Hirdetés
Művház 2018. augusztus 28. 13:24

Herczeg Tamás: színházi nagyhatalommá nőheti ki magát a szabadtéri játékok

Képgaléria
Hetvenezren látták idén nyáron a szabadtéri játékok Dóm téri produkcióit. A teret a napokban munkások vették birtokba, hogy elbontsák a nézőteret, a szervezők pedig már a jövő nyárra készülnek: 2019-ben az újszegedi szabadtéri színpadot is életre kell kelteniük. Herczeg Tamás igazgatóval erről is beszélgettünk.

Hirdetés

– Hogyan áll most a Dóm tér? Meddig kell eltüntetni a díszleteket, a nézőteret?

– Nagy erőkkel bontják már a szakemberek a nézőteret és a színpadot, mert néhány éve nagyon rövid időnk marad az építésre és a bontásra is. Korábban csak mi voltunk nyáron a Dóm téren, de mára más városi rendezvények közé ékelődött be a szabadtéri játékok, előtte a Szeged-napi ünnepségsorozat produkcióinak, utána pedig a Bor téri eseményeknek kell a hely. Egyszóval, sietünk, hogy szeptember 12-én zökkenőmentesen indulhasson az őszi bormustra a téren.

– Pénzügyileg hogyan zárták a szezont? Nyereséges a nyári színház?

– A pénzügyi évnek csak decemberben lesz vége, így nehéz lenne előzetesen pontos számokat mondani, de azt máris látjuk, hogy a fenntartó által kitűzött pénzügyi tervet az idén is sikerült teljesítenünk.

Tisztán logisztikai okai voltak annak, hogy egy-egy darabot visszahoztunk az elmúlt években. Az új bemutatóknak ugyanis megfelelő próbaidőt kell biztosítani

– Mi volt idén a legnagyobb siker?

– Egyértelműen az Apáca Show című musical. Ezt a produkciót hirdettük meg a legnagyobb előadásszámban, eredetileg öt estére, de végül hét teltházat tudtunk elkönyvelni. A musical iránt az elmúlt években igazi keresleti piac alakult ki, most is sokan voltak, akik az utolsó pillanatban szerettek volna jegyet váltani, de akkora volt az érdeklődés, hogy már nem jutottak be egyik előadásra sem. Az ilyen sikeres produkcióknak mindig nagy felhajtóereje van a következő szezonra, ezért is hirdettük meg már az idei évaddal párhuzamosan a jövő évi műsort.

– Hosszú évek óta 2019 lesz az első olyan nyár, amikor egyetlen darab sem tér vissza a Dóm térre. Mi ennek az oka?

– Tisztán logisztikai okai voltak annak, hogy egy-egy darabot visszahoztunk az elmúlt években. Az új bemutatóknak ugyanis megfelelő próbaidőt kell biztosítani. Azért értékesek az előző évről visszahozható produkciók, vagy azok, amelyek összeálltak már valahol máshol, mert három-négy próbanappal be tudnak állni, gyorsan újra előadás születhet belőlük, közben pedig a bevételi mutatóinkat is hozni tudjuk, és még a kínálatot is színesítjük. Jövőre két olyan produkciót, a We Will Rock You című Queen musicalt, és a Madách Színházból érkező Szerelmes Shakespeare című komédiát, is elhozunk a Dóm térre, ami máshol már összeállt, nálunk viszont újdonságot jelent. Ennek a két előadásnak viszont nem kell hosszú próbaidőszak, ez az oka annak, hogy jövőre nem kell az idei produkciókból egyet sem visszahoznunk. Úgy gondoltuk, hogy aki az idén egyszer már megnézte az Apáca Show valamelyik Dóm téri előadását, az nagy valószínűséggel jövőre még egyszer már nem fogja.

– Operát és prózát hozni egy ekkor színpadra, négyezer nézőnek mindig veszélyes. Jövőre mégis mindkettőt megtalálhatjuk a műsorban…

– Valójában a saját becsvágyunk tartja életben ezt a két műfajt a Dóm téren, de a korábbi évtizedekhez képest két jelentős változás mégis történt. Az egyik az, hogy az operát nem két éven keresztül játsszuk. Korábban fiskális okokból az volt a megoldás, hogy az adott operát bemutattuk, majd a következő nyáron is játszottuk. Ezzel a gyakorlattal szakítottuk, és azt mondtuk, a népszerű műfajoknál, például a musicaleknél megtermelt bevételeinket ide fektetjük be, így minden évben új operát tudunk bemutatni és ezzel kínálati piacot létrehozni. Sikerült is valamelyest növelnünk az operaelőadások nézőszámát.

Az opera népszerűsítése érdekében még egy komoly konfliktust is vállaltunk az elit operakritikusokkal. Úgy döntöttünk, hogy szakítunk azzal a felfogással, hogy eredeti nyelven kell játszani az operákat. A Dóm téren az operának a zenés műfajok között a musical a versenytársa

– Mi a helyzet a színművekkel?

– A prózajátszást valójában újra meg kellett alapozni. 2010-ben egyszer került színre az Ember tragédiája, azt megelőzően viszont legalább egy évtizedig nem mutattak be prózai darabot a téren. Márpedig egy négyezer fős nézőteret csak népszínházként lehet működtetni, ennek pedig az a sajátossága, hogy minden színházi műfajt fel kell mutatnunk, így a prózát is. Ezért vállalkoztunk arra, hogy elindítsunk egy Shakespeare-sorozatot, amelynek végül nagy sikere lett. Legkockázatosabb vállalkozásnak az idei Rómeó és Júlia tűnt, hiszen ez dráma és nem komédia, de alaptalannak bizonyult a félelem, végül minden várakozáson felül három telt házat vonzott előadás. Jövőre egy picit lazítani fogunk és a Szerelmes Shakespeare-rel zárjuk a sort, ami szellemesen dolgozza fel a nagy angol drámaíró darabjait, ezzel vissza is utalunk az előző évekre.

– A műfaji sokszínűséghez a tánc is hozzátartozik. Ritka, hogy egy városnak olyan világhírű balett együttese legyen, mint Szegednek. A tavalyi Ajándékkoncertet leszámítva, hosszú évek óta még sem jelent meg a balett a szabadtéri kínálatában. Miért?

– Tavaly az együttes 30 éves jubileuma okán hívtuk meg a társulatot és alakítottuk át az Ajándékkoncertet egy balettelőadást is bemutató produkcióvá. Ezzel egy nagy lépést tettünk, hogy visszavezessük a Dóm térre a Szegedi Kortárs Balettet. De azt is tudni kell, hogy az együttes előadásaival állandóan jelen van Szegeden, tehát helyben nem számít kuriózumnak. Tőlünk viszont
azt várja a közönség. A Szegedi Kortárs Balett vezetőivel tárgyalásban állunk és két éven belül egy egész estés, nagy balett produkcióval jönnek majd a Dóm térre. A darabnak már a címe is megvan, de ez egyelőre maradjon meglepetés. A nézők egyébként szinte minden évben találkozhatnak valamelyik produkcióban a szegedi táncosokkal. Az idén például a Rómeó és Júliában szerepeltek, de az igaz, hogy önálló estjük valóban nagyon régen volt.

– Az elmúlt években több világsztár is vendégeskedett a Dóm színpadán. Itt járt Katarina Witt német jégkirálynő, Gérard Depardieu, a legendás filmsztár, 2016-ban pedig a világhírű énekes, Paul Potts, aki A bolygó hollandiban a Kormányos szerepét énekelte. Miért szakad meg ez a sorozat?

– Ezek a kampányok tulajdonképpen nem másról szóltak, mint arról, hogy műfajidegen sztárokat igyekeztünk bevonni az operába annak érdekében, hogy ezzel is népszerűsítsük a műfajt és az előadásainkat. Ezeknek a meghívásoknak nem művészi megfontolás volt az alapja, hanem a marketingmunkát igyekeztünk ezzel erősíteni. Wagner operája például soha nem jutott volna a szegedi bemutató kapcsán komoly médiafelülethez, ha nem hívjuk meg az RTL Klub angliai versenyét megnyert Paul Pottsot az előadásba. Így viszont a csatorna már kiemelten foglalkozott a szegedi előadással.

– Idén is volt ilyen műfajidegen szereplője az operaelőadásnak?

–  Igen, most Náray Tamást kértük fel, vegyen részt a Rigoletto színrevitelében. Ő nem a műfajhoz köthető, de rendkívül jól targetálható célcsoporttal bíró művész, akinek nagyon aktív a médiajelenléte, ezért sok ponton tudtunk általa közönséget bevonzani az előadásokra. Az opera népszerűsítése érdekében még egy komoly konfliktust is vállaltunk az elit operakritikusokkal. Úgy döntöttünk, hogy szakítunk azzal a felfogással, hogy eredeti nyelven kell játszani az operákat. A Dóm téren az operának a zenés műfajok között a musical a versenytársa. De senki sem gondolhatja azt, hogy Magyarországon a musicalekre eredeti nyelven lenne kíváncsi a közönség. Ezeket nemzeti nyelven szokás játszani, mert ezt fogadta el, ezt szereti a közönség. Álságos megközelítés ez az opera esetében is, a magyar nyelvű előadásunkat nagyon is jól fogadta a közönség. Ez a konfliktusvállalás is az operaműfaj megmentéséről és újra népszerűsítéséről szólt.

– A Szegedi Nemzeti Színház új vezetése úgy nyilatkozott, szeretnék a szabadtérivel szorosabbra fűzni az együttműködést. Lát erre lehetőséget?

– Nem áll távol tőlem ez az elképzelés. Úgy látom, több ponton is együtt tudnánk működni, de ennek nem feltétlenül az a célja, hogy a szegedi színház művészeit nyaranta a Dóm tér deszkáira varázsoljuk, vagy a szabadtéri játékokon bemutatott produkciókat bevigyük a kőszínházba. Az együttműködés erősítésének tengelye sokkal inkább a színház közös népszerűsítése lehet. Én nagyon bízom benne, hogy eljön egy olyan időszak, amikor ugyanolyan keresleti piac és sorbaállás alakul majd ki a Szegedi Nemzeti Színház produkcióiért, mint a szabadtéri programjainak túlnyomó többségéért. Ehhez azonban meg kell tanulnunk, hogyan tudunk közösen kommunikálni, milyen közös kampányokat vagy művészeti akciókat tudunk kitalálni.

– Milyen kihívások várnak a szabadtérire 2019-ben?

– A jövő évnek van egy különleges kihívása és lehetősége: az újszegedi szabadtéri színpad ismét megnyílik majd. Ez ezerkétszáz nézőhelyével durván kétszer akkora, mint a Nagyszínház befogadóképessége. A mi kisszínházunk így egy nagyszínházi lehetőség, és fontos pontjává válhat a szabadtéri játékoknak. Az a törekvésünk, hogy a szegedi nyári játékoknak ne csak egy helyszíne legyen, hanem méltó társa legyen a különleges természeti környezetben lévő újszegedi színpad is a Dóm térnek. A kísérlet most arról szól, hogy az új évadunkat három olyan minőségi darabbal egészítjük ki, amely sok nézőt vonzhat a ligetbe. Ha ez a kísérlet jól sikerül, akkor egyfelől anyagilag jelentős terhet ró majd a Dóm téri produkciókra, hiszen a jövőben már nemcsak a leszakadó műfajokat kell eltartaniuk, hanem az újszegedi színpad művészi kihívásait is. Bármennyire is nagy ez az új játszótér, ahhoz azért kevés, hogy önfenntartók legyenek az újszegedi produkciók. Nagy, de nemes terhet ez. A végső cél az, hogy az újszegedi színpad kínálatát a Dóm téri bemutatók méltó párjává tegyük, hogy igazi színházi nagyhatalommá váljon a szabadtéri játékok.

– Mit lehet tudni, a jövő évi szerződtetésekről?

– Egyelőre még technikai dolgokkal vagyunk elfoglalva, a két vendégprodukcióra már leszerződtünk, a saját előadásainknál viszont most jön a munka dandárja. Már elkezdünk tárgyalni az alkotókkal, amint a rendezőkkel megállapodunk, felgyorsulhat a folyamat, a többi szereplőt már közösen választjuk ki. Egy-egy ismert művész felkérésénél nemcsak a művészi minőséget, hanem a kommunikációs hátteret is figyelembe vesszük. Fontos, hogy olyan művészekkel dolgozzunk együtt, akiket a média is kedvel, akiket szívesen interjúvolnak meg, vagy hívják be a stúdiókba.

– Mennyi látogatóra számítanak jövőre, ha belép az újszegedi színpad is?

– Az ideinél tízezerrel többen láthatják majd 2019-ben az előadásainkat. Mi úgy számolunk, hogy elérhetjük a nyolcvanezres nézőszámot.

Képeink a szabadtéri játékok idei előadásain készültek, Herczeg Tamás portréfotóit Szabó Luca fényképezte.

Rafai Gábor

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Szeged300
Cimkék: Szegedi Szabadtéri Játékok színház Herczeg Tamás