• Kezdőlap
  • Hírek
  • Túl a városon
  • Alakul a gigantikus fideszes médiabirodalom, Mészáros Lőrinchez került a Délmagyar: ilyen központosítás a kommunisták idejében volt utoljára
Túl a városon 2018. november 28. 13:31 Forrás: MTI

Alakul a gigantikus fideszes médiabirodalom, Mészáros Lőrinchez került a Délmagyar: ilyen központosítás a kommunisták idejében volt utoljára

Úgy tűnik a kormány továbbra sem elégedett a hozzá hű médiumok működésével, és most egy akolba tereli valamennyit, egy alapítvány tulajdonába. És mindenki önként és dalolva csatlakozik.

A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz egyenlőre tíz kiadóvállalat csatlakozott. Közleményük szerint – amit az MTI-hez juttattak el – az alapítvány kizárólagos, illetve többségi részesedésének megszerzésére irányulóan kötött megállapodást a tíz médiavállalkozással, mint felajánlóval. A tíz médiavállalkozás

  • az Echo Penisola Kft., a Part FM médiaszolgáltatója;
  • a Gong Rádió Kft., a Gong FM médiaszolgáltatója (81,7 százalékos részesedés);
  • a HírTV Zrt., a HírTV médiaszolgáltatója;
  • a Hold Reklám Kft., a Retro Rádió médiaszolgáltatója;
  • a Hung-Ister Zrt. film-, videó-, televízióműsor-gyártó;
  • a K4A Lapkiadó Kft., a Figyelő hetilap kiadója;
  • a Mandiner Press Kft., a mandiner.hu hírportál kiadója;
  • a Modern Media Group Zrt., a Lokál, a Lokál extra lapok, a lokal.hu és a 888.hu kiadója;
  • a Napfénymédia és Marketing Kft., a Déli Szó és a szegedma.hu internetes hírportál kiadója;
  • valamint a Ripost Média Kft., a Ripost napilap, a Hello! magazin, valamint a ripost.hu és a faktor.hu internetes hírportálok kiadója

– sorolták.

A közlemény szerint a médiavállalkozásokban, amik tevékenysége a rádiós- és televíziós médiaszolgáltatásra, online tartalomszolgáltatásra és nyomtatott sajtótermékek kiadására terjed ki, és piaci részesedésük 20 százalék alatti, az alapítvány különböző felajánlások, illetőleg adományok alapján 2018. novemberében tulajdonrészt szerzett. Ennek megfelelően az ezzel kapcsolatos cégbírósági eljárásokat az alapítvány a héten elindította.

A médiavállalkozások jövőbeli működtetésével kapcsolatos feladatok ellátására a kuratórium Liszkay Gábort kérte fel.

A közleményben kitértek arra, hogy az alapítványhoz újabb felajánlások érkeztek,

  • az OPUS PRESS Zrt.,
  • az ECHO HUNGARIA TV Zrt.
  • továbbá a New Wave Media Group Kft. és a Magyar Idők Kft. tulajdonosai felajánlották az érintett médiaszolgáltatókat és tulajdonukban lévő médiumokat az alapítványnak.

„Ezeket a felajánlásokat az alapítvány örömmel fogadja”

– írták.

Az alapítvány tulajdonszerzése a médiaszolgáltatókban a versenytörvény hatálya alá esik, ezért az érintett cégekkel együtt az alapítvány szerdán a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordul – közölték, hozzátéve, hogy a részletek a cepmf.hu oldalon olvashatók.

Az alapítvány közleményében hangsúlyozta, hogy nonprofit módon működik. A tulajdonában álló gazdasági társaságok bevételeit pedig az alapító okiratában foglalt célok megvalósítására fordítja.

Mészáros Lőrinc is adakozó kedvében van

Közben tovább bővült a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Talentis Group Zrt. médiaportfoliója: az Echo Tv, a MediaWorks és a médiafelület-értékesítő Printimus megszerzését követően a cég megvásárolta

  • a Magyar Idők és a
  • Karc FM kiadóját,

a Magyar Idők Lapkiadó Kft.-t. Leányvállalata, a Mediaworks, pedig tovább bővítette regionális lappiaci érdekeltségeit:

  • a Kisalföld,
  • a Délmagyarország,
  • a Bors,
  • az Észak- Magyarország,
  • a Kelet- Magyarország,
  • a Hajdú Bihari Napló

kiadóvállalatai, a Lapcom és az Inform Média mellett megvásárolta a Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó Kft.-t. Ez utóbbi gondozásában jelenik meg a

  • Szabadföld, valamint a
  • Vidék Íze, és a
  • Diéta & Fitnesz magazin.

A közlemény szerint az újabb médiafelvásárlásokkal Mészáros Lőrinc célja, hogy a Talentis Group alatt egyesített médiaérdekeltségeit a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak adományozza, és ezzel hosszú távon biztosítsa a nemzeti értékek és hagyományok megőrzését, tovább erősítse a konzervatív értékszemléleten alapuló írott és elektronikus sajtó véleményformáló szerepét, valamint felajánlásával támogassa a helyi közösségek minél szélesebb körű tájékoztatását.

A tulajdonosváltással összefüggésben az érintettek ez esetben is a Gazdasági Versenyhivatal eljárását kezdeményezik.

Vajnától vették el a Délmagyart

Andy Vajna tavaly októberben vásárolta meg a Lapcomot és így a Délmagyarországot, akkor azt nyilatkozta 

„A Lapcom megvásárlása médiabefektetéseim fontos mérföldköve. Célom, hogy a Lapcomhoz tartozó újságokat és online kiadványokat tovább fejlesszük.” 

Idén februárban az egyébként kaszinótulajdonos és filmügyi kormánybiztos Vajna személyesen is terepszemlét tartott a szegedi szerkesztőségében. Akkor még Andreas Merz, a lapot és az online portált kiadó Lapcom vezérigazgatója is elkísérte.

Az elmúlt egy évben folyamatosan csökkent a nyomtatott lap példányszáma. A Magyar terjesztés-ellenőrző Szövetség adatai szerint már alig 30 ezer újságot nyomnak naponta.

Andy Vajnával kapcsolatosan pedig már hónapok óta arról cikkezik a sajtó, hogy elégedetlenek vele és a tulajdonában lévő médiatermékekkel a Fidesz vezetésében, mert azok nem harsogják eléggé hatékonyan a kormánypropagandát. Ezért a tervek szerint Vajnát minél előbb megfosztanák médiaérdekeltségeitől, hogy a jövőre, az európai parlamenti, majd az önkormányzati választások évében már ezek a médiatermékek is az elvárt hatékonysággal vegyenek részt kampányban.

A Lapcom már kikerült Vajna kezéből, a kérdés már lényegében csak az, hogy meddig tarthatja meg a szintén tulajdonában lévő TV2-t, aminek nézettsége messze elmarad a kormánnyal kritikus RTL Klubétól.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Andy Vajna Délmagyarország Lapcom Zrt. média Mészáros Lőrinc Hír TV Karc FM RTL KLub fideszmédia Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány propaganda propagandamédia médiapiac