Szegeden 2019. május 29. 20:31

Szovjet volt, magyarrá lett, de végig itt volt Szegeden – ma Pestre vitték

Képriport
Elköszönt az 502-es trolibusz is az SZKT-tól, a Közlekedési Múzeumhoz kerül, ott vigyáznak rá ezután.

Sokáig az egyik legmodernebb trolibusz volt Szegeden, hogy jó volt ránézni, az nem volt kérdés. Ám fölötte is eljárt az idő, ahogy általában a magaspadlós Ikarusok fölött, jöttek az alacsonypadlós társaik, lehetett tudni, hamarosan végleg megállnak.

Ereje teljében Makkosházon a trolivégállomáson (archív fotó: iho.hu/Bohus Dávid)

De mi ez a szovjet „zagyvázás”?

Az, hogy éppen túl voltunk a rendszerváltáson, és nagyon kellettek járművek. Amelyek nem nagyon voltak. Épp ezért az Ikarus jobb híján összefogott az Obus Kft.-vel, és mindenki adta, „amije volt”: az Ikarus a 280-as csuklós buszok járműszerkezetét, az Obus meg ZIU-9-esek motorjait és villamos berendezéseit. Olyat, amilyen Szegeden korábban, piros szóló trolikban volt. Így készült el hat jármű, 500–505 pályaszámmal. Ezek közül az 502-as 1991-ben érkezett meg Szegedre és tíz évig „szovjet szívvel”, magyar ruhában járt. Majd 2001-ben a ZIU hajtásrendszert Ganz aszinkron motoros hajtásrendszerrel korszerűsítették Budapesten, ekkor kapta meg a szegedi trolibuszok újabb, zöld árnyalataival és fehér színnel kombinált fényezését. Nem sokáig közlekedtek menetrend szerint, a fönt említett okok miatt.

Indulás előtt még itthon. Kattintson nyitóképünkre, nézze meg Szabó Luca galériáját!

Egy marad itt hírmondónak

A hatos kontingensből kettőt tartott meg az SZKT: az 505-ös pályaszámú trolibuszt 2009-ben felújították, és azóta nosztalgiajárműként közlekedik. Hősünket, az 502-est menetrend szerinti forgalomban csak alkalmanként közlekedtették, mígnem tavavaly, 2018. október 19-én – a hatósági vizsgájának lejártával – végleg leállította az SZKT, ezzel törölte az utolsó Ikarus troliját is az állományból. Azóta pihent a Csáky utcai trolitelepen. Mígnem a Közlekedési Múzeum föl nem figyelt rá. Elkérte az SZKT-tól, ők meg odaadták. Win-win szitu a javából: nem kell szétvágni, megmarad az utókornak, lehet múzeumi tárgyként csodálni Budapesten.

Nem ez volt az első jármű, amelyet a múzeumnak ad az SZKT: 2018 novemberében a 818-as Bengáli is tréleren ment el Szegedről, hogy kiállítási tárgyként élhessen tovább.

gszl

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: Közlekedési Múzeum SZKT trolibusz