Szegeden 2019. június 12. 16:47 Forrás: MTI

Épülhet Mészáros Lőrincék gázvezetéke Szegeden

Megkötötték  a szerződést a szegedi gázvezeték építésére – közölte a miniszterelnök szülőfalujából induló egykori gázszerelő, ma milliárdos Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Opus Globál Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde honlapján. 

Az Opus Global közvetett tulajdonában álló Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Vabeko Kft. konzorciumban a legkedvezőbb ajánlatot tette az NKM Észak-Dél Földgázhálózati Zrt. közbeszerzésére, a szegedi gázvezetékek építésére.

A közbeszerzés nettó értéke 22 milliárd forint, amelytől az ajánlatkérő 30 százalékkal eltérhet. Így a végösszeg akár 28 milliárd förint fölé is kúszhat.

A munkák elvégzésére vonatkozó megállapodást a felek megkötötték – közölte az Opus Global Nyrt.

A kínai vasútból is leesett egy darab Mészároséknak

Mészáros Lőrincnek jó napja van, kiderült, hogy a cégein keresztül a Budapest–Belgrád vasútvonal építéséből is kihasít egy 295 milliárd forintos darabkát. Megkötötte ugyanis a Budapest-Belgrád vasút magyarországi, Kelebiáig tartó szakaszának teljes körű tervezésére és kivitelezésére a CRE Konzorcium – ennek tagja a Mészáros-féle Opus Global Nyrt. 

A konzorciumban a kínai vasúttársaságot képviselő China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. és China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft., valamint az RM International Zrt. vesz részt fele-fele arányban. Utóbbi társaság az R-Kord Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. közös leányvállalata, tulajdonosa 51 százalékban az Opus, amely 295 milliárd forint bevételt vár a beruházástól a közlemény szerint.

A kivitelezési szerződés a magyar állam és a kínai Eximbank finanszírozási megállapodásával 2019 harmadik negyedévében léphet hatályba. A hitelkérelmet a kormány nevében a Pénzügyminisztérium benyújtotta a kínai hitelintézetnek. A munkálatok megkezdése a finanszírozási megállapodástól függ, onnantól számítva 5 év jut a tervezésre és kivitelezésre. A jótállási időszak további 2 év. 

A csaknem 590 milliárd forint értékű beruházásra a Magyar Államvasutak és a Kínai Népköztársaság által létrehozott Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. írta ki a közbeszerzést. A jellemzően egyvágányú, 150 kilométer hosszú vasútvonal teljes egészében felújítandó, utoljára a 60-as években korszerűsítették. A meglévő és az új vágányt egyaránt óránkénti 160 kilométeres engedélyezési sebességre alakítják ki, átépítve a felsővezeték-hálózatot és a vasúti műtárgyakat is. A nyomvonal mentén több mint 100 kereszteződés, majdnem 100 kiszolgáló épület, 16 aluljáró, továbbá hidak, zajvédő falak, térvilágítások és közművek épülnek. 

A beruházás a felénél is kevesebbre, 8 óráról 3,5 órára csökkenti a menetidőt a szerb és a magyar főváros között.

Azt, hogy miért a 150-es vasútvonalra költenek el ennyi pénzt a kormány, és miért nem a Kecskemétet és Szegedet is érintő pályát fejlesztik, nem igazán tudták megmagyarázni. A vasútvonal a tervek szerint Kiskunhalas és Kelebia irányában halad majd.

A szakértők szerint a közel 600 milliárd forintot felemésztő beruházás 2023-ra készülhet el, és 130 év alatt térülhet meg.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: gázvezeték Mészáros Lőrinc