Hirdetés
Színes 2019. február 4. 08:23 Forrás: Szegedi Tükör

Fiatalok, akik megeszik az öregeket

Soha nem élt még együtt olyan nagyszámú generáció az emberi társadalmak történetében, mint most. A hét generáció együttéléséről tartott előadást az Idősek akadémiáján Fekete Mariann szociológus, egyetemi adjunktus. A szegedi Nyugdíjas Egérpadtársak állítják, nem csak a húszéveseké a digitális világ, és szorgalmasan gyakorolnak a számítógépen.

Hirdetés

– Hogyan viszonyul egymáshoz a hét generáció, és minek köszönhető, hogy együtt tudnak élni az információs társadalomban? – kérdezte előadása elején a Senior Centerben a szegedi egyetem adjunktusa, Fekete Mariann.

– A hét generáció együttélése egyrészt az orvostudomány fejlődésének, a közegészség- és járványügyi helyzet javulásának, valamint a születéskor várható élettartam folyamatos emelkedésének köszönhető. Mindeközben lezajlott a gyökeres és mélyreható változásokat hozó technikai és technológiai forradalom, aminek következtében az otthonok mediatizáltak és digitalizáltak lettek. A digitális otthonokban olyan nemzedékek élnek együtt, amelyek másképpen szocializálódtak, más normákat, értékeket követtek, követnek. Az információs társadalom előtt „egyirányú utca” volt a normák, értékek és tudás átadása, amely az idősebb generáció felől haladt a fiatalok felé. A szülőktől és nagyszülőktől tanulták meg a fiatalok az ismereteket.

Fekete Mariann szociológus, a szegedi egyetem adjunktusa

– A digitális társadalomban megváltozik a szocializáció iránya, amely már kétirányú. Olyan mértékben növekszik ugyanis az információ mennyisége, hogy az idősebb generációnak is tanulnia kell a fiataloktól, például számítógép- és internethasználatot – mondta Fekete Mariann szociológus, az SZTE BTK Szociológiai Tanszékének adjunktusa.

40 az új 30

– Demográfiai értelemben a nyugati társadalmak öregedő társadalmak. A KSH 2017-es öregedési indexe szerint Magyarországon száz gyermekre 129 időskorú ember jutott. A 65 év felettiek csoportja 18,3, a 15 év alattiaké pedig 14,5 százalékot tett ki a magyar társadalomban. Öregedő társadalom a magyar is. Ugyanakkor a jelen társadalom vezérmotívuma a fiatalságkultusz, s talán még sosem volt ennyire erőszakos és sürgető a fiatalnak maradni parancsa. Jelen társadalmunkban nem lehet megöregedni, folyamatosan frissnek, fittnek kell lenni, amire erősen rájátszik a kozmetikai ipar és a média is.

A generáció elnevezése

Szövetségesek generációja:
1925 előtt születtek
Építők generációja: 1925–1945
Babyboom-generáció: 1946–1964
X-generáció: 1965–1979
Y-generáció: 1980–1994
Z-generáció: 1995–2010
Alfa-generáció: 2010–

Fiatalságdiktatúrában élünk. Erre reflektálnak az időről időre megjelenő szlogenek is, amelyek szerint a 40 az új 30, vagy a 30 az új 20. Sőt, a Robert De Niro főszereplésével négy éve bemutatott Kezdő című amerikai filmben hangzik el az a mondat, hogy a 70 az új 20. Hollywoodot is elérte a fiatalságkultusz, és egyre több az olyan film, amelyben már nem 20-30 éves bombanők, hanem nagyik a főszereplők – magyarázta a szegedi egyetem adjunktusa.

Meddig számítunk fiatalnak?

– Új életkori határok rajzolódnak ki a társadalomban. 2012-ben azt kérdezték egy kutatásban az angoloktól, szerintük melyik az az életév, amikor már nem vagyunk fiatalok, vagyis honnan kezdődik a középkorúság. A britek szerint 55 éves korunkig vagyunk fiatalok, utána kezdődik a középkorúság, és az időskor csak a 70. életévünk után kezdődik. Európa-szerte végeztek „Meddig számítunk fiatalnak?” kutatásokat, és viszonylag nagy a szórás – a svédeknél 34 év, a görögöknél 52 év –, de az európai átlag 40 év. A felgyorsult információs világban sokat változott az öregség és a kor észlelése, másképpen gondolkodunk az életkorról és az életkori csoportokról. Kitoljuk az életkori határokat, mert fiatalnak kell maradni a fiatalságdiktatúrában – mondta a szociológus.

Hány év egy generáció?

– Mannheim Károlynak 1928-ban jelent meg a Generációk problémája című műve, amelyben úgy fogalmazott, a generációk a történelem menetét eldöntő születési rétegek. Azon emberek csoportja tartozik egy generációba, akik hasonló módon helyezkednek el egy társadalmi-történelmi térben. Mannheim nem szociológiai csoportokról, hanem nemzedéki összefüggésről beszélt. Vagyis emberek léteznek egy közös helyen, akik közös sorsot élnek meg. A pozitivisták is foglalkoztak a generációk kérdésével. Úgy vélték, a generációk harmincévenként követik egymást. Hasonlóképpen gondolkodtak a francia klasszicisták is, akik szerint egy generáció harminc év, a fiatalok mindig lázadók, az idősebbek pedig mindig konzervatívok. A globalizációval és a születéskor várható élettartam folyamatos emelkedésével új generációs elméletek születtek, amelyek szerint 15–20 évenként jelennek meg az újabb generációk.

A digitális társadalomban az idősebb generációnak is tanulnia kell a fiataloktól

Az időskor küszöbén

– A jelen a globális generáció korszaka – mondja McCrindle ausztrál szociológus. Ez főként a fiatalabb generációra igaz, bárhol is éljenek a világon – az Egyesült Államokban, Európában vagy Japánban –, ugyanolyan aktív használói az internetnek és a közösségi médiának, ugyanazokat a filmeket nézik és zenéket töltik le. Vagyis földrajzi korlátok nélkül meg tudják valósítani, amit Mannheim 1928-ban mondott, hogy a közös sorsban, életélményekben kell részesedni.

McCrindle digitális generációkról beszél. A karaktereket az alapján állapítja meg, milyen a viszonyuk a digitális világhoz. Az építők generációjának szocializációját a háború és a gazdasági nehézségek határozták meg. Számukra mindig fontos volt a biztonság, a nyugodt családi környezet, a stabil munka. Elfogadták a hagyományokat, a szülők mintáit. Az építők között is voltak lázadók, akik a hatvanas évektől rock and roll rajongók, háborúellenes, emberjogi aktivisták és tüntetésszervezők lettek. Ez a generáció találkozott szembe az időskor küszöbén a digitális világgal. Az építők nem értik, miért rohannak mindig a gyerekeik és unokáik, miért váltogatják a munkahelyüket, miért nem lehet leülni a vasárnapi ebédhez a kütyük nyomkodása nélkül. Az X- és Y-generáció által dominált világ nem nagyon tud mit kezdeni az építők nemzedékével.

Digitális bevándorlók

– Milyen szinten foglalkozik a média az építők generációjával? A brazil és török szappanoperák szintjén. A reklámokban valamilyen egészségügyi probléma miatt jelennek meg. Ennyi az építők reprezentációja, pedig ennél több figyelmet érdemelnének. A babyboom-generáció a háború után született, akkor a rádió volt a modern kor technológiája. E nemzedék nagyon hangosan tudta kifejezni nemtetszését a hagyományos családmodellel szemben. Nekik már nem feltétlenül a főállású anyaság volt az életcél, mert dolgozni akartak.

A babyboom-generáció felnövekvése idején kezdődött a szexuális forradalom, fontos mérföldkő volt az 1968-as diáklázadások, Woodstock. Ez a generáció felnőttként találkozott a digitális világgal, és integrálódnia kellett, ha meg akarta tartani a munkahelyét. Az X-generáció születése idején a fekete-fehér televízió és a tranzisztoros rádió volt a modern kor technológiája. E nemzedéket – amely fiatal felnőttként találkozott a digitális világgal – hívják digitális bevándorlóknak. E generáció tagjait hívták kulcsos gyerekeknek is, mert az anyukáik akkor már dolgoztak. Az X-nemzedék idejében jelent meg az AIDS, ezért óvatosan randizott, és későn házasodott.

Információéhség

– Az Y-generáció a digitális nemzedék első hulláma, ők a digitális őslakosok. Kicsi koruktól aktív használói az infokommunikációs eszközöknek, éppen ezért gyötri információéhség az Y-generációt. Muszáj nekik mindenről tudni, ezért nyomkodják a Z-generációval együtt a vasárnapi ebédnél is a kütyüket. A lengyelek úgy hívják az Y-generációt, hogy II. János Pál pápa generációja, a kínaiak úgy hívják az Y-generációt, hogy Ken Lao Zu, magyarul: a fiatalok, akik megeszik az öregeket, a spanyolok NiNi (Ni trabajos, Ni estudia) generációnak hívják az Y-nemzedéket, mert szerintük nem dolgoznak, és nem tanulnak, a németek Maybe (Talán) generációnak hívják az Y-generációt. Talán lesz belőlük valami.

A Z-generáció a digitális bennszülöttek. Ők azok, akik nem éltek mobiltelefon és internet nélküli világban. El sem tudják képzelni, milyen az, ha nincs mobiltelefon és internet. Nekik ez az életük. A Z-generáció karakterében nagyon hasonlít az építők generációjához. Ők is otthon érzik magukat biztonságban, visszahúzódók, passzívak. Ez a két generáció – a nagy életkori távolságok ellenére – könnyen egymásra találhat a hasonlóságok miatt. Az alfa-generáció tagjai még nagyon kicsik, de azt el lehet mondani, hogy a családok létszáma, ahová az alfa-gyerekek érkeznek, még sosem volt ennyire alacsony – mondta Fekete Mariann.

Szabó C. Szilárd

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: Szegedi Tükör generáció társadalom