Hirdets
Szegeden 2018. szeptember 21. 16:11

Okos és szervezett közlekedés a cél Szegeden

Képriport
SASMob, hogy minél könnyebben, gyorsabban közlekedhessünk városon belül.

Bár idén februárban kezdődött az Okos Összefogással a Fenntartható Közlekedésért, a SASMob nevű, unió által támogatott projekt Szegeden, a nyitókonferenciát szeptember 21-én tartották. Ennek oka, hogy néhány fejlesztésről, előkészített tervről konkrét információkkal akart szolgálni a tizenegy partnerszervezet.

Tavaly ősszel nyert Szeged az Európai Bizottság 50 millió euró összértékű városfejlesztési pályázati felhívásán. A projektben résztvevő felek a lehető legtöbb segítséget megadják ahhoz, hogy a városi tömegközlekedés gördülékennyé és kényelmessé váljon, a kerékpáros közlekedésben pedig megteremtik azokat a feltételeket, amelyek segítséget jelentenek a hétköznapokban a bicikliseknek.

Kattintsanak nyitóképünkre, nézzék meg a konferencián készült galériánkat!

Szeged az úgynevezett SASMob projekttel pályázott, amely a forgalmi torlódások, a légszennyezettség és a zajkitettség problémáját hivatott enyhíteni azáltal, hogy állami és magánvállalatok, valamint szállítási szolgáltatók közös erővel adatvezérelt, intelligens közlekedési rendszert építenek ki. A partnerségben Szeged önkormányzatán kívül három nonprofit szervezet, a Szegedi Tudományegyetem, két közlekedési szolgáltató és négy magánvállalat vesz részt.

Ezen kívül olyan szoftvert is fejlesztenek, ami szintén a közlekedés optimalizálását segíti. Szegeden az elmúlt évtizedekben radikálisan megnőtt a személyautók száma, a kocsiban töltött idő viszont alig nőtt, ami jelzi, hogy a közlekedés összehangolásában már most is jól áll a város. Tennivaló azonban akad bőven, amit a konferencia délelőtti programjában is megtapasztalhattak a részvevők, akik átsétáltak a Dugonics térre, ahol a Városi Autómentes Nap rendezvényei zajlottak. Itt megnézhették a SASMob Bázist, ahol egyetemista önkéntesek kérdőívek kitöltésére kérték a járókelőket. A kérdések között például olyanok szerepeltek, mint: Egy óra kényelmes kerékpározás hány kilokalóriát éget el? Vagy: Melyik a leghosszabb menetidővel rendelkező szegedi buszjárat? Akik vállalkoztak a kérdések megválaszolására, olyan kártyát kaptak, amely tartalmaz egy QR kódot, és ennek segítségével a projekt adatlapjához férnek. A kártya olyan fényvisszaverő lapot is tartalmaz, mely a kerékpár küllői közé helyezve biztonságosabbá teszik a biciklis közlekedést.

A társaság megtekintette azt a Dugonics téren parkoló trolibuszt is, amely nem csak kényelmes, hanem gazdaságos üzemű is. Ezen természetesen már érintőkártyás fizetési mód is lehetséges, ugyanakkor alacsony padlójának köszönhetően nagyon népszerű főként a kisgyerekes anyukák, a nyugdíjasok és a mozgáskorlátozottak körében. Innen a konferencia közönsége átsétált a klinikakertbe, ahol az egyik partnerintézmény, a Klinikai Központ közlekedési viszonyaival ismerkedhettek meg az érdeklődők. Balogh Dénes főápoló bemutatta, hogy a klinikai épületek között milyen kicsi a közlekedésre alkalmas terület, illetve hogy az 1930-as években épült létesítmények milyen nehezen közelíthetők meg személyautóval. Több mint négyezer dolgozó érkezik ide naponta, ami már önmagában is hatalmas megterhelés. És akkor még nem számoltuk a több ezer beteget és egyetemi hallgatót, akik szintén ezen a viszonylag kis alapterületű intézménykomplexumon belül közlekednek.

Mivel megszűnt a nővérszállók többsége, a vidékről bejáró egészségügyi dolgozók helyzete a legnehezebb. Balogh elmondta, hogy az ápolók egyharmada vidékről jár be, úgyhogy nekik azt sem tudják javasolni, hogy kerékpárral közelítsék meg a munkahelyüket. Pedig ez sokak esetében kézenfekvő megoldásnak tűnik, hiszen gyors, praktikus, környezetbarát és egészséges közlekedési eszköz. Ezért tervezi a Klinikai Központ, hogy fedett és őrzött kerékpártárolókkal segítik azokat, akik áttérnek a biciklis közlekedésre.

Az Egyesült Államokban a kerékpáros közlekedés már sajnos nem igazán népszerű alternatíva, hiszen nagyok a távolságok, ráadásul az államok többségében a lakosság nyolcvan százaléka személyautóval jár dolgozni. Németh Zoltán Ádám, az SZKT közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezetője a Texas állambeli Austinban szerzett tapasztalatairól számolt be délutáni előadásán. Ott a munkaadók tanulmányokat rendelnek meg erre specializálódott cégektől, melyek javaslatokat tesznek arra, milyen környezetbarát, ugyanakkor olcsó és gyors alternatív közlekedés felelne meg a dolgozóknak. Így például a közelben lakók összefoghatnak, és többen egy autóval mehetnek dolgozni, de sokszor a taxi is megfelelő alternatívája lehet a saját gépkocsinak. Életképes elképzelés az is, amikor gyors, olcsó és mozgékony robogókra ülnek át a dolgozók. A mozgástól eléggé idegenkedő amerikaiakat esetenként már a gyaloglásra és a kerékpározásra is rá lehet beszélni.

Nálunk persze nem ilyen rossz a helyzet, hiszen lényegében fordítottak az arányok, mint Texasban, vagyis csak a lakosság mintegy húsz százaléka jár rendszeresen autóval dolgozni. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester elmondta, hogy Szeged annak köszönheti a támogatás elnyerését, hogy a városi élet minőségét meghatározó közlekedés területén igen sokat tett a város, hiszen korszerűsítették a tömegközlekedést, kényelmesebbé tették a villamosokat és trolikat, az autóbuszok kevésbé szennyezik a levegőt, illetve új kerékpárutak és kerékpártárolók épültek, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a munkába járók közül sokan inkább a kerékpárt választják az autók helyett. Ez a gyakorlatban a menetrendek, csatlakozások jobb összehangolását, a buszvárók korszerűsítését, a kerékpárutak fejlesztését, a kerékpártárolók kiépítését jelentik. Ezen azonban még sokat lehet javítani, így a mostani projekttől azt várják a szakemberek, hogy a városlakók a közlekedési módok tudatos megválasztásával nem csak a közutakat, de a környezetet is kímélni fogják.

Szincsok György

* * *

Szeged.hu – Rólunk, nekünk, velünk, értünk. Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: kerékpár közlekedés Nagy Sándor SASMob Szegedi Közlekedési Kft. SZKT tömegközlekedés