Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Mi a közös Siófokban, Kecskemétben és Szegedben? Mindhárom városban Mészáros Lőrinc háttérembere kezelte a fideszes sajtót
Szegeden 2018. november 28. 21:11

Mi a közös Siófokban, Kecskemétben és Szegedben? Mindhárom városban Mészáros Lőrinc háttérembere kezelte a fideszes sajtót

Szijj László hazánk hatodik leggazdagabb embere. Övé volt a siófoki Part FM és a kecskeméti Gong Rádió, meg a szegedma is. Neki aprópénz mindaz, amit ezekre fordít, a pórázon tartott sajtónak viszont mesés vagyon. Pillanatkép még a nagy alapítványi fölajánlás előttről.

A Magyar Távirati Iroda hírei között jelent meg az alábbi közlemény, amelyről már korábban is írtunk, de fontos, hogy itt is itt legyen:

„a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány idén ősszel többek között azzal a céllal kezdte meg működését, hogy a magyar írott sajtókultúra fennmaradását segítse. »Meggyőződésünk szerint ez egyszerre szolgálja az olvasók érdekeit és a polgári értékrend képviseletét« – írták.

A közlemény szerint az alapítvány építő munkájához sokan jelezték csatlakozási szándékukat. Az elmúlt időszakban beérkezett felajánlásokat, az alapítvány kuratóriuma elfogadta, mivel azokat az alapítvány alapító okiratában foglalt célkitűzéseivel »összhangban állónak találta«.

Az alapítvány kizárólagos, illetve többségi részesedésének megszerzésére irányulóan kötött megállapodást a tíz médiavállalkozással, mint felajánlóval. A tíz médiavállalkozás az Echo Penisola Kft., a Part FM médiaszolgáltatója; a Gong Rádió Kft., a Gong FM médiaszolgáltatója (81,7 százalékos részesedés); a HírTV Zrt., a HírTV médiaszolgáltatója; a Hold Reklám Kft., a Retro Rádió médiaszolgáltatója; a Hung-Ister Zrt. film-, videó-, televízióműsor-gyártó; a K4A Lapkiadó Kft., a Figyelő hetilap kiadója; a Mandiner Press Kft., a mandiner.hu hírportál kiadója; a Modern Media Group Zrt., a Lokál, a Lokál extra lapok, a lokal.hu és a 888.hu kiadója; a Napfénymédia és Marketing Kft., a Déli Szó és a szegedma.hu internetes hírportál kiadója; valamint a Ripost Média Kft., a Ripost napilap, a Hello! magazin, valamint a ripost.hu és a faktor.hu internetes hírportálok kiadója – sorolták.

A közlemény szerint a médiavállalkozásokban, melyek tevékenysége a rádiós- és televíziós médiaszolgáltatásra, online tartalomszolgáltatásra és nyomtatott sajtótermékek kiadására terjed ki, és piaci részesedésük 20 százalék alatti, az alapítvány különböző felajánlások, illetőleg adományok alapján 2018 novemberében tulajdonrészt szerzett. Ennek megfelelően az ezzel kapcsolatos cégbírósági eljárásokat az alapítvány a héten elindította – jelezték.

A médiavállalkozások jövőbeli működtetésével kapcsolatos feladatok ellátására a kuratórium Liszkay Gábort kérte fel.

A közleményben kitértek arra, hogy az alapítványhoz újabb felajánlások érkeztek, az OPUS PRESS Zrt., ECHO HUNGARIA TV Zrt. és a Magyar Idők Kft., továbbá a New Wave Media Group Kft. és a Magyar Idők Kft. tulajdonosai felajánlották az érintett médiaszolgáltatókat és tulajdonukban lévő médiumokat az alapítvány számára. »Ezeket a felajánlásokat az alapítvány örömmel fogadja« – írták.

Az alapítvány tulajdonszerzése ezen médiaszolgáltatókban a versenytörvény hatálya alá esik, ezért az érintett cégekkel egyetemben az alapítvány szerdán összefonódás bejelentése tárgyában a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordul – közölték, hozzátéve, hogy a részletek a www.cepmf.hu oldalon olvashatók.

Az alapítvány közleményében hangsúlyozta, hogy nonprofit módon működik. A tulajdonában álló gazdasági társaságok bevételeit pedig az alapító okiratában foglalt célok megvalósítására fordítja.”

Szóval fölállt ez a bizonyos alapítvány, összenőtt, ami eddig is összetartozott. De a végleges megszilárdulás előtti pillanatok is alkalmasak arra, hogy megnézzük, ki, kik voltak eddig a felelősek mindazért, hogy ezen a napon egy nagy olvasztótégelyben végleg föloldódjon mindaz, ami korábban legalább látszatra különböző volt.

És akkor vissza Szijj Lászlóhoz

Budapesten, a Gellérthegyen egy luxusvillában lakik, luxusjachton nyaral és magánrepülőgéppel jár focimeccset nézni vagy éppen Forma–1-es futamra: ő Szijj László, Magyarország hatodik leggazdagabb embere, aki a Botka Lászlót lejáratni akaró szegedma mögött állt a nagy sajtóegyesítésig. Ki ő, és miért csinálta, amit csinált? Utóbbira persze megvan a válasz: minél több pénzért.

Mészáros Lőrincet vagy Garancsi Istvánt nem kell senkinek bemutatni, rájuk sokkal több figyelem jut, amikor az állami és uniós forrásokból meggazdagodó Orbán-közeli oligarchák kerülnek szóba, miközben egy Tiszakécskéről induló milliárdos, a Duna Aszfalt tulajdonosa, Szijj László szerényen meghúzódik a háttérben.

A 2010-es fülkeforradalom előtt Szijj csak egy módos, sokadvonalbeli vállalkozó volt. Az ő ideje a NER beköszöntővel, és méginkább Orbán Viktor és Simicska Lajos 2014-es összeveszésével jött el. Cégét, a Duna Aszfaltot a Közgép, Szijj Lászlót Simicska Lajos ellenében építették fel: Orbán Viktor gyakorlatilag állami pénzeken hizlalta nagyra Szijj vállalkozását. Szijj László először Nagykőrös volt MSZMP-s tanácselnökének, jelenlegi fideszes polgármesterének, Czira Szabolcsnak köszönhetően jutott közel a tűzhöz – innen ered az útépítő vállalkozó eredeti tőkefelhalmozása. Nagykőrös 2009-ben például olyan útfelújítást írt ki, amelyre kizárólag olyan pályázó cégeket hívtak meg, amelyekben Szijj Lászlónak volt valamilyen érdekeltsége. A Szijj és Czira közötti jó viszony magyarázata, hogy az oligarcha lánya a politikus fiának felesége. Innen, a családi kapcsolat 2008-as kezdetétől datálható a Duna Aszfalt felemelkedése, amire azután jelentősen ráerősített a NER eljövetele és az Orbán–Simicska viszony megromlása.

A Duna Aszfalt már 2010–14 között is több építőipari állami pályázatot nyert el, mint Simicska Lajos cége. 2014 után pedig Szijj László érdekeltsége, a Duna Aszfalt megkapta azokat is, amelyekre a Közgép pályázott. A tőkefelhalmozás olyannyira sikeres lett, hogy ma már a Duna Aszfaltot emlegetik az új Közgépként. Szijj (legalább) 120 milliárd forintra becsült vagyonával a Forbes szerint már a hatodik a leggazdagabb magyarok listáján.

A Duna Aszfalt fokozatosan jutott egyre több pénzhez a NER-ben.

  • 2010-ben még csak 18 milliárd forintos árbevételük volt.
  • 2013-ban már 54 milliárd.
  • 2015-ben 77 milliárd.
  • 2017-ben pedig már több mint 100 milliárd.
  • 2018 első felében Mészáros Lőrincet is megelőzve Szijj László cége, a Duna Aszfalt nyerte el a legtöbb állami megbízást.

Orbán köreibe Szijjnak a fideszes polgármester és korábbi parlamenti képviselő Czirán, illetve a sportszponzoráción keresztül (ő a tulajdonosa a tiszakécskei futball- és a főszponzora a kecskeméti kosárlabdacsapatnak, Duna Aszfalt-TVSE és KTE-Duna Aszfalt) sikerült bekerülnie, de nem elhanyagolható szerepet játszott ebben a családi vagyonkezelőként is emlegetett Mészáros Lőrinccel ápolt jó viszonya sem.

A két oligarchának szép számmal akadnak közös üzletei: cégeik közösen indulnak (és persze „általában” nyernek) építőipari tendereken, valamint megosztották egymás között a fideszes médiabirodalmat – Mészárostól vette például Szijj a Part FM-et, és adta oda most az alapítványnak.

Együttműködnek a magánéletben is, ha a fideszes oligarchák esetében egyáltalán el lehet választani egymástól az üzletet a privát szférától. Például Mészáros Lőrinc cége építette fel azt a gellérthegyi örökpanorámás luxusvillát, amelyiknek a telkét Szijj kevesebb mint 400 millió forintért vásárolta: nagyon jutányos áron kapta meg – versenytárs nélkül, az I. kerületi fideszes önkormányzattól – a Budapest egyik legszebb és legexkluzívabb helyén lévő területet.

Szijj Lászlót továbbá lefotózták már azon a 17 milliárd forintos magánrepülőgépen, amelyiket Orbán Viktor, Tiborcz István és Mészáros Lőrinc egyaránt használ, és amelyik Szijjal a fedélzeten Monacóba, a Forma–1-es nagydíjra tartott.

Valamint azon hétmilliárdos luxusjachton is, amelyiket szintén az előbbi kör vesz gyakran igénybe.

Sem a jet, sem a jacht valódi tulajdonosa nem ismert, mindössze annyi biztos, hogy a NER vezetői és oligarchái használják őket. A tulajdonjogot lenyomozhatatlan külföldi cégek mögé rejtik, de alkalmasint nem is fontos, hogy pontosan kinek a nevén van. Úgy kezelik, mintha közös lenne: egy pontosan behatárolható, állami, önkormányzati és uniós forrásokból dúsgazdaggá vált üzleti és politikai kör birtoka.

Szijj László nem önálló tényező, nem konkurens vagy független a Mészáros–Orbán-féle üzleti klántól, hanem tagja annak. Egyáltalán nem véletlen, hogy Szijjt idén Magyarország hatodik legbefolyásosabb üzleti döntéshozójának választották, és az sem, hogy már a Duna-csoport 10 ezernél is több embert foglalkoztató, több tucat cégből álló konglomerátummá vált.

A közpénzek, az állami vagyon magánkézbe való átjátszásának egyik kulcsszereplőjét tisztelhetjük Szijjban és a cégeiben. Viszont az elnyert állami pénzekért cserébe Szijjnak részt kellett vennie a fideszes propagandamédia működtetésében. Az övé (volt) például a kecskeméti Gong Rádió, a Balaton-környékén sugárzó Part FM vagy a Botka László lejáratásáért kampányoló szegedma is.

Persze a propagandamédiába visszaforgatott összeg neki aprópénz. Arra viszont jó, hogy biztosítsa, a jövőben még többhöz jusson hozzá.

Most úgy tűnik véget ért a megbizatása.

Nyitóképünket a b1 blogról vettük át.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: média sajtó sajtószabadság