Hirdetés
Szegeden 2018. november 19. 21:19

Szeviép-ügy: színtiszta fideszes botránytörténet

Öt évnél is több börtönbüntetést kért az ügyész a Szeviép egykori vezetői ellen a Szegedi Járásbíróságon csődbűntett miatt folyó perben. Az útépítéssel, vízépítési létesítmények kivitelezésével és magasépítéssel is foglalkozó Szeviép Zrt. felszámolási eljárás alatt áll.

A társaság gazdasági mutatói – ahogy akkoriban számos építőipari cégé – 2008-tól kezdtek romlani, tartozásait nem tudta fizetni, egy évre rá fizetésképtelenné vált. Csődeljárás indult ellene, és mivel a hitelezők nem tudtak csődegyezségre jutni, a bíróság elrendelte a zrt. felszámolását. A hírek eleinte 10 milliárd forintos kárról szóltak, ez a per kezdetére 6 milliárdra apadt. Ebből valamivel több mint 2 milliárd forint értékben – ahogy addig és azóta sem tette magáncégekkel – a kormány elrendelte a bejelentkező károsultak kártalanítását.

A Szeviép-perben az is a vádpontok között szerepelt, hogy a pénzügyi nehézségek ellenére a társaság vezetői pénzügyi intézményként működtették a céget. Milliárdos kölcsönöket adtak magánszemélyeknek, a cég tulajdonában lévő gazdasági társaságoknak és sportszervezeteknek. Ezeknek a visszafizetésére pedig esély sem volt, így a Szeviép végképp fizetésképtelenné vált.

A fideszes propagandagépezet már évek óta Botka László polgármesterre és a szegedi városvezetésre akarja ráhúzni az úgynevezett Szeviép-ügyet, ami színtiszta fideszes botránytörténet. A kormánysajtó a tőle megszokott módon hazudik és hagyja figyelmen kívül a tényeket.

Vegyük sorra a tényeket!

1.

A Szeviép-ügy egyik vádlottjának, Pistrui Lászlónak az üzleti partnere a fideszes Bartha-éra (1998–2002) gazdasági alpolgármestere, Timár László volt. Közös cégük, a PTC Kft. annak idején bevásárolta magát a Szeviépbe.

2.

A Szeviép-ügy másik vádlottja, a Fidesz-közeli Baranyi Sándor a Szeviép bedőlése után Orbán Viktor korábbi legfőbb bizalmi emberének volt az elnöki főtanácsadója. Annak a korábbi Fidesz-pénztárnok Simicska Lajosnak, aki a közbeszerzéseken több száz milliárd forint állami és uniós támogatást nyert el a Közgéppel.

3.

A Bartha-érában a Szeviép végezte az Ativizig többmilliárd forintos ár- és belvízvédelmi munkáit, ahol ráadásul – a személyi összefonódások miatt – a megrendelők és a kivitelezők ugyanazok voltak. A Holt-Maros rehabilitációjára ugyancsak velük kötött milliárdos szerződést az önkormányzat.

4.

A Szeviép az első Orbán-kormány idején huszonnyolc megbízást kapott a kabinettől és fideszes önkormányzatoktól. Szerződtek velük a például a hódmezővásárhelyi téglagyári tavak rekultivációjára, az M9-es és M3-as autópályára, a szekszárdi Duna-hídra, a polgári Tisza-hídra, a bajai kikötőre. Alvállalkozóként zsíros falathoz jutottak a 3-as és 35-ös út építésénél. És kaszált a cég egymilliárd forintot Lázár János városában is, Hódmezővásárhely csatornázásával. Később szintén Vásárhelyen 300 millióért fejlesztették az ivóvízellátást.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: bíróság ítélet per Szeviép Szegedi Járásbíróság