Hirdetés
Színes 2018. november 17. 17:25

Jóga - elszakadás a mindennapok rohanásától

Képgaléria
Sokan úgy tekintenek a jógára, mint egy sportra, de valójában nem az, sokkal több annál. Aki jógázik, nem csupán testmozgást végez, hanem lecsendesíti az elméjét, és mellette a lelkét is ápolja, amire a mai rohanó világban hatalmas szükségünk van. Magyarországon is egyre többen jógáznak már, sőt már gyerekjóga is van.

Nem is gondolnánk, hogy Szegeden is mekkora bázisa van a jógának. Pedig egyre több helyen hirdetnek már foglalkozásokat. És nem csak felnőtteknek, hanem gyerekeknek. Ennek egyik szakavatott ismerője Józsa Katalin, akit először a jógáról kérdeztünk. De természetesen a beszélgetés során a gyermekeknek szánt foglalkozásokról is szót ejtettünk, amelyeknek az Agóra ad otthont.

- Egyre népszerűbb a jóga Magyarországon is. Ez minek köszönhető?

- Amikor jógázol, megtanulsz az adott pillanatban lenni, kizárni a külvilág zaját, letenni a mindennapi gondokat. Az ászanák – azaz a gyakorlatok – a végzése közben csak magadra figyelsz, figyeled a határaidat, a lélegzetvételeidet. Mert akkor jó a gyakorlás, ha közben a levegő szabadon tud áramlani, mindig a légvételeiddel tudsz belesimulni, elmélyülni egy-egy ászanában. A légzés szabályozásával pedig valójában a tudatodat is szabályozod. Vannak gyakorlatsorok, például a napüdvözlet, amit pont a levegő áramlásával együtt végzünk a kilégzések és belégzések ütemére. A légzőgyakorlatok, pránajámák is segítik az elmélyülést, ahogy a koncentráció, az egyhegyű figyelem, segíti a befele fordulást. Az órák végi relaxáció pedig az egész testet és lelket ellazítja azáltal, ahogy a tudatod segítségével ellazítod a tested összes izmát, majd a légzésfigyeléssel elcsitítod a tudatod folyamatos cikázását.

De konkrétan az ászanáknak is hatalmas lélekformáló hatásai vannak.

Az álló testhelyzetek erősítik a testet, és azon keresztül a lelket is, hihetetlen erőt adnak nekem a mindennapokhoz. Az egyensúlygyakorlatok a stabilitást biztosítják. Mindig fantasztikus érzés számomra, amikor stabilan bele tudok állni például egy fapózba, érzem az erőt, ahogy a talaj biztosan megtart, és ez segít a nehéz helyzetekben is mindig talpon maradni. De azt is megtanultam, hogy azzal sincs semmi baj, ha néha kibillenek a tartásból, ahogy az életben is megtörténik ez időnként. Ahogy újra fel tudom építeni az ászanát, úgy tudom a való életben is újra megtalálni az egyensúlyt, a stabilitást. A fordított testhelyzetek pedig megtanítanak más nézőpontból szemlélni a világot, ami szintén nagy segítség a mindennapokban. Amióta jógázom, úgy érzem, mintha egy láthatatlan gerincoszlopom nőtt volna, ami megtart és átsegít a nehéz helyzeteken.

- Milyen jógatípusok vannak? Ezek miben különböznek?

- Nagyon sokféle jóga létezik. A leggyakoribb és legismertebb irányzat a hatha jóga. Ebben a szóban a „ha” a napot, a „tha” pedig a holdat jelenti. A hatha jógagyakorlás kiegyensúlyozza a Nap és a Hold energiáit, az aktív és passzív, a női és férfi, a szimpatikus és paraszimpatikus hatásokat, a feszítést és a nyújtást. A statikus órákon hosszabb ideig tartjuk az ászanákat, elmélyülünk bennük, míg a dinamikus órákon és a vinyásza flow típusú órákon együtt áramlunk a lélegzettel. Az astanga jóga kötött gyakorlatsorokból áll, aminek ritmusát az udzsájí légzés adja. Ezeken kívül a teljesség igénye nélkül van gerincjóga, kismama jóga, baba-mama jóga, gyermekjóga, senior jóga is a különböző korosztályoknak. De akár akrobatikus elemeket is kipróbálhatunk egy akrojóga órán, vagy az antigravitációs órákon speciális kendőkbe csavarodva jógázhatunk, ez az aerial jóga. És még ezeken kívül is hatalmas a kínálat.

- A gyerekeknek van külön jóga?

- Igen, természetesen van, és még azon belül is van az egész piciknek szóló bölcsis jóga, aztán az ovijóga, sulijóga, tinijóga mind az adott korosztály sajátosságaihoz alkalmazkodva.

- Ez mennyiben speciális, miben más, mint a felnőtteknek szánt jógaóra?

- A gyerekek életeleme a játék, a mese és a mozgás – a gyermekjóga ezeket egyesíti. Maguk az ászanák ugyanazok, mint a felnőtt jógában, viszont a gyermekjógában minden ászanát valamilyen állathoz vagy tárgyhoz kötünk. Az órák elején először mindig belépünk Jógaországba, majd elmesélek egy mesét, és valójában a mesében szereplő állatokat jógázzuk el. A mese közben folyamatosan végzem az ászanákat, amiket a gyerekek leutánoznak. 

A gyermekek jógaórája rövidebb is felnőttekénél. A gyermekjóga 45 perces, a tinijóga már 60 perces. A relaxáció is rövidebb. Eleinte szörnyen nehéz volt elérnem, hogy akár csak egy percre is nyugodtan feküdjenek, mára már 3-5 percesek a relaxációk az óráimon. Volt olyan, amikor megkérdezte egy kis tanítványom, hogy „Most jön a szundi?” – és valóban el is aludt az alatt a pár perc alatt. Nem is hinnénk, mekkora szüksége van a gyerekeknek is arra a pár perc relaxációra. És a relax után jön az elmaradhatatlan játék, amiben alapszabály, hogy nincs versengés, nincs kiesés.

- Az oktatónak mennyiben kell felkészültnek lennie az órára?

- Én minden órámra készülök, vázlatot írok, mint egy tanítási órára, mert egyébként tanítónő vagyok. Először is kell találni egy alkalmas mesét, vagy egy témát, amit aztán jógásítok. Sokszor kevésbé ismert meséket dolgozok át, de átírtam a jóga nyelvére a Némó nyomában, vagy a Rút kiskacsa meséjét is, néha meg én találok ki történeteket. De eljógáztuk már az újévi fogadalmainkat, vagy a feltalálók világnapján a nagy találmányokat is. Sőt, minden évben eljógázzuk a gyerekek csillagjegyeit is. A nagyobbakkal már a csakrákkal, és az azokhoz köthető érzelmekkel is megismerkedünk.

- Van ennek külön képzése?

- Természetesen van. Én 2017-ben Budapesten végeztem Csíki Mariannál egy 10 napos képzésen. Mariann a szakma legjobbja, büszke vagyok rá, hogy tőle tanulhattam. Hihetetlen hozzáértéssel és odaadással foglalkozik a gyermekekkel, és önzetlenül átadja a tudását a tanítványainak. Azóta elvégeztem nála egy mozgásfejlesztő gyermekjóga-oktatói képzést is, és csatlakoztam az általa létrehozott Gyermekeink Mozgásáért Egyesülethez, amely kifejezetten a nála végzett gyermekjóga oktatókból áll. Évente több alkalommal vannak egyesületi napok, amelyek valójában szakmai továbbképzésnek számítanak, de a jól működő internetes csoportjainkban is rengeteg segítséget, ötletet osztunk meg egymással. Nagyszerű dolog egy ilyen közösség tagjának lenni!

- Te tartasz jógát gyerekeknek az iskoládban. Mennyire lelkesek a gyerekek? Mit szeretnek a jógában?

- Második éve tartok a saját iskolámban jógaórákat. Már az első évben várakozáson felüli volt a jelentkező száma, ami idén tovább emelkedett, és ezért nagyon hálás vagyok. Sokszor kapok a szülőktől olyan visszajelzést, hogy sokkal nyugodtabbak a gyerekek azokon a napokon, amikor velem jógáznak. A gyerekek is mindig örömmel jönnek, és várják mindig az órákat.

Egyszer megkérdeztem a tanítványaimat, miért szeretnek jógázni. A legtöbben azt mondták, hogy mert megnyugszanak tőle. Az egyikük pedig, aki dadogással küzd, azt mondta, hogy a jóga után sokkal kevesebbet dadog.

- Az Agórában is lesz gyermekjóga?

- Igen, szeretnék az Agórában is indítani gyermekjóga órákat.

Szerdánként 18-18.45 között a nagycsoportos ovisokat és a kisiskolásokat várom egy mesékkel átszőtt, játékos jógaórára. Péntekenként szintén 18-18.45 között tinijógát tartok a 10-15 éves korosztálynak.

Minden hónap utolsó péntekén UV-jóga óra lesz, amikor speciális festékkel mintákat rajzolunk magukra, és az órát UV-lámpa fényében tartjuk. Nagyon izgalmas és látványos lesz!

Kéthetente szombat délutánra pedig a családokat várom családi jógára 16-17 óráig. Remek alkalom ez arra, hogy minőségi időt töltsenek egymással a szülők és a gyerekek. A sok érintésen keresztül javul a gyermekeinkkel való kapcsolatunk, és játszva felismerhetjük gyermekink adottságait. Ezekre az órákra előzetes bejelentkezés szükséges.

- Mit ad a gyerekeknek a jóga, miben segíti őket, mennyire hasznos számukra?

- A jóga segíti a koncentrációt, oldja a feszültséget, segíti a társas kapcsolatok alakulását. A statikus ászanák közé rengeteg nagymozgást (gurulást, kúszást, mászást, ugrást, utánzó mozgásokat) iktatok, amivel egyrészt a gyerekek mozgásigényét tudom kielégíteni, másrészt pedig ezekkel a mozgásokkal nagyon komoly mozgásfejlesztést lehet végezni. A nagymozgásokon keresztül a gyerekek finommotoros képességei is javulnak, ügyesebb lesz a kezük, szebb lesz az írásuk. Az egyensúlygyakorlatok és keresztező mozgások révén erősödik a jobb és bal agyféltekék közötti kapcsolat, ami a tanulási képességeikre is jó hatással van.

A gyermekjógában nagyon nagy a lehetőség az érzelmi intelligencia fejlesztésére, amire óriási szüksége van a gyerekeknek. Sokszor azt gondoljuk, hogy az a jó, ha egy gyerek okos, ha magas az IQ-ja. Persze, ez is fontos, de a mai világban bármi információnak pillanatok alatt utána tud keresni az interneten. Amire viszont nem tanítjuk a gyerekeinket, az az érzelmek felismerése, átélése, enélkül pedig az emberi kapcsolataikban nem tudnak fejlődni. Nemhogy nem képesek az érzelmeiket kifejezni, fel sem ismerik azokat a társaikon, és ezt bizony tanítani kell nekik. Erre is remek alkalom a jóga.

Az egyik kedvenc mesém a Bátor süni meséje, amikor azt jógázzuk el, hogy a kis sünivel a szúróssága miatt nem akarnak barátkozni az állatok, a süni mégis megmenti az állatgyerekeket a rókától, és ezért végül a barátjukká fogadják. Megtanulják, hogy egy jó barátságért néha a kisebb szúrásokat el kell viselni, a süni pedig megtapasztalja, hogy ha barátokat szeretne, óvatosan kell bánnia a tüskéivel, vigyáznia kell a barátaira.

A legtöbb órához tartozik egy-egy szankalpa is. Ez egy pozitív, jelen időben, és egyes szám első személyben megfogalmazott célmondat, ami épp az adott meséhez, témához illik. Például: Bátor vagyok! Segítek a barátaimnak! Meg tudom csinálni! Ilyen és ehhez hasonló mondatokkal erősíteni lehet a gyerekek magabiztosságát, önbizalmát.

A páros gyakorlatokban megtapasztalhatják, hogyan segíthetnek a társaiknak úgy, hogy az nekik is jó legyen. Vagy ott van például az erdő, ami valójában egy csoportos fa póz, amit körben állva végzünk, és a tenyereinket a másik tenyeréhez támasztjuk. Ennek során átélik és megtapasztalják, hogy milyen jó az, ha van segítségünk, és mennyire fontos az, hogy mi is segíthetünk másoknak. Megfigyeltem, hogy ha egyedül végezzük a fa pózt, sok gyerek hajlamos direkt kibillenni belőle, mert azért jóga alatt is szeretnek néha bohóckodni, de ha erdőt alkotunk, akkor mindig figyelnek arra, hogy megtartsák egymást!

* * *

Szeged.hu – Rólunk, nekünk, velünk, értünk. Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Agóra egészség jóga oktatás