Szegeden 2019. március 22. 13:06

Megszámolnak minket a Belvárosi hídon

Mindenkit! Azt is, aki autóban ül vagy éppen a trolival megy át a hídon. És sokkal egyszerűbben, mint azt gondolnánk.

– Kétféle mérési elvvel dolgozunk. Az egyik a kapu „rendszer”: azaz megszámolunk mindenkit aki áthalad azon a bizonyos kapun a Belvárosi hídon, mindegy, hogyan közlekedik. Belelátunk a buszokba, autókba is. Ehhez pedig a mobiltelefonok wifije ad segítséget. Ezek sosincsenek csöndben, időről időre „megszólalnak”, és ezeknek a jeleknek a fogásával egy egyedi eljárással számoljuk ki, hogy mondjuk egy autóban vagy tömegközlekedési eszközön hányan utaznak – mondta Bilicki Vilmos, az egyetem Informatikai Intézet, Szoftverfejlesztés Tanszékének adjunktusa.

Emellett használják a számolásnál a kamerákat is, a módszerben ez a kettősség jelenti az igazi újdonságot. A rendszer nem használ semmilyen központi egységet, a fölszerelt kis dobozok magukban földolgozzák a képeket, a szenzorok olcsók, és a szerverre már csak annyit küld tovább, hogy mondjuk két perc alatt öt kerékpáros haladt át éppen a hídon.

(fotók: Iványi Aurél)

– Teljesen anonim a rendszer, nekünk tényleg csak a darabszám a lényeges. A szabadalmunk is erről szól: a helyszíni adatfeldolgozásról és arról, hogy csak annyi adatot küld tovább a doboz a hídról, amennyi valóban szükséges. Nincsenek veszélyben a személyes adatok. De azt tudni fogjuk, hány teherautó megy át a hídon, vagy adott napszakoban hogyan alakul a kerékpárosok, gyalogosok száma. Ez a mérési technika arra is alkalmas lehet, hogy azt modellezzük, A helyről B helyre hogyan jutottak el az emberek. Például, hogy először trolira szállt valaki, majd gyalogolt, utána meg fölszállt egy buszra, itt persze nem egyén, hanem csoport szinten mérünk – wifi segítségével folyamokat képezünk: ezekből az jön ki, hogy húszan mentek egy irányba A helyről B helyre. Itt még elég sok a bizonytalanság, ezt az eljárást még kutatjuk, fejlesztjük – tette hozzá Bilicki Vilmos.

Egy doboz önköltségi ára egy mai okostelefon ára körül van. – Minél több ilyent tesz ki egy város, annál pontosabb lesz a mérés, annál finomabb. Az eljárásunk amelyet alkalmazunk (helyi és P2P alapú elosztott feldolgozás) szabadalmaztatva van, hazánkra, az Egyesült Államokra és Európára is. A szabadalmat most, a SASMob-projekt keretében alkalmazzák először élesben – jegyezte meg az adjunktus. Bilicki Vilmos szerint a következő lépés, hogy napelemes lesz a dobozok áramforrása, ezt viszonylag hamar meg is lehet valósítani. Onnantól kezdve bárhova kihelyezhetők ezek a mérőkapuk.

Minél több ilyen lesz kihelyezve, annál pontosabbak lesznek az adatok, és annál olcsóbb lesz. –. Még egyszer hangsúlyozom, személyiségi jogi szempontokból abszolút biztonságos és szabályos az egész. Csak aggregált adatokat gyűjtünk nem célunk az egyének megfigyelése és a szabadalmaztatott technológia megoldásunk ezt ki is zárja – közölte az adjunktus.

gszl

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Belvárosi híd forgalom SASMob Szegedi Tudományegyetem SZTE wifi Bilicki Vilmos forgalomszámlálás