Hirdetés
Hirdets
Művház 2018. december 2. 09:05

Puck, a fürge manó a kakasülőről nézve is nagyon szerethető

Képgaléria
Örkény prózával és Shakespeare komédiával is lehet telt házat vonzani a színházba. Öt bemutatón van túl a szegedi társulat, előadásaikra sokszor alig lehet jegyet kapni. Barnák László főigazgató szerint a legjobb reklám, ha az előadásoknak szájról szájra jár a híre.

– A Tótékra szeretnék jegyet venni. Mikorra kapnék?

– Erre az évre már nem valószínű, szerintem leghamarabb csak januárra – mondja Barnák László, a színház főigazgatója, aki persze ezt egy cseppet sem bánja.

Azt mondja, nem elég a jó műsorpolitika és a hangos reklám, minőségi előadásokra van szükség ahhoz, hogy sorozatot lehessen játszani egy-egy darabból. Ha nem jó a produkció, néhány előadás után meghal. A jó előadásoknak viszont szájról szájra jár a híre, ennél jobb reklám pedig nincs is.

Még csak negyedik hónapja tart az évad, de már öt bemutatón vannak túl a Szegedi Nemzeti Színház művészei, az előadásaik többségében telt házasok, a jegyiroda előtt gyakran sorba kell állni, ha egy-egy sikeres produkcióra jegyet szeretne az ember váltani. A teátrum honlapján sem könnyebb belépőhöz jutni, többször azt látni, egy-egy előadásra már hetekre előre elfogytak a jegyek.

– Annak örülök a legjobban, hogy közönségsikert tudtunk elérni olyan előadásokkal, amelyek nem bulvárdarabok, még csak nem is vígjátékok, hanem komoly, klasszikus értékeket hordoznak.

"Nem elég a jó műsorpolitika és a hangos reklám, minőségi előadásokra van szükség!"

– Melyik előadásra gondol?

– A kisszínházban szeptember vége óta játsszuk Örkény klasszikusát, a Tótékat. Prózai előadással régen sikerült ilyen sikert, ekkora nézettséget elérni. Általában kilencven százalék feletti az érdeklődés, de nem ritka a telt házas előadás sem. A nézők között pedig sok a fiatal, jó néhányan most először járnak nálunk, ami külön öröm, hiszen ők lesznek a jövő színházlátogatói.

– A nagyszínházban hatszáznyolcvan széket kell megtölteni!

– És mostanában sokszor meg is telik. Shakespeare komédiája, a Szentivániéji álom vonzza be most a legtöbb nézőt. Korábban nehéz volt a harmadik emeletet, a kakasülőt megtölteni. Puch és a tündérek kedvéért viszont már sokan felülnek oda is.

– Minek köszönhető a darab sikere?

– A mozi, a tévé és az internet világában nagyon fontos a vizualitás. Ma már elvárják a nézők, hogy a színházakban is hasonló szélesvásznú élmények várják őket, mint egy moziban. Ha ezt is tudjuk jó színvonalon nyújtani, akkor közönségsiker lehet egy Shakespeare-előadás is.

Az idei évadban próbaként először hirdették meg az előbérletezést, remélve, hogy így is sikerül magukhoz vonzani új nézőket.

– Ezer új bérletessel már elégedett lettem volna, végül több mint kétezer kétszázzal több ifjúsági bérlet kelt el, mint az elmúlt évben, és a felnőtt bérletek száma is nőtt, több mint háromszázzal. Sokan a gyermekbérlet helyett diák- vagy ifjúsági bérletet választottak, így összességében 1352-vel több bérletesünk lett idén, mint korábban.

"Fontos, hogy a nézőink érezzék, törődünk velük." (fotók: Szabó Luca)

Ez azt is jelenti, hogy az elmúlt évhez képest 20 százalékkal nőtt a bérleteladásokból származó bevételük. A tavalyi 60 millió forint helyett most 72 millió folyt be, amit újabb produkciók finanszírozására tudnak fordítani.

A legsikeresebbnek az idei évadban a Jávor Pál-bérlet bizonyult. Az operabarátok körében a Gregor József- és az Erkel Ferenc-bérlet vált nagyon népszerűvé, míg az ifjúsági bérletek közül a Tömörkényből hármat is meg kellett hirdetni. A gyerekeknek szánt Móra Ferenc-bérletből pedig több mint 630 talált gazdára, ami a nagyszínházban már szinte telt házat jelent.

– A főigazgatói pályázatában a ciklus végéig 16 százalékos nézőszám növekedést prognosztizált. Úgy érzi, jó az irány?

– Nagy előrelépésnek érzem már ezt az évadot is. Úgy látom, nyitott a társulat a változásra, arra, hogy jobban odafigyeljünk a közönség igényeire és folyamatosan jelezzük is azt. Fontos, hogy a nézőink érezzék, törődünk velük. Ez sokszor apróságokon is múlik. Elkészült például a bejárat előtti lépcső és homlokzat felújítása, új nézőtájékoztató monitorokat szereltünk fel az előcsarnokokba, és igyekszünk beváltani azt az ígéretünket is, hogy más művészeti ágaknak is otthont szeretnénk adni a színház falai között. A Szentivánéji álomhoz kapcsolódva kiállítást rendeztünk Sejben Lajos szegedi festőművésznek. És ezt folytatni is fogjuk.

A társulat legközelebbi premierje december 21-én lesz: a Valahol Európában című musical bemutatójától is hangos sikert várnak.

rag

 

* * *

Szeged.hu – Rólunk, nekünk, velünk, értünk. Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Barnák László bérlet előadás műsor Szegedi Nemzeti Színház