Hirdetés
Szegeden 2018. november 25. 15:20

Bartha László (Fidesz) egymilliárd forintra szerződött le a Szeviéppel

1998 és 2002 között közel egymilliárd forint értékben kötött szerződéseket a Szeviéppel a fideszes polgármester, Bartha László az önkormányzat nevében. A Szeviép az első Orbán-kormány alatt megsokszorozta az árbevételét, ugyanis az Ativizig a többmilliárdos ár- és belvízvédelmi munkálatait a Szeviépen keresztül a menedzsment érdekeltségében lévő cégekkel végeztette, így a személyi és gazdasági összefonódások miatt a megrendelők ugyanazok voltak, mint a kivitelezők. Ja, és a munka ellenőrzését hatóságként az Ativizig végezte. Történet az első fideszes kormány idejéből.

A Magyar Narancs két újságírója, Pikó András és Kunstár Csaba 2000-ben háromrészes cikksorozatot közölt Dzsentrivilág Dél-Magyarországon címmel arról, miként szállta meg Szeged fideszes vezetése, illetve e vezetők rokoni és baráti köre az egyes kulcspozíciókat (1. rész, 2. rész, 3. rész).

A cikksorozat nagy port vert fel Szegeden. Ebben egyebek mellett azt írták, hogy Bartha László (Fidesz) polgármester „újabb pályázatot írt ki a vízközmű üzemeltetésére. Informátoraink szerint nyerési eséllyel két cég pályázhatott: a Szegedi Távhőszolgáltató (Szetáv) privatizációjában érdekelt Alfa Nova Kft., valamint az állami Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ativizig) és menedzsmentjének közös vállalata, a Szeviép Rt.”

Bartha a Szeviépben hitt

Arról is lehetett olvasni a cikkben, hogy Timár László (Fidesz) gazdasági alpolgármester „állítólag a Szegedi Távhőszolgáltató (Szetáv) privatizációjában érdekelt és a Fidesz-frakciótag Benák László által képviselt Alfa-Nova Kft.-t látná szívesen a szegedi csatornák környékén, míg a Bartha László polgármester a szegedi árvízi megelőző munkálatokban és gáterősítésben jeleskedő Szeviépet. Ez a cég már eddig is biztos nyerője volt a kisebb csatornázási munkálatoknak” – írták.

A vízközműves történetben azt is tudni vélték a lapnál, hogy „a Fidesz gazdasági manővereihez addig csendesen asszisztáló MDF-es és független képviselők azonban beintettek a polgármesternek. Döntésüket a város által alapított Csatornafejlesztési Alapítvány működése is befolyásolhatta: ennek háromtagú kuratóriumában szintén az Ativizig-Szeviép tandem képviselője, Kardos Sándor a tótumfaktum, és mit ad isten, pont a Szeviép Rt. nyerte tavasszal az első, becslések szerint 180 milliós megrendelést.”

Négy fideszes önkormányzati Szeviép-szerződés a Bartha-érából

60 milliót tévedtek a Magyar Narancs újságírói, ugyanis – a Szeviép honlapján található adatok szerint – a Bartha László (Fidesz) vezette önkormányzat 2000 tavaszán a Szeviéppel kötött szerződés szerint 240 millió 756 ezer 885 forintot fizetett ki a szegedi szennyvízcsatorna-építés I. ütem első szakasz és pótmunkái címén a fővállalkozó Szeviépnek. Igaz, amit a Magyar Narancs írt, hogy a Szeviép már addig is biztos nyerő volt a Bartha-érában, és szerették a városházán, hiszen korábban 35 millió 625 ezer forintra szerződött a fideszes önkormányzat a fővállalkozó Szeviéppel a szentmihályi Holt-Tisza-part helyreállítási munkáira. De Bartha László (Fidesz) kötött 1999-ben 132 millió forintos szerződést a Holt-Maros rehabilitációjára is a fővállalkozó Szeviéppel, amely munkát 1999 és 2001 között végezte el a cég.

A fideszes Bartha László vezette önkormányzat kötötte meg 2001-ben a szegedi szennyvízcsatorna-építés I. ütem második szakaszára is a szerződést, amelynek 464 millió 815 ezer forint volt az értéke. A munkát, ahol a Szeviép alvállalkozóként dolgozott, 2001 áprilisa és 2002 augusztusa között végezték el.

Gazdasági és személyi összefonódások

A Szeviép erős gazdasági pozíciókkal rendelkezett az első Orbán-kormány (1998–2002) idején: az Ativizig többmilliárdos ár- és belvízvédelmi munkálatait a Szeviép Rt.-n keresztül a menedzsment érdekeltségében lévő cégek végezték, vagyis a személyi összefonódások okán a megrendelők ugyanazok voltak, mint a kivitelezők – tárta fel a Magyar Narancs.

A Délmagyarország 2000. december 29-én Utánuk a vízözön címmel írt oknyomozó cikket (pdf, 9. oldal) a cégbíróságokon nyilvántartott adatok áttanulmányozása alapján az Ativizig és a Szeviép gazdasági és személyi összefonódásairól. A cikk megállapította, hogy nagyon szűk érdekcsoport tartja a markában a déli végeken a vízügyi munkálatokat. „Az adatok alapján a rendszert életben tartó, a cégcsoportot irányító két legbefolyásosabb ember: Kováts Gábor, az Ativizig igazgatója és a Szeviép igazgatósági tagja, valamint Baranyi Sándor, a Szeviép Rt. elnök-vezérigazgatója.”

Egész oldalas riport a Délmagyarországban az Ativizigről és a Szeviépről (forrás: Délmagyarország Repozitórium)

Több száz millió forint állami pénz vándorolt magánzsebekbe

Az Ativizig a „belső körön futó” cégekkel elvégeztetett munkákkal hatalmas jövedelemhez juttatta egyrészt a magánvállalkozásokat, másrészt a saját alkalmazottait. A gazdasági és személyi összefonódáson keresztül az elkészült munkák átvételét ugyanaz az érdekeltségi kör végezte, mint magát a munkát. A „belső körön” való futás tette lehetővé azt is, hogy a Szeviép lényegében komolyabb erőfeszítés nélkül nyerje el a különböző munkákat. Az első Orbán-kormány idején, 1999-ben és 2000-ben az állami Ativizig tíz alkalommal írt ki pályázatot vizes munkákra, és tízből kilencszer a Szeviépet hozta ki győztesnek.

Akkor a Szeviép-ügyeire rálátó, név nélkül nyilatkozó források azt mondták a Délmagyarországnak, hogy a cégegyüttes létrejötte és az Ativiziggel fennálló kapcsolatrendszere versenyjogot sért. A cégcsoport érdekeltségi körébe nem tartozó vállalkozások nem juthattak be a piacra, amit nem egyszer adminisztratív akadályok – sajátos részvételi feltételek a pályázati kiírásoknál –, vagy egyéb korlátozó előírások állításával maga a hatósági-ellenőrzési jogkört gyakorló Ativizig ért el.

Közben pedig több száz millió forint állami pénz vándorolt magánzsebekbe az első Orbán-kormány alatt.

Nagyon futott a Szeviép szekere a Fidesz alatt

Az első Orbán-rezsimben a Szeviépnek 1998-ban 621 millió forint volt a nettó árbevétele, 1999-ben már 1,8 milliárd forint. 2000 decemberében a Szeviép-ügyeire rálátók azt mondták a Délmagyarországnak, hogy 2000-ben megnégyszerezheti-meghatszorozhatja a Szeviép az 1998-as árbevételét. Ez 2,5–3,8 milliárd forint.

A Délmagyarország oknyomozó cikke, amely tartalmazta a szeviépes rendszert irányítók neveit, beosztását és kapcsolataikat, hatalmas vihart kavart – és nem csak Szegeden... Bár Kováts Gábor, az Ativizig igazgatója és a Szeviép igazgatósági tagja, valamint Simon Sándor, az Ativizig gazdasági igazgatója és a Szeviép felügyelőbizottsági tagja magyarázkodott 2001. január 27-én a Délmagyarország hasábjain, Kováts Gábor igazgatót 2001. július 1-jei hatállyal – megszaporodott teendőire tekintettel – felmentette Fónagy János (Fidesz) közlekedési és vízügyi miniszter.

Kováts Gábort még abban az évben a Magyar Mérnöki Kamara elnökévé választották.

Nyitóképünk a Délmagyarország 2000. december 29-i címlapjának részlete. Szintén a Délmagyarország Repozitóriumából való.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Bartha László Szeviép