Színes 2019. május 28. 18:46

Áldott legyen a mozdonyunk!

A 2-es Traxx most egy ideig az eukarizmust hirdeti. Rögtön nagy útra is indulnak vele: a pápalátogatásra viszi majd a híveket Csíksomlyóra.
Hirdetés
Hirdetés

Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom–budapesti érsek a Vasúttörténeti Parkban megáldotta a MÁV-Start mozdonyát, a 2-es Traxxot. A gépet most „pihentetik”: ahogy az ihón megjelent, Csíksomlyóra megy először, a pápalátogatás alkalmából indított különvonatot viszi át Erdélybe. Utána viszont beáll termelni, és mindenhol láthatják majd a még vonattal utazók.

Azért matricázták föl a mozdonyt, mert újra Budapesten lesz a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus. Ha már vaspálya és vallás, szintén az iho jegyzi meg, hogy nyolcvanegy éve már volt hasonló – mindenféle szempontból:

  • eucharisztikus kongresszus is
  • és „vonatos tisztelgés” is.
Traxx jár Szegedre is, még a végén lehet, valóban hozza-viszi az egyik IC-t

Innen a szó a közlekedési oldalé:

„annak idején kétszeresen is szentév volt 1938 Magyarországon: a budapesti XXXIV. eucharisztikus világkongresszus és Szent István apostoli királyunk halálának, 1038. augusztus 15-ének 900. évfordulójáról való megemlékezés kapcsolódott össze egy nagyszabású ünnepségsorozatban. A két ünnep közös csúcspontja a Szent Jobb országlátása volt. A Szent Jobb szállításához egy gazdagon díszített, különleges műszaki megoldásokat megvalósító vasúti kocsit épített mindössze négy hónap alatt a Serédi Jusztinián bíboros vezette Szent István Emlékév Országos Bizottsága megbízásából a MÁV, amit a hozzá kapcsolódó kocsikkal együtt ma Aranyvonatnak nevezünk. Az ereklyét szállító vagon, az Aranykocsi, a magyar tervező- és díszítőművészet, egyúttal a magyar ipar remeke volt. Az Aranyvonat egy mozdonyból és öt kocsiból állt. Az egyházi és világi méltóságokat szállító két-két luxuskocsi fogta közre az ereklyét szállító, bizánci stílusban díszített Aranykocsit, amit a MÁV egy négytengelyű szalonkocsijából alakítottak ki a MÁV dunakeszi főműhelyében.

Útvonala mentén a vasúti őrházakat és állomásokat földíszítették, a falvak népe templomi zászlók alatt, körmenetben vonult ki az állomásokra. A vármegyék határán küldöttség várta az Aranyvonatot, amely a városokban néhány órát, a közbülső állomásokon néhány percet tartózkodott. Az 1938-as nyári mezőgazdasági munkák miatti szünetet kivéve minden héten egy–három napos utakon járta az országot.

A '38-as eucharisztikus kongresszus alkalmából a bel- és külföldi zarándokoknak olyan tömegét kellett a MÁV-nak szállítania, amelyre a magyar vasutak történetében addig nem volt példa. A nagy utasforgalom miatt két mentesítő pályaudvart (Budapest-Dunapart és Budapest-Városliget) létesítettek. A kongresszus vonatforgalmát jól érzékelteti, hogy 1938. május 22-étől 31-éig a MÁV hálózatán menetrend szerint közlekedő 4090 személyszállító vonaton kívül 703 különvonatot indítottak – a legnagyobb forgalom május 25-én zajlott, ekkor 101 különvonattal 57 ezer utas érkezett Budapestre. A feladat megoldására a MÁV négyszáz személykocsit kölcsönzött külföldi vasutaktól, 278 elavult és használaton kívüli gőzmozdonyt tett üzemképessé, soron kívül 243 mozdonyvezetőt és 310 fűtőt, illetve segédkezelőt vizsgáztattak le.”

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Erdő Péter MÁV-Start áldás mozdony