Hirdetés
Szegeden 2019. május 29. 20:31

Szovjet volt, magyarrá lett, de végig itt volt Szegeden – ma Pestre vitték

Képriport
Elköszönt az 502-es trolibusz is az SZKT-tól, a Közlekedési Múzeumhoz kerül, ott vigyáznak rá ezután.
Hirdetés

Sokáig az egyik legmodernebb trolibusz volt Szegeden, hogy jó volt ránézni, az nem volt kérdés. Ám fölötte is eljárt az idő, ahogy általában a magaspadlós Ikarusok fölött, jöttek az alacsonypadlós társaik, lehetett tudni, hamarosan végleg megállnak.

Ereje teljében Makkosházon a trolivégállomáson (archív fotó: iho.hu/Bohus Dávid)

De mi ez a szovjet „zagyvázás”?

Az, hogy éppen túl voltunk a rendszerváltáson, és nagyon kellettek járművek. Amelyek nem nagyon voltak. Épp ezért az Ikarus jobb híján összefogott az Obus Kft.-vel, és mindenki adta, „amije volt”: az Ikarus a 280-as csuklós buszok járműszerkezetét, az Obus meg ZIU-9-esek motorjait és villamos berendezéseit. Olyat, amilyen Szegeden korábban, piros szóló trolikban volt. Így készült el hat jármű, 500–505 pályaszámmal. Ezek közül az 502-as 1991-ben érkezett meg Szegedre és tíz évig „szovjet szívvel”, magyar ruhában járt. Majd 2001-ben a ZIU hajtásrendszert Ganz aszinkron motoros hajtásrendszerrel korszerűsítették Budapesten, ekkor kapta meg a szegedi trolibuszok újabb, zöld árnyalataival és fehér színnel kombinált fényezését. Nem sokáig közlekedtek menetrend szerint, a fönt említett okok miatt.

Indulás előtt még itthon. Kattintson nyitóképünkre, nézze meg Szabó Luca galériáját!

Egy marad itt hírmondónak

A hatos kontingensből kettőt tartott meg az SZKT: az 505-ös pályaszámú trolibuszt 2009-ben felújították, és azóta nosztalgiajárműként közlekedik. Hősünket, az 502-est menetrend szerinti forgalomban csak alkalmanként közlekedtették, mígnem tavavaly, 2018. október 19-én – a hatósági vizsgájának lejártával – végleg leállította az SZKT, ezzel törölte az utolsó Ikarus troliját is az állományból. Azóta pihent a Csáky utcai trolitelepen. Mígnem a Közlekedési Múzeum föl nem figyelt rá. Elkérte az SZKT-tól, ők meg odaadták. Win-win szitu a javából: nem kell szétvágni, megmarad az utókornak, lehet múzeumi tárgyként csodálni Budapesten.

Nem ez volt az első jármű, amelyet a múzeumnak ad az SZKT: 2018 novemberében a 818-as Bengáli is tréleren ment el Szegedről, hogy kiállítási tárgyként élhessen tovább.

gszl

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Közlekedési Múzeum SZKT trolibusz