• Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Kevesebb az egyetemista, kevesebb a nyugdíjas, sokkal több a kerékpáros: kevesebben használják a közösségi közlekedést
Szegeden 2019. február 12. 18:31

Kevesebb az egyetemista, kevesebb a nyugdíjas, sokkal több a kerékpáros: kevesebben használják a közösségi közlekedést

Az utasok számának csökkenése több okra vezethető vissza: csökkent az egyetemi hallgatók és a 65 év alatti nyugdíjasok száma, ugyanakkor megnégyszereződött a kerékpárosok aránya Szegeden. Mindezek ellenére tavaly növekedett a jegy- és teljesárú bérletek eladásából származó bevétel.

A szegedi önkormányzat háromévente végeztet utasszámlálást a tömegközlekedési járműveken, villamosokon, troli- és autóbuszokon. A felmérésben mintegy ezer számlálóbiztos vett részt. Ennek megfelelően legutóbb 2012-ben, 2015-ben és 2018-ban végeztek utasszámlálást. Az adatokból az látszik, hogy az összes tömegközlekedési járművön a teljes utasszám 2012 és 2015 között 15,6, 2015 és 2018 között kicsivel több mint 7 százalékkal csökkent. 2012 és 2015 között nagyobb volt a csökkenés mértéke, akkor a 2012-es 198 ezerhez képest 31 ezer utassal lett kevesebb. Míg 2015-höz képest 2018-ban valamivel több mint 12 ezerrel lett kevesebb utas.

(fotók: Szabó Luca)

Bérlet- és menetjegyvásárlás alakulása

2018-as adatok, a változás 2017-hez képest százalékban van megadva
Teljes árú bérletek: 4
Tanuló- és nyugdíjasbérletek: –5
Egyéb bérletek: 11
Menetjegyek: 7

– Mindeközben tovább nőtt a kerékpárosok aránya Szegeden, ami nem kis részben annak is köszönhető, hogy bővült, javult a kerékpáros infrastruktúra – hangsúlyozta Nagy Sándor. A városfejlesztési alpolgármester elmondta, a közösségi közlekedés rovására bővült a kerékpáros forgalom: az 1994-es öt százalékról mostanra közel húsz százalékra nőtt, ami azt jelenti, hogy minden ötödik szegedi a környezetbarát közlekedést preferálja.

– Kik használják leginkább a tömegközlekedést Szegeden? A diákok, egyetemi hallgatók és nyugdíjasok. Az egyetemi hallgatók létszáma jelentősen csökkent, ami a bérleteladásokon is jól látszik. A 65 év alatti nyugdíjasoknak bérletet kell venni, az ő számuk is csökkent az elmúlt időszakban. Egyrészt kevesebb a 65 év alatti nyugdíjas a nyugdíjkorhatár folyamatos emelése, valamint a különböző kedvezmények megvonása miatt. Ez országos trend. Itt jegyezném meg, hogy az állam továbbra sem finanszírozza a 65 év felettiek utazását. Miközben 2006 óta változatlan az állam által adott árkiegészítés, amit a tanuló- és nyugdíjas bérletek után kap a város, lényegében nem emelkedtek a szegedi tömegközlekedési tarifák az utóbbi években. Szegeden az utazási költségek egyharmadát fedezik az utasok a jegy- és bérletvásárlásokból. Mindezek ellenére tavaly növekedett a jegy- és teljesárú bérletek eladásából származó bevétel, ami kompenzálta a diák- és nyugdíjas bérletek csökkenését – magyarázta Nagy Sándor.

Több mint hatezerrel kevesebb egyetemista

Az ország demográfiai helyzete nagymértékben befolyásolja az egyetem jövőjét, különösen a 18–20 éves korosztály országos létszáma. A KSH felmérése szerint az elkövetkezendő 10–15 évben a kormányzati családsegítő programok ellenére a népesség csökkenése továbbra is megfigyelhető lesz – írta Rovó László, a Szegedi Tudományegyetem vezetője tavaly a rektori pályázatában. Ebben egyebek mellett az olvasható: a dél-alföldi régióban az országos átlaghoz képest is fokozott a népesség fogyása, miközben a térségre is jellemző az öregedő korstruktúra. A régió demográfiai adatait figyelembe véve látható, hogy 2001 és 2016 között a 14 évesnél fiatalabb gyerekek száma több mint 25 százalékkal esett vissza. 2001-ben 230 ezer, 2016-ban 173 ezer volt a 14 évesnél fiatalabb gyerekek száma a dél-alföldi régióban. Szegeden 2016-ban 21 ezer 583 fő járt egyetemre, ami jelentősen elmarad a korábbi több mint 27 ezer főtől – írta a rektori pályázatában Rovó László.

Videónk is van! Nézze meg a Szeged Televízió híradójának riportját is a témában!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: busz DAKK Zrt. közösségi közlekedés Szegedi Közlekedési Kft. SZKT trolibusz villamos