• Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Szignók Szegedért: megállapodtak arról, segítik a város fenntartható közlekedését
Szegeden 2019. január 30. 16:23

Szignók Szegedért: megállapodtak arról, segítik a város fenntartható közlekedését

Egy évnyi előkészítő munka előzte meg azt az ünnepélyes aláírási ceremóniát, amely az Agóra Informatóriumában szentesítette, Szeged különböző nagyságú cégekkel összefogva közösen tesz azért, hogy minél fenntarthatóbban, gyorsabban, zöldebben közlekedjenek a munkavállalók.

– Köszönjük az együttműködést! Azt, hogy a városi mobilitás ügyében partnerei Szegednek. Egy éve zajlik már a SASMob projekt, eddig jobbára az előkészítő munkák zajlottak. Nagyon nagy segítséget nyújtanak azzal a szegedieknek, hogy részt vesznek a projektben. Ennek köszönhetően ugyanis a városlakók fenntarthatóbb módon, könnyebben juthatnak el a munkahelyükre. A mai aláírás ebben az egészben egy apró, de fontos lépés volt. Biztos vagyok abban is, a következő két évben sikeres lesz az együttműködés, és a projekt tapasztalatai, az együttműködés megmarad akkor is, amikor véget ér hivatalosan ez az Európai Unió által finanszírozott projekt és „csak” ránk lesz bízva az, hogy működünk együtt, hogyan használjuk a továbbiakban a megszerzett tudást

– így köszönte meg Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere azt, hogy az Agóra Informatóriumában nyolc munkáltató – az SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ, az egyetem Gazdaságtudományi Kara, a Pick Zrt., a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft., Szeged Város Önkormányzata, az IT Services Hungary, az evosoft és a GriffSoft – képviselője aláírta azt a bizonyos megállapodást, amelynek lényege, igyekeznek minél több munkavállalójukat meggyőzni, ösztönözni a környezettudatos közlekedési lehetőségek – elsősorban kerékpározás, közösségi közlekedés – használatára.

Mindezt megelőzte egy belső felmérés készítése a munkavállalók mobilitási szokásairól és igényeiről. Készült utasszámlálás, háztartásfelmérés. Utóbbi azt jelenti, reprezentatívan, kétezer háztartásban körülbelül négyezer embert kérdeztek meg utazási szokásaikról a kérdőbiztosok. – Utazási láncokat készítettek. Azaz följegyezték: az illető reggel elindult otthonról, mondjuk, elvitte a gyerekét óvodába, elment dolgozni, délután elment a gyerekért, majd elmentek boltba, onnan haza, és egy ilyen útvonalon milyen közlekedési eszközöket használt. Ebből alakult ki egy közlekedésiszokás-felmérés. De kíváncsiak voltunk arra is, mennyire vannak megelégedve a tömegközlekedési járművekkel, vagy hogy gyalogosként romlottak-e esetleg a közlekedési feltételek. Ez egy klasszikus közvélemény-kutatás volt – mondta az alpolgármester.

(fotók: Szabó Luca)

De nemcsak így mérték meg az elégedettséget a közlekedés állapotáról. Ebben a SASMob projektben egy eddig még nem használt kutatást is alkalmaztak az előkészítő évben. Erről a munkahelyi felmérésről írtunk már, lényege, hogy különböző nagyságú cégek alkalmazottai mik a specifikus közlekedési szokások, és melyek azok a megoldási lehetőségek, amelyek alkalmazásával egy-egy, kifejezetten az adott céggel kapcsolatos közlekedési probléma esetleg orvosolható lesz a közeljövőben. Kiderült ebből, egészen konkrét igények is vannak.

– Kerékpártárolóból sosem elég, de elkezdtünk az egyik cég közelében egy új megállóhelyet terveztetni, annak érdekében, hogy még többen használják a dolgozók közül a közösségi közlekedési eszközöket – sorolta Nagy Sándor. A projektnek az is a része, hogy a tervezési szakasz végére elkészülhet egy mobilapplikáció is, amellyel még könnyebben lehet majd közlekedni egy adott cégen belül az ott dolgozóknak. Kiderülhet adott esetben, hogy reggelente kik azok, akik akár egy autóval is jöhetnek dolgozni.

A modell része az is, hogy születik egy megállapodás a város és résztvevők, például a Szegedi Tudományegyetem vagy az evosoft között, hogy együttműködnek ezekben a mobilitási kérdésekben. Szeged igyekszik megfelelni minden elvárásnak, amelyet a résztvevők támasztanak a várossal szemben. Jó példa erre, hogy az egyik legnagyobb szereplője a projektnek, a klinikai központ, azt kérte, hogy a még könnyebb munkába járás érdekében módosuljon egy kicsit a szegedi menetrend. Ezt elkezdték tanulmányozni már az önkormányzatnál, összevetik az utasszámlálási adatokkal, megnézik, hogy az igények nem okoznak-e esetleg jelentős drágulást a menterend összeállításával kapcsolatban.

– Hogy ezzel kapcsolatban is mondjak egy konkrétabb példát: menetrendváltozást jelent már az is, ha mondjuk egy járat délelőtt ritkábban fog járni, de délután, amikor műszakváltás van, vége a munkaidőnek az eddiginél sűrűbben közlekedik majd. Ezeket a módosításokat pont az ilyen visszajelzések alapján lehet a legkönnyebben összegyűjteni. Erről szólt igazából az első év, ennek a hivatalossá tételét is jelentette ez a bizonyos aláírás – összegzett a városfejlesztési alpolgármester.

Videónk is van! Nézze meg a Szeged Televízió híradójának riportját is!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: közösségi közlekedés Nagy Sándor SASMob fenntarthatóság közlekedés Szent-Györgyi Albert Agóra