha László polgármester vezette közgyűlés egyhangúlag fogadta el a város 2010-ig javasolt fejlesztési koncepcióját. Ebben már a déli Tisza-híd megépítése is szerepelt. 2006 februárjában Csák Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára szegedi sajtótájékoztatóján elhangzott, a kormányzat támogatja a 2007 és 2013 közötti időszakra vonatkozó, országosan kiemelt szegedi fejlesztési elképzeléseket, így a déli Tisza-híd megépítését is. Orbán Viktor miniszterelnök ennél konkrétabb volt: 2010 szeptemberében megígérte Szegeden, hogy még ebben a ciklusban megkezdik a harmadik szegedi Tisza-híd építését.

Szabó Sándor reméli, fideszes párttársai, B. Nagy László és Lázár János is támogatja majd a javaslatát

Felelősök és milliárdok

2012. szeptember 28-án a közgyűlés elfogadta azokat a projekteket, amelyek kiemelten fontosak Szeged számára a 2014–2020 közötti uniós költségvetési ciklusban. Itt az szerepelt, hogy a déli Tisza-híd várhatóan nem az önkormányzat beruházásában, hanem térségi projektként valósul meg. 2015 júliusában a Miniszterelnökség arról tájékoztatott, hogy a Szeged–Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése, vegyesforgalmú Tisza-híd építése projekt szerepel a jóváhagyott Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP), ami azt jelenti, hogy az uniós ciklus végéig, 2020-ig megépül a híd. A beruházó a száz százalékban állami tulajdonú Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., amelynek átadta az önkormányzat a részletes megvalósíthatósági tanulmányt, ami alapján a NIF az általa készített tervdokumentációhoz megkapta a környezetvédelmi engedélyt a Csongrád Megyei Kormányhivataltól. Az IKOP-ban kiemelt projekt a hídépítés, amelyre 15,5 milliárd forint támogatási keretösszeg állt a NIF rendelkezésére. 2016 januárban megjelent egy kormányhatározat, amiben az állt, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter feladata a vegyesforgalmú – közúti–vasúti – Tisza-híd megépítésének előkészítése és megvalósítása 2020-ig.

Orbán 2017-ben újra megígérte a déli Tisza-hidat

2017 januárjában új Tisza-hidat ígért Szegednek Orbán Viktor, amikor Botka László polgármesternél járt, hogy a Modern Városok Program szegedi fejlesztéseiről tárgyaljon. 2017 márciusában megjelent a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely megjelölte a szegedi fejlesztések kormányzati felelőseit, és határidőket is szabott. A Szeged-Makó elővárosi közlekedés a déli Tisza-híddal megvalósítási határideje: 2022. augusztus 31.

Lapunk tavaly januárban megkérdezte a NIF Zrt.-től, hogyan áll a híd tervezése, és várhatóan mikorra épül meg a híd. Azt a választ kaptuk, „folyamatban van a tervező kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás, sikeres eljárás esetén szerződéskötés 2018 tavaszán várható. A tervezés átfutási ideje tervezetten 24 hónap. További feladatok elvégzése elrendelés és forrás rendelkezésre állása esetén lehetséges.” Most újra megkérdeztük, hogyan áll a projekt, de lapzártánkig nem kaptunk választ.

Vajon faragnak Rogán propagandaminisztériumának büdzséjéből?

Szabó Sándor, Szeged szocialista országgyűlési képviselője már többször megkérdezte írásban és szóban, hogy mikor épül meg a déli Tisza-híd, de sosem kapott a kérdéseire egyenes választ. Szabó több módosító indítványt is benyújtott a 2020-as költségvetéshez, amit júliusban fogad el az Országgyűlés. Az egyik módosító indítványában azt javasolja, hogy a kormány – a 2020-ban a kormányzati kommunikációval és konzultációval kapcsolatos feladatokra szánt 23 milliárd 910 millió forintból (!) – biztosítson 2 milliárd forintot a hídépítés előkészületi munkálataira, mert forrás hiányában nem halad a Szeged–Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése, vegyesforgalmú Tisza-híd építése projekt.

Szabó Sándor reméli, hogy a költségvetési módosító indítványát támogatni fogja B. Nagy László szegedi és Lázár János vásárhelyi-makói fideszes országgyűlési képviselő is, mert a harmadik híd gazdasági-társadalmi hatása nemcsak Szeged, de a térség számára is jelentős.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: híd MSZP Országgyűlés parlament Szabó Sándor Tisza